4
– AXIOLOGIA FONAMENTAL
No
ens enganyem, la mística que sempre s'ha entès com a exclusiva de
grups petits i excepcionals és a l'abast de tothom i per a tothom,
perquè la mística de veritat no és altra cosa que més puresa de
cor, més autenticitat, més coherència... És amor,
joia, pau, paciència, benvolença, bondat, fidelitat, mansuetud.
continença i domini d'un mateix. I contra aquestes coses no hi ha
llei. Ga
5,22-23. Perquè
la llei no és superior a l'esperit, sinó que l'esperit és superior
a la llei. I no hi ha res més espiritual que la virtut. La virtut és
la realitat per excel·lència: Sense
veritable virtut, el Déu del qual es parla és un mer nom. Plotí.
Totes
les altres coses que es diuen quan es parla de la mística i de les
seves manifestacions esotèriques són, en tot cas, allò
de més a més,
que hi poden ser o no. Però allò essencial, l'únic
necessari,
repetim, és la puresa de cor. I la puresa de cor és llibertat. És
allò que fa possible l'amor, la veritat, la unitat. És la bondat. I
de la bondat podríem dir quelcom semblant a allò que Agustí va dir
de l'amor: “Sigues bo i fes el que vols”.
Per
tant, la vida mística, no consisteix en tenir èxtasis, visions o
coses semblants, ni en les metodologies i exercicis de meditació
orientals o occidentals... Tot això són formes externes que poden
ajudar i acompanyar la pregària i que es donen en un determinat
tipus de persones. Ara bé, el contingut essencial de la mística, en
el seu grau més elevat, és a l'abast de tothom. Tothom pot ser més
bo, més autèntic, més sincer, més lliure, més responsable...
Tothom
pot ser més fidel a la vida que Déu li ha donat, un cop superat
l'autoengany. Aquell autoengany que ens fa percebre la Voluntat de
Déu allà on, de fet, ens inclina el nostre egoisme i que esdevé en
aquells moments en els quals no som capaços o no tenim el coratge
d'acceptar la realitat nua de la vida i de la veritat. Hem
de remarcar, diu
Teilhard
de Chardin,
que l'ús i la dosificació del desenrotllament en la vida espiritual
són coses especialment delicades, i no hi ha res més fàcil que
buscar-se a si mateix amb el pretext de créixer i d'estimar en Déu.
L'autoengany
també es fa present en el fet de cercar en la literalitat dels
textos sagrats, la realitat espiritual que supera la intel·ligència
dels mateixos profetes i apòstols que van redactar els escrits que
ara anomenem sagrats. No podem identificar el concepte amb la
realitat espiritual Per això, Pau ens adverteix que la
lletra mata.
2C
3,6.
L'esperit,
en canvi, dóna vida.
L'axiologia
profunda és la disciplina que ens pot obrir les portes del món de
l'esperit: el món que dóna sentit i coherència a les formes
externes amb les quals manifestem i celebrem la nostra fe.
Els
creients expressen religiosament la seva fe amb els ritus i
cerimònies adaptats a la seva cultura. Els ritus que deriven
directament d'especulacions doctrinals i són imposats, d'una manera
imperativa, a la consciència de tots els fidels de qualsevol
cultura, afavoreixen aquella religió que viu
més de la llei que no pas de la fe.
Jesús
no anul·la les cultures i vol que l'home visqui, expressi i celebri
la fe en el context de la seva pròpia cultura. Això és el que es
desprèn de la narració del paralític, quan després de curar-lo,
Jesús
no li diu: mira, estàs curat, ara t'has de quedar amb nosaltres i
seguir la nostra llei... sinó que li diu: Aixeca't,
pren la llitera i ves-te'n a casa.
Ell
s'aixecà i se'n va anar a casa seva.
Mt
9,6-7.
A casa seva, és a dir, al seu poble, a la seva cultura, a la seva
religió.
Hem
de guardar l'ordre,
amb el qual Déu ha fet totes les coses
Agustí.
I l'ordre és aquest: Primer hem de ser humans, després cristians...
No es pot ser cristià sense ser humà. És l'home que s'ha fet
cristià per expressar la seva fe, un cop acceptat el missatge de
Jesús i dels seus apòstols. Nosaltres tenim el costum de distingir
les religions pels seus ritus i els seus dogmes, quan les hauríem de
reconèixer principalment per les seves virtuts humanes. Posant els
ritus en primer terme hem posat, pel mateix fet, els valors humans en
segon lloc. Novament hem posat la llei pel damunt de la fe. I
recordem: El
dissabte ha estat fet per a l'home, i no l'home per al dissabte. Mc
2,27.
La
bondat no és només un concepte, és una realitat humana: és la
realitat humana per excel·lència. I, per al creient, la bondat és
l'acte religiós per mitjà del qual manifesta d'una manera
inequívoca la seva fe: La
religió pura i sense taca als ulls de Déu Pare consisteix en ajudar
els orfes i les viudes en les seves necessitats... Jaume
1,27.
Els
dogmes i els sagraments ajuden a mantenir la unitat i la cohesió
institucional. Malgrat tot, la llibertat i responsabilitat personals
dins de la comunitat de fe, continuen sent, per a cada u, l'últim
punt de referència vàlid a l'hora de cercar la Veritat i saber
viure de la fe.
El
que cal, doncs, és posar l'accent en humanitzar la religió, més
que en dogmatitzar-la. I humanitzar-la, no solament per mitjà de les
obres bones de caritat i socials que es puguin fer i que s'han de
fer, sinó vivint la religió des de la pròpia llibertat i
responsabilitat personals. Ens és necessari, en aquest sentit, tenir
clara la diferència entre religió i religions, si volem viure d'una
manera coherent el que som i el que fem.
Les
religions són un llenguatge. No són la Veritat. La pròpia
consciència és la que discerneix allò que ha fe fer. Tota altra
cosa són ajudes externes: El
qui es deixa guiar per l'Esperit pot jutjar-ho tot, mentre que a ell
no el jutja ningú. 1C
2,15.
L'essència
del cristianisme és l'Home: Heus
aquí l'home, va
dir Pilat. Jo19,5.
Mirem de cercar, doncs, allò que és essencial i després ho podrem
vestir amb les formes més adients amb llibertat, però també amb
responsabilitat. No és lliure aquell qui fa el que vol, sinó aquell
qui fa allò que ha de fer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada