1 - SOBRE EL LLENGUATGE
Per què hem de
parlar del llenguatge: de la paraula i de l’escriptura essent com són una cosa
tan coneguda? Perquè, contemplat en la seva essència, veiem que encara no tenim
consciència del que el llenguatge representa per a la nostra civilització,
cultura, religió i per al nostre propi coneixement personal... Som, en
definitiva, o ens fem, allò que nosaltres llegim o escoltem; més ben dit: allò
que copsem i discernim del que escoltem i llegim...
Per començar hem de
saber distingir el sentit literal del senti simbòlic de les paraules, tan real
un com l’altre, però un es refereix a les coses materials i físiques, l’altre
al món espiritual... Tenint en compte que el sentit simbòlic és d’una amplitud de
comprensió infinita...
El context
personal dels grans mestres que ens han precedit i que ens han format en gran
part, és el gran desconegut. I si no ens identifiquem amb el mateix context
del qui ens parla, mai podrem capir el significat del text del qual ens
parla...
La paraula
espiritual és paraula eterna i si no vivim amb categories d’eternitat, no
entendrem res... Aquí fem referència a la “tempiternitat” proposada per R.
Panikkar.
Som paraula de Déu perquè som creats a imatge i
semblança de Déu. Ara bé, aquest “ser paraula” depèn de la nostra llibertat... Només mitjançant la llibertat adquirim
certesa de la transcendència. Jaspers. El coneixement ens dóna l’ésser: Serem semblants a ell, perquè el veurem tal
com és. 1Jo 3,2.
Així doncs, més
exactament: podem arribar a ser “paraula de Déu”...
Posem un exemple de quina manera un home espiritual ens
parla de la vida de l’esperit...: l’ànima
queda aclarida i transformada en Déu i Déu li comunica el seu ésser espiritual
de tal manera, que se sembla al mateix Déu i té el que té el mateix Déu. I es
fa tal unió amb Déu... que totes les coses de Déu i les de l’ànima són una
mateixa cosa en transformació participant; i l’ànima més sembla Déu que ànima,
i fins i tot és Déu per participació... Joan
de la Creu.
Comparem aquestes paraules amb les que Panikkar, amb les
seves noves maneres de d’expressar-se, sembla que digui coses fora de
l’ortodòxia, però, en el fons hi veiem un parlar semblant amb al de Joan de la
Creu i amb el d’altres autors del passat... Escoltem-lo: Ni només la matèria, ni només l’Esperit basten; ni l’Home és sense Déu,
ni Déu sense l’Home... Si Déu fos el “totalment” altre, no hi hauria lloc per a
l’amor i pel coneixement, ni per a la pregària ni pel culte, com tampoc n’hi
hauria, en veritat, per a Déu-mateix-com-a-Altre.
I un altre exemple, per acabar, aquesta vegada, del filòsof Emerson: En peu sobre la terra nua... els corrents del Ser Universal circulen a través del meu cos, sóc una part o partícula de Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada