12
– CONEIXEMENT
El tresor amagat. Amb
el Regne del cel passa com amb un tresor amagat en un camp: l’home que el troba
el torna a amagar i, ple de joia , se’n va a vendre tot el que té i compra
aquell camp. Mt 13,44.
El tresor amagat és la
consciència. La consciència és aquell dipòsit de possibilitats que tenim amagat
en el lloc més íntim de la nostra intimitat: és la veu de Déu. Un cop descobert el tresor, resta amagat perquè
les seves possibilitats són infinites i sempre en queden per descobrir i fer-se
presents en el cor que estima. Un cop es descobreix aquest tresor, tot allò que
abans ens captivava i era l’objecte dels nostres desigs i de la nostra voluntat
s’abandona: “es ven”.
L’acció de “vendre tot el que es té”, es pot comparar, pel seu significat,
amb el fet de negar-se a si mateix... Mt 16,24. Es tracta de negar allò que és fruit de la pròpia collita egoista, per
donar pas a allò que ens és donat i que ve de Déu i que, paradoxalment, és més
nostre que no pas allò que hem de negar-nos. El corol·lari que podríem afegir
glossant el lema del Temple de Delfos: “coneix-te
tu mateix” és aquest: “estima’t tu
mateix”.
Dèiem que la consciència és
com el nucli de la personalitat, de possibilitats infinites. Les sentències d’alguns
pensadors ens ajuden a trobar el sentit
últim d’aquestes reflexions... Són aquestes:
-L’home supera infinitament l’home. B. Pascal.
-L’home que nosaltres som sembla ser quelcom natural i evident, i és
allò més enigmàtic... L’home és, per principi, més que allò que ell pot saber
de si mateix. K.
Jaspers
-Quina ciència podrà mai
revelar a l’home l’origen, la naturalesa o el règim del poder conscient de
voler i d’estimar del qual és composta la seva vida? Teilhard de Chardin
I el genial Agustí d’Hipona
parlant de la memòria, en un sentit que es pot considerar com a sinònim de
consciència -així ho veu E. Bergson-, diu el següent: Gran és aquesta puixança de la memòria, ben gran. Déu meu, i ample i
infinit el seu penetral. Qui ha pervingut mai al seu fons? I és, així i tot,
una puixança del meu esperit, i pertany a la meva natura, però jo mateix no puc copsar íntegrament allò
que sóc. És que l’esperit, doncs, per a contenir-se ell mateix, és massa
estret? I, aleshores, on rau allò que no pot contenir d’ell mateix? Potser és
fora d’ell, i no en ell? Com és, doncs, que no ho conté? Aquesta pregunta fa
néixer en mi una gran admiració, i em sento agafat per l’espaordiment.
I la paradoxa és: Tot això
que ens supera, és allò que ens fa viure, és l’impuls amagat que fa possible i
dóna sentit a les nostres accions i pensaments.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada