15
– CONEIXEMENT
Si n’hi hagués cap
de perfecte entre els homes, el tindrien per no res, si li faltava la saviesa
que ve de vós.
Sav
9,6.
Quan parlem de la
saviesa estem parlant del coneixement espiritual; d’aquell coneixement,
anomenat “tercer ull” l’abast del
qual i la seva naturalesa encara ens queda lluny de comprendre i de tenir clara
consciència de quin és el seu lloc i què significa en el context de la praxi
religiosa...
Aquesta falta de
consciència també es manifesta en el nostre estil de vida i de fer les coses. Recordem:
Un és el coneixement sensorial, l’altre l’intel·lectual i un altre
l’espiritual.
I la renovació de
la religió quedarà lluny de ser del que ha de ser si no som capaços de
distingir, en la pràctica del nostre obrar i en allò que alimenta la nostra fe,
aquestes dues classes de coneixement. El coneixement intel·lectual incideix en
les formes i formulacions dels
dogmes i sagraments; el coneixement espiritual fa referència al significat espiritual dels dogmes i
sagraments i que és allò en el qual
descansa la voluntat i, per tant, allò que indica el que som en vistes a l’eternitat... en definitiva a allò que ens
salva...
El coneixement
espiritual ja el tenim tots com a possibilitat.
Només cal que no posem obstacles amb el nostre comportament a fi que aquesta
possibilitat pugui esdevenir realitat. Recordem la importància que el Mestre Eckhart
dóna al “deixar fer més que al fer”, i
per tant, importància a la puresa de cor, a la fidelitat a si mateix, al
silenci... aquest silenci que sant Ireneu anomena “matriu de la paraula”, i per tant també: matriu de la saviesa.
La saviesa es fa
realitat a força de virtut, no a força d’estudi, com és el cas del coneixement
intel·lectual...Entenem per virtut aquella actitud o disposició interior,
aquell dinamisme de l’ésser humà que el defineix com “l’ésser humà sense engany”. Jo 1, 47. És
aquell que fa el que ha de fer, d’acord amb la Voluntat de Déu.
En el camp de la
renovació tenim tendència a quedar-nos ancorats en el coneixement intel·lectual
que té en compte les formes i la necessitat de canviar-les o renovar-les. I el
que és essencial –els fonaments de la
casa- ens queda desapercebut. I l’essencial només s’hi pot arribar amb el
coneixement espiritual. Aquestes coses, diu
Panikkar, només es poden comprendre amb
el “tercer ull”.
Encara continuem
deixant la saviesa per als i per a les especialistes o per als moments de pregària
i meditació personal... i la saviesa ha
estat sempre la riquesa del poble senzill... la saviesa és l’experiència màxima
de la vida... la saviesa és pietat, joia, llibertat... Panikkar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada