5
– AXIOLOGIA FONAMENTAL
(pensaments)
Penso,
per tant, existeixo. Descartes.
El
fet de pensar requereix llibertat, responsabilitat, creativitat,
empatia amb la realitat, silenci ...
D'altra
banda, existir vol dir gaudir de llibertat: Ser
home és llibertat i referència a Déu. Jaspers.
Per tant, també podríem dir: Penso, per tant, sóc lliure.
L'ésser lliure de l'home és el que anomenem també la seva
existència. Déu és per a mi en la mesura que esdevinc realment jo
mateix en llibertat. Jaspers.
Aquest esdevenir
realment jo mateix en llibertat ve
a ser l'home
nou
de sant Pau o l'home nascut
de dalt
de sant Joan. Són els únics que poden atènyer Déu des de la fe.
Es
tracta d'un existir que és tant com un ser. Jo
sóc el qui sóc,
va dir Jahveh de si mateix. Ex
3,14.
Un “sóc” que va més enllà de la pura temporalitat i del qual
també en podem participar. Aquest “sóc” que som nosaltres
coincideix amb aquell ser etern expressat per Jesús quan va
contestar als fariseus que el volien apedregar per blasfem: Abans
que Abraham existís, jo sóc. Jo
8,58.
D'aquesta
participació de l'humà en el diví en parla sant Joan de la Creu
quan diu: Y
no hay que tener por impossible que el alma pueda una cosa tan alta
que el alma aspire en Dios como Dios aspira en ella... i que el alma
se hace deiforme y Dios por participación. Cant
39,4. B.
I també: Que
el alma está hecha Dios de Dios por participación de El y de sus
atributos...
Llama
3,8.
__________________________
Amb
un llenguatge distés i alliberat de normes rígides podríem dir que
pensar equival a filosofar. Per això els grans mestres parlen de la
importància i de la necessitat de filosofar: El
pensament filosòfic ha de ser en tot moment originari. Cada home
l'ha d'acomplir per ell mateix. La filosofia és aquella densitat per
la qual l'home esdevé ell mateix, a la vegada que esdevé partícip
de la realitat. Filosofar és com un desvetllament de la subjecció a
les necessitats vitals. Filosofar constitueix la tasca pròpia i
específica de l'home. Jaspers.
Per
això, Panikkar adopta
la filosofia com a estil de vida i
Mónica Cavallé la proposa com
a teràpia. Des
de diferents contextos històrics i culturals es parla també de
filosofia perenne, de meditació o de meditació transcendental...
Són vies i camins per obtenir aquell coneixement espiritual o
sapiencial que ens ajuda a prendre consciència de la realitat.
Fent
un judici molt per sobre podríem dir: Avui no es pensa. I per això
estem lluny i com desconnectats de la realitat. Vivim en un món
superficial, incoherent i voluble, de pures formes externes.
Es
tracta d'aquell coneixement espiritual o sapiencial que esdevé
possible per la fe (no la creença). Una fe que arriba a ser realitat
espiritual per la decisió. Creu aquell que vol creure. No hi ha cap
imperatiu extern que ens obligui a creure. Si hi fos, l'acte
d'adhesió ja no seria fe. I
donat que en
la llibertat es troba l'origen del nostre obrar i de la nostra
consciència de ser, allò que l'home sigui, no solament és
contingut de saber, sinó fe. Jaspers.
I
quant a la “decisió” el mateix autor diu, parlant del saber
fonamental, que la resposta als dubtes sobre la realitat
no ens ve per mitjà de cap coneixement, sinó que, per molt estrany
que sembli, prové d'una decisió. Una
decisió que només són capaços de fer aquells que amb un cor
net
assumeixen el
coratge d'existir i de ser des
de la fe.
Fe
i coratge els veiem expressats d'una manera solemne en la carta als
Hebreus: Els
justos... per la fe administraren justícia, clogueren boques de
lleons, apagaren focs poderosos, foren valents en el combat... He
11,3-38.
Som
el que pensem i el nostre pensament està estructurat d'acord amb la
interpretació que fem de les paraules que llegim o escoltem.
Aquest
pensar des de la llibertat comporta un risc que hem d'assumir si
volem seguir vius mentalment i espiritualment parlant.
Si
l'assumim, diu Jaspers, el
més segur és que en un moment o altre ens equivocarem...
però, si no l'assumim ja
d'entrada anem equivocats.
Per
tant, allò de les institucions religioses que ofereixen seguretat
mitjançant l'obediència cega a les regles i normes establertes són
el camí segur que porta a l'obscurantisme i a
la pèrdua de la dignitat personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada