2 – NIVELLS DE CONSCIÈNCIA
La saviesa s’ha
construït una llar. Pr 9,1.
Ens preguntem ¿quina cosa és aquesta llar? Si mirem el món la primera llar de la saviesa és el nostre univers. El nostre món i,
més concretament encara, la Mare Terra. Si ens mirem a nosaltres mateixos,
llavors preparar una llar per a la
saviesa equival a permetre que en el cor humà s’hi basteixi una llar joiosa. Panikkar.
La saviesa entesa
com empatia amb la realitat és una llum que ja existeix en el més íntim de nosaltres
mateixos. Cal prendre l’actitud correcta, perquè aquesta llum, amagada en
l’inconscient, esdevingui consciència. I aquesta és l’actitud correcta: No és permès de cercar la saviesa. Només és
possible preparar-li una llar: els nostres ulls i el nostre cor. La saviesa és una possibilitat que pot esdevenir
realitat si exercim correctament la
nostra responsabilitat i la nostra llibertat.
Sovint volem ser
lliures sense ser responsables. I això és un error. Certament que som
responsables de la nostra dimensió sensorial quan responem a les nostres necessitats.
Però, aquesta resposta a les pròpies necessitats no és una prova irrefutable de
vertadera llibertat.
Hem de ser també responsables de la nostra dimensió
intel·lectual, d’acord amb la nostra vocació. Amb això donarem un pas més. Però,
encara en falta un: el més important i decisiu per a poder ser lliures de debò.
És el pas de ser responsables de la nostra dimensió espiritual. Amb aquest pas
formarem la nostra consciència. Recordem que aquesta responsabilitat demana
tenir el cor net.
La nostra cultura
cristiana ens diu, parlant simbòlicament, que la consciència és la veu de Déu.
Cal fomentar un nivell alt de consciència per poder escoltar i sentir aquesta
veu. Tant de bo que no ens passi allò que va dir Jesús d’alguns: els
parlo en paràboles, perquè miren però no hi veuen, escolten però no hi senten
ni comprenen. Mt 13,13.
Unes paraules de
sant Agustí sobre la memòria –entesa com a sinònim de consciència- ens poden ajudar
a copsar el valor fonamental de la saviesa i de la seva naturalesa.
Escoltem a sant
Agustí: Gran és aquesta puixança de la
memòria, ben gran, Déu meu, i ample i infinit el seu penetral. Qui ha pervingut
mai al seu fons? I és, així i tot, una puixança del meu esperit, i pertany a la
meva natura, però jo mateix no puc
copsar íntegrament allò que sóc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada