12
– ENGRUNES
Existeix
una altra concepció del sagrat: advaita. Aquesta concepció
no-dualista del sagrat afirmarà coherentment que no hi ha res
separat del sagrat, tot té una dimensió sagrada. No hi ha res que
sigui totalment “no sagrat”, però igualment no hi ha res que
sigui absolutament sagrat...
No
es tracta d'una dimensió quantitativa sinó qualitativa. La fe del
creient és la que descobreix la realitat de les coses. La fe mou
muntanyes
i consagra esdeveniments i objectes.
No
és un tros de la cosa la que és sagrada i l'altra no. Quan la fe
del creient ofereix quelcom a Déu, allò esdevé sagrat.
El
sagrat no és una realitat ontològica separada, “localitzada” en
algun lloc... Aquí el sagrat és més aviat un aspecte de totes les
coses pel mateix fet que les coses són reals. Les manifestacions del
sagrat, respecte de les quals parlen els historiadors de les
religions, depenen de la perspicàcia, la puresa i altres facultats
de la persona o cultura que descobreix, és a dir, desvela aquest
caràcter de les coses per altra banda no sempre aparent.
El
creient no afegeix res a la realitat de les coses, només descobreix
i valora el seu caràcter diví. Quan el creient consagra una cosa a
Déu no fa altra cosa que acceptar la realitat, és a dir, acceptar
que tot és obra de Déu. Així ho diu l'Escriptura: Tot
és obra vostra...
Salms
La
Revelació és precisament la “revelació” d'allò sagrat. Però
com la mateixa paraula indica, no confereix realitat; simplement
aixeca el vel (revelare) del que ja és aquí.
La
revelació és un fet espiritual que pot esdevenir real per al
creient a través d'un escrit o d'un esdeveniment històric. La
revelació es dóna de fet quan el creient accepta el do de Déu que
li ve a través d'infinitat de manifestacions diferents... Si, per
exemple, hi ha un escrit que s'anomena Revelació, però no hi ha fe
o la disposició adequada del creient, no hi ha revelació. Hi ha
només lletra
que mata:
2
Cor 3,6.
En
canvi, un fet qualsevol de la vida de cada dia quan es viu i es ve
amb ulls de fe, esdevé revelació de Déu, esdevé paraula de Déu.
Paraula que afirma o nega...
Aquesta
idea permet la realització total de l'ésser humà sense alienar-lo
del món. Respon a la insaciable aspiració humana vers la unitat i
l'infinit sense llençar-lo a una confusió caòtica i monista.
L'home
imperfecte (que no ha arribat el terme del seu camí) és l'home
dividit. En canvi, el fet de viure l'U qualitatiu i total: el misteri
cosmoteàndric, és la santedat, és a dir, la totalitat de la vida,
la salvació.
Descripció
de la secularitat sagrada
El
procés històric que ha portat al món modern a anar acceptant
progressivament la visió de la secularitat es caracteritza per la
continua “retirada estratègica” del regne religiós de les
esferes profanes de la vida humana...
Aquí
descriu el procés històric que antecedeix o acompanya la
secularitat sagrada tal com Panikkar l'entén. És a dir: el context
històric que embolcalla el fet de la secularitat considerada des del
seu punt de vista cosmològic
i antropològic
més fonamental.
Fins
no fa gaire l'anomenada teologia bíblica volia que creguéssim...
que Déu havia parlat només en un llibre, que la ciència hauria de
dir això i defensar allò i que la raó deuria inclinar-se davant
d'una autoritat més alta... Les reaccions són comprensibles.
Gradualment la “religió” també s'ha anat retirant dels camps
ètics anteriorment impregnats per ella...
Enfront
d'aquests moviments històrics, descriu Panikkar la realitat tal com
ell l'entén.
La
secularitat sagrada no dualista (advaita) posa en tela de judici el
model d'univers dividit en dos nivells o compartiments, i per tant,
no necessita defensar un àmbit religiós determinat, allunyat de
totes les altres activitats i disciplines humanes.
El
missatge de la Pentecosta és un missatge dirigit a l'home, no a la
cultura. És l'home que ha de viure aquest missatge a través de la
seva pròpia cultura. La
paraula s'ha fet home
és el missatge central del Nou Testament i l'home viu i posa forma a
aquest missatge a través de la seva pròpia cultura. Això és la
secularitat sagrada. Sovint la història de les missions cristianes
ha estat la història de la imposició de la pròpia cultura
anul·lant les cultures i les llengües i les religions d'altres
parts del nostre planeta. I d'això, encara, avui dia ens gloriem
quan de fet hem capgirat el missatge de la Pentecosta.
Desafia
totes les dicotomies entre el natural i l'etern, el sagrat i el
secular , sense confondre aquestes dimensions del real en una sola
unitat general monolítica: el “sobrenatural” no és una
superestructura de l'humà; el diví no és estrany a l'humà;
l'etern no és una espècie de futur perpetu, el sagrat no està en
oposició dialèctica al secular, etc.
Es
tracta de viure la Unitat perfecta de la divinitat a través de la
diversitat d'expressions humanes. La unitat de la vida divina no
anul·la cap cultura, però tampoc depèn de cap cultura com si una
cultura tingués el monopoli de la veritable fe en Déu. La unitat de
la religió no depèn ni demana la uniformitat de les religions en
una sola institució religiosa. La unitat de la religió considerada
des d'un alt nivell de consciència supera
tot
sincretisme i tot fanatisme.
Aquestes
dues categories de conceptes expressen simplement dues dimensions de
la mateixa realitat, de manera que l'ésser veritable de l'home no
resideix en un altre lloc (en un cel posterior o en Déu
transcendent) ni és empíricament manifest (en un espai físic o una
“aquendidad” histórica).
L'Home
nou, l'home tornat a néixer es troba pel damunt dels accidents
d'ordre temporal. En aquest món els assumeix però no en depèn.
El
sagrat està també en el regne del temporal, el material, el
polític, l'humà. La religió deixa de ser el monopoli de la casta
dels predicadors... deixa d'estar vinculat a algunes organitzacions
especialitzades.
Allò
que identifica la religió no són els actes externs, sinó l'actitud
i la intenció. Aquests actes externs sense la dimensió interior,
són com
sons de campanes que dringuen o com cops de puny a l'aire...
En canvi, tot
és sant i pur per als nets de cor. ....
Qualsevol persona i en qualsevol lloc pot oferir a Déu les seves
activitats i els seus pensaments.
La
religió ho impregna tot com una dimensió de la vida sense reduir-ho
tot a ella.
Les
religions no tenen el monopoli de la religió. Repetim: Les
religions: Institucions religioses, no tenen el monopoli de la virtut
de la religió.
La
consciència dualista distingeix, però no separa.
El
creient que viu en un nivell alt de consciència, des de la seva
puresa de cor (la
seva unitat)
pot dedicar-se a activitats
diferents sense
perdre la seva unitat essencial amb Déu. Déu
està en la punta de l'agulla, del pic.., diu
Teilhard de Chardin.
La
transcendència immanent.
L'esperit
secular genuí no elimina la transcendència; més aviat descobreix
el seu “lloc” immanent: la transcendència resideix en el cor
mateix de les coses. Les coses són “més” del que semblen ser,
“més” del que detecten no sols l'ull, sinó també la ment.
Viure
de fe, segons la carta als hebreus és
afirmar allò que no veiem...
El dubte desapareix quan deixem d'indagar allò que no ens correspon.
El misteri no el podem comprendre, però en podem tenir consciència.
El mateix sentiment que és causa del dubte pot ser també causa de
l'afirmació o de l'acceptació. El misteri ens permet “tocar” la
realitat si nosaltres l'acceptem.
Cada
cosa... té una dimensió de transcendència que és immanent a la
cosa mateixa; conseqüentment, no necessita sortir fora de si mateixa
per trobar la seva realització.
Això
diu sant Agustí: Tard
us vaig estimar, oh Bellesa tan antiga i tan nova, tard us vaig
estimar! I vet aquí que vós éreu dins de mi, i jo era fora de mi
mateix, i jo us cercava al defora... Vós éreu amb mi, però jo no
era amb vós... sou més interior que el més íntim de mi mateix.
Allò
que una cosa realment és, no és allò que la diferencia de les
altres, sinó el que identifica la cosa amb el que realment és.
La
perfecció (santedat) consisteix en arribar a ser (en acte) allò que
som (en potència) d'acord amb la voluntat de Déu.
Les
pedres són, nosaltres som esdevenir. Un esdevenir que pot arribar a
ser.
La
maduresa espiritual, després de recórrer el seu llarg camí, torna
al punt de partida descobrint que en la benaurada senzillesa del més
petit es troba la realitat més gran... que quan el temps arribi al
seu compliment “Déu serà tot en tots”. 1
Cor 15,28.
És
evident que ens falta maduresa espiritual. Encara avui dia hauríem
d'escoltar les paraules de sant Pau, com dites a nosaltres: Jo,
germans, no us vaig poder parlar com a homes que es deixen guiar per
l'Esperit, sinó com a homes que es guien per ells mateixos, encara
infants en Crist. Us vaig donar llet, i no menjar sòlid, perquè no
l'hauríeu pogut assimilar. 3
Cor 1-2.
En
aquest visió, la vida corrent es converteix en valor últim; les
coses humanes són divines, el cel està en la terra, la compassió i
l'amor són virtuts supremes, la quotidianitat és la perfecció i el
secular és sagrat.
En
aquest sentit el ritual del baptisme es converteix en acceptació i
acció de gràcies a Déu per la vida que ens ha donat i oferir-li
aquesta vida de semblant manera a com Jesús va anar al Temple per
oferir-se a si mateix al Pare acompanyat dels seus pares. La vida
humana és sagrada perquè és do de Déu. No hem de buscar el sagrat
en un altre lloc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada