2 – SOBRE EL LLENGUATGE
El llenguatge no és
solament un fet cultural, sinó també humà. D’aquí que quan es fa un mal ús de
la llengua o se la destrueix o se la fa desaparèixer no solament es destrueix
la cultura sinó també l’ésser humà.
Respecte al llenguatge
diu Panikkar: Tinc la impressió que
actualment duem a terme un genocidi lingüístic. No deixem morir només els
arbres, sinó també les llengües dels homes. En aquest segle han desaparegut ja
més de mil llengües...
Les llengües no són només instruments, sinó que cada
llengua és un món sencer... cada llengua és una riquesa de la vida humana...
hem fet violència a les llengües tractant-les com si fossin només mitjans
d’informació...
Investiguem, doncs, l’essència del llenguatge i el seu sentit
simbòlic, escoltant el que ens diuen alguns pensadors. Lavelle és un d’ells i
ens diu: Quan diem que el llenguatge és
una institució, no hem de pensar que això vol dir reduir-lo a una convenció
arbitrària adoptada per l’home per designar les coses
Ve a dir, com també
diu Tillich, que les paraules no són solament signes convencionals, sinó també expressions
naturals, que tenen una relació pregona amb la natura. I segueix dient Lavelle:
Contràriament al que hom pensa, el
llenguatge no és fet principalment de signes. No hem de separar erròniament el
llenguatge de la natura...
Hom se serveix de signes per regular els moviments del
cos en l’espai i en el temps o per reconèixer els objectes sobre els quals ens
relacionem per fer alguna cosa. Ara bé, la invenció del llenguatge té sovint
fonts molt més profundes. Si el llenguatge és una acció... un assaig amb el qual jo mesuro l’interval
entre el que jo sé o el que jo penso i el que jo puc fer, el llenguatge em fa
participar de la creació simultània de mi mateix i de les coses, i les uneix.
Un llenguatge artificial que només compren signes convencionals no és pròpiament parlant un llenguatge.
Escoltem ara el que
ens diu Emerson: La naturalesa posa el llenguatge
al servei de l’home. La naturalesa és el vehicle del pensament...: 1) les
paraules són signes de les realitats naturals. 2) Les realitats naturals
particulars són símbols de realitats espirituals particulars. 3) La naturalesa
és el símbol de l’esperit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada