11
– ENGRUNES
Panikkar
és un dels pocs autors que escriuen d'una manera holística. És a
dir, unint teoria i praxi. Sovint trobem escriptors, també dels que
anomenem progressistes o innovadors que ens obren noves perspectives
de pensament en el món religiós, però que es queden en la teoria.
En la praxi tot segueix igual.
Panikkar
insisteix i dóna voltes en el tema que exposa, multiplicant les
seves reflexions i obrint nous espais de llum a la consciència que
augmenta la intel·ligència de les coses. Una intel·ligència que
dóna peu a un nou estil i manera de fer les coses més coherent amb
el pensament i el sentit original de les paraules pròpies de la
nostra cultura i religió.
D'aquesta
manera ens parla aquí de la secularitat.
Secularitat
sagrada
El
sagrat
El
sagrat és meta -empíric... El sagrat està en oposició dialèctica
amb el profà; no és una condició objectiva de les coses, sinó que
depèn de la seva suposada funció mediadora. Serveix de mediador
entre l'esfera humana i el regne diví, el misteriós, el
transcendent, i és transmès per la consciència humana.
De
mica en mica l'autor ens obre els ulls per veure que el sagrat del
qual ens parla, va més enllà del que nosaltres entenem quan parlem
dels anomenats objectes sagrats, llocs sagrats, etc. Es tracta
d'obrir un espai en la consciència que fa possible la realitat
d'unes noves relacions amb la presència de l'Etern.
Malgrat
la constant temptació que l'home té de manipular el sagrat, el
sagrat és justament allò que resisteix qualsevol manipulació. El
centre de gravetat d'allò sagrat no radica en l'home. La màgia
seria precisament l'intent de manipular el sagrat.
En
les nostres litúrgies hauríem de saber veure les manifestacions de
la vida de l'esperit a través dels ritus i cerimònies pròpies de
la litúrgia i distingir una cosa de l'altra. Els ritus no fan
possible la vida de l'esperit. Només la celebren i ens ajuden a
fer-la present en la nostra consciència. Pensar que els ritus
(qualsevol d'ells) són necessaris per fer possible la vida de
l'esperit o la presència del Crist ressuscitat és convertir els
ritus en màgia.
La
primera característica del sagrat és la de ser la cosa més real.
Quan allò sagrat s'oposa a quelcom (per
exemple: a allò profà),
l'oposició implica que el grau més alt de realitat pertany a allò
sagrat. En el fons el sagrat és el real: Déu, el cel, el meu país,
els meus fills o el que sigui. Fins i tot els enemics del sagrat
ataquen la seva existència precisament perquè neguen l'afirmació
que el sagrat sigui l'aspecte més essencial del real.
Per
tant allò sagrat no és el fruit d'una consagració feta per un
ministre, sinó la mateixa realitat considerada per l'ésser humà
des de la fe. Quan des d'un punt de vista acadèmic, per exemple, es
diu que no hi ha principis morals i es nega la Veritat com un punt de
referència objectiu, i es diu que només existeix la casuística, la
veritat de cadascú, llavors és nega la realitat. Ara bé. aquesta
realitat és allò sagrat.
Així
doncs, la secularitat sagrada dirà que allò secular és real i que
el seu grau de realitat és primordial. La noció de la secularitat
prové de l'experiència que la vida del món (la tríada
matèria/temps/espai) pertany a la condició última de l'Ésser, i
per tant, és sagrada.
Considerem
ara el sagrat, el secular i el profà.
Anem
afinant conceptes.
La
secularitat sagrada no nega la dialèctica entre el sagrat i el
profà... però, aquesta dialèctica no ha de confondre el secular
amb el profà. El profà i el sagrat formen una polaritat. Però, el
secular pot ser a la vegada sagrat i profà. La secularitat és
sagrada quan, presentant un caràcter d'ultimitat, de no
manipulabilitat, serveix de mediadora entre el “diví” i l'humà
i no es tanca en sí mateixa. És profana quan elimina aquesta
polaritat i es creu totalment autosuficient.
Ni
tot és sagrat ni tot és profà. El fet que sigui una cosa o l'altra
depèn de la intencionalitat. La intenció és una realitat
espiritual. La
intenció dóna a l'acte la seva especificitat i el seu valor.
Diccionari
del cristianisme.
Per
alguna cosa els antics mestres aconsellaven als cristians de fer, al
moment de llevar-se del llit, com la primera cosa del dia, una
promesa de “puresa d'intenció”.
S'ha
de saber distingir les dues nocions: la de secular i la de sagrat. El
secular no és sols allò profà i el sagrat no és equivalent a allò
“sobrenatural”, a allò etern, a allò supramundà.
El
caràcter secular fa possible que el món i la religió no siguin
incompatibles. Tot depèn de com s'entenen les coses. Tot acte humà
fet pel creient, des de la seva fe en Déu, és un acte religiós.
Això ja ho deia aquell divulgador benedictí dom Columba Marmión.
Les
frases: “participants de la naturalesa divina”, “en ell ens
movem, vivim i som”, unió hipostàtica, Encarnació, etc., totes
apunten en una mateixa direcció: els valors seculars són sagrats.
He proposat la paraula “tempiternitat” per a expressar aquesta
intuïció.
Les
paraules bíbliques i els conceptes del segle d'or de l'escolàstica
tenen una densitat espiritual que sovint queda lluny de les nostres
pobres especulacions, fruit d'una superficialitat intel·lectual
lamentable i que dóna peu a desviacions lingüístiques que ens
allunyen del sentit original de les paraules pròpies del llenguatge
religiós amb nefastes conseqüències per a l'educació de la
consciència
en general
o de l'arquetip
del poble creient.
La
paraula secular indica l'experiència de la realitat que és temporal
i eterna a la vegada, i no separada de manera diacrònica o
ontològica. Temps i eternitat són les dues cares d'una mateixa
moneda, trama o ordit del mateix teixit de la realitat, encara que no
hem de confondre-les.
Unes
paraules bíbliques ens venen a dir el mateix: El
qui és la Paraula s'ha fet home. Jo
1,14. Ell,
que era de condició divina, no es volgué guardar gelosament la seva
igualtat amb Déu, sinó que es va fer no res: prengué la condició
d'esclau i es féu semblant als homes. Fil
2, 6-7. La
doctrina clàssica del Cos místic del Crist i expressions com “allò
que lliguis a la terra quedarà lligat al cel; així a la terra com
en el cel... són manifestacions de la secularitat sagrada.
Fa
més de dos mil anys que repetim aquestes i altres paraules
semblants. No hi ha res de nou. Tot és el mateix, només canvia la
manera conceptual d'expressar aquells continguts essencials de la fe.
I, per més ridícul que sembli, aquestes diferents maneres
conceptuals d'expressar els mateixos continguts essencials de la fe,
pròpies de cada cultura i de cada moment històric, són les que
causen divisió entre els creients i els col·lectius religiosos. La
qual cosa demostra que no hem entès res, més ben dit, que hem entès
al revés el missatge de la Pentecosta.
El
cristianisme va començar com un moment de desacralització, o millor
dit de secularització. Els primers cristians eren considerat ateus,
ja que allò diví no semblava impregnar les seves vides. Es
centraven fortament en l'anthropos. Els cristians eren més aviat
secularistes. Després de Constantí aquesta situació va començar a
canviar i les estructures temporals foren sacralitzades fins arribar
a la concepció del “Sacrum Imperium”.
Jesús
de Natzaret era un laic. Els seus primers seguidors eren laics, els
primers monjos eren laics... L'estat clerical, tal com s'entén ara,
va venir després.
La
secularitat sagrada defensarà el caràcter d'ultimitat d'allò
temporal, així com la naturalesa inseparable dels dos regnes: (el de
Déu i el del Cèsar); però també veurà la necessitat que es
distingeixin. La relació aquí no és ni monista ni dualista, sinó
advaita, de no -dualitat.
Aquesta
qualitat oriental: advaita ja comença a calar entre nosaltres.
Tanmateix tenim expressions semblants que, en el fons, venen a dir el
mateix. Parlem del caràcter holístic de la realitat, per exemple i
també hem recordat sovint el principi de sant Francesc de Sales que
diu: La
unitat en la diversitat és l'ordre. A
partir de l'ordre interior “amb
el qual Déu ha fet tot el que ha fet” (Agustí)
es
poden entendre moltes coses de l'esperit. L'ordre interior és un
punt nuclear de la vida espiritual.
Per
a la secularitat sagrada el temporal és també religiós i el sagrat
és també secular. El regim de la polis es torna igualment rellevant
per al significat últim de la vida humana.
Estem
massa acostumats a identificar el fet religiós amb uns actes
específics anomenats religiosos com són els sagraments, per
exemple. I la religió, en primer lloc, és una actitud:
una virtut.
Una actitud que es pot donar dintre i fora de les esglésies.
La
dignitat de l'individu es converteix en un aspecte últim, i per tant
no és negociable. La secularitat sagrada fa que els problemes humans
siguin últims.
Hem
menystingut els aspectes clau del cristianisme. La nostra
espiritualitat hauria de partir de la paraula i del fet revelat que
diu: I
la Paraula es va fer home. Jo
1,14.
S'atribueix
al Dr. Jubany la dita dirigida als seus seminaristes: Fills
meus primer sigueu homes, després cristians i després catòlics.
Aquí
tenim un exemple magnífic d'ordre interior.
Arribem
ara als punts centrals d'aquest llibre.: la interconnexió de tot, la
trinitat, la visió cosmoteàndrica. Diríem
el sentit holístic de la realitat.
Existeixen
dues concepcions bàsiques (no
les úniques)
d'allò sagrat: la dualista i la no dualista.
La
concepció dualista del sagrat, que ha estat dominant en les
tradicions abrahàmiques, defensarà coherentment que sols Déu és
sagrat. Tota la resta, les criatures, no és sagrat. Més aviat estan
cridades a convertir-se en santes, i estrictament parlant, això
només és possible per a l'ésser humà. Les muntanyes, els rius,
els arbres, els animals, els temples, les accions... com a tals no
són sagrats. Tot això és profà...
Pot
haver-hi objectes de culte consagrats... però sacralitzar aquests
objectes pot portar a la idolatria...
Això
fàcilment està dit, però si pensem en el dia a dia dels qui estem
acostumats a parlar de vasos sagrats, d'ornaments sagrats, de
persones consagrades... veiem que no tenim prou consciència del
perill real de màgia o d'idolatria que existeix i esguarda les
nostres litúrgies. Si més no, hauríem d'examinar atentament si la
nostra religió es fonamenta sobre la fe o sobre la llei, perquè
això toca els fonaments de l'edifici... Per més bonica i ben
afaiçonada que sigui la casa, si
els fonaments són de sorra
tot se'n va en orris. Ens hauríem de preguntar si les normes i
l'estil de les nostres litúrgies són “segons” sant Lluc o
“segons” el Dret Canònic. Si fonamentem la litúrgia sobre la
llei que no salva,
segons sant Pau, anirem per aquest món contents i enganyats.
El
dualisme implica el reconeixement de dos modes de ser en el món. El
sagrat s'anomena religiós i el profà no religiós.
La
nostra religió s'identifica normalment pels seus actes específics,
i per tant, s'autodefineix en la praxi com a fruit del pensament
dualista. És una religió feta més d'actes que d'actituds.
La
història de l'Occident modern podria resumir-se en aquesta
dicotomia...
Aquesta
és l'educació que hem rebut nosaltres en general i que encara
persisteix arreu... Canviar aquest xip no és fàcil i, mantenir-lo,
fa difícil la comprensió de la realitat vista des d'un altre punt
de vista diferent quan algú ens ho ensenya..
Des
d'aquesta perspectiva té poc sentit parlar de secularitat sagrada.
Això equivaldria confondre els dos regnes tan dolorosament
discriminats per la modernitat occidental. Però cada vegada som més
conscients de l'esquizofrènia subjacent a aquesta actitud.
La
separació entre l'Església i l'Estat, que veiem tan normal, és més
pròpia de motius polítics que humans. Hauríem d'apujar el nivell
de consciència per poder veure les coses d'una altra manera i
entendríem millor el punt de vista de R. Panikkar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada