4- NIVELLS DE CONSCIÈNCIA
Deixant de banda
les antigues discussions escolàstiques sobre què és primer: la
voluntat o la intel·ligència, presentem aquí uns textos bíblics en els quals a
vegades es presenta el bé com a fruit de la llum i altres vegades és el bé el
causant de la llum... De fet podríem dir que són dues cares de la mateixa
realitat. Com en el sol, per exemple, que és considerat com un símbol de la
divinitat: ens visitarà un sol que ve del
cel.. diu Lluc: Lc
1,78. hi veiem dos elements que formen part de la mateixa
realitat: llum i calor.
Vegem ara, doncs,
en alguns textos bíblics, la relació entre la llum i el bé; entre la veritat i
la bondat: Comparteix el pa amb els qui
passen fam i llavors brillarà com l’alba la teva llum. Is
58,7-8.
Feliços els nets de cor, perquè veuran Déu. Mt
5,8. Jo
t’he fet llum... perquè portis la salvació... Is
49,6. Els
fruits de la llum són bondat, justícia i veritat. Ef
5,9.
Que brilli la vostra llum davant la gent; així veuran les vostres bones
obres... Mt 5,16.
Citem també uns
textos de R. Guardini: És manifest que
tota realitat només és real des del bé. Una autèntica virtut representa una
mirada a través de tota l’existència de l’home. De la bondat eterna de Déu
davalla la il·luminació...
I Panikkar ens diu: Destaquem
el caràcter actiu i transformador del coneixement: hom esdevé allò que coneix
i, alhora, només coneix allò que hom està disposat a esdevenir.
El saber de la saviesa no és una activitat purament
racional, sinó sobretot un contacte amb la realitat... La
saviesa inclou la veritat i la bondat; el coneixement i la virtut: La saviesa és la seu de la llibertat.
Saviesa és pietat. La saviesa és pau, joia i llibertat.
En definitiva el
que voldríem posar de relleu una vegada més, que quan parlem de religió, el coneixement intel·lectual és el que
s’empra per a formular doctrines, dogmes, ritus i lleis... tot allò que es
refereix a l’estructura de les institucions, però quan en referim a les
veritats fonamentals proposades en els textos sagrats que formen l’ànima de la
religió i han de formar la consciència dels creients és el coneixement espiritual: sapiencial, anomenat també simbòlic o
anagògic, el que hauríem de tenir sempre present en les nostres reunions de
formació permanent...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada