22
– I
la veritat us farà lliures
LA
VOLUNTAT DEL CEL
La
llei, l'obediència, els manaments...
Avui
volem reflexionar sobre el sentit de paraules o conceptes com llei,
obediència, manaments...
Voldríem
posar de relleu en aquest escrit la diferència entre la paraula
deure
i la paraula compliment,
en el context d'una praxi religiosa ordinària.
De
semblant manera que vam veure la diferència entre religió i
religions i entre fe i creences, ara intentarem fer el mateix amb les
paraules deure i compliment les quals representen dues actituds en
aparença iguals, però que indiquen realitats espirituals i
axiològiques ben diferents. Indiquen dos nivells distints de
consciència de la realitat.
La
dificultat que es presenta a l'hora de copsar tal diferència és
deguda al fet que la nostra ment no parteix de zero. Portem un
bagatge de molts anys i segles de formació doctrinal que han format
una manera de pensar i de veure les coses de la fe, la qual manera ha
esdevingut intocable, indefugible i que ha creat una estructura
mental des de la qual mirem allò que pertany a la fe de la mateixa
manera que mirem les coses del món físic i temporal. Hem esdevingut
esclaus de les paraules, com si cada paraula tingués un sentit únic.
Malgrat
tot, sempre hi ha hagut gent clarivident i valenta que ha intentat
posar les coses al seu lloc, però les seves sentències i els seus
punts de vista han quedat per regla general en paper mullat.
Per
altra banda, el llenguatge conceptual i doctrinal propi de la
institució
religiosa,
no ens hauria de fer oblidar ni deixar de tenir en compte, per la
nostra educació en la fe, el llenguatge espiritual (simbòlic) propi
dels profetes i evangelistes...
Per
copsar el llenguatge espiritual no basta llegir més, hem de néixer
de nou. Un
néixer de nou que fa possible tenir aquella ferma convicció que, no
solament és impuls i decisió, sinó també llum penetrant com la
que descriu la carta als hebreus:
La
paraula de Déu és viva i eficaç. És més penetrant que una espasa
de dos talls: arriba a destriar l'ànima i l'esperit, les
articulacions i el moll dels ossos; discerneix les intencions i els
pensaments del cor. He
4,12.
La
convicció del creient en les coses referents a la vida és el que
anomenem fe. I la fe és aquella actitud lliure i responsable que és
fruit de la unió espontània amb la transcendència. Transcendència
que algunes cultures com la nostra anomenen Déu i Pare del cel, i de
la qual hem rebut la vida i la seguim rebent. Ser fidels a aquest do
és la justícia
en sentit bíblic. Justícia que s'explicita en el deure
entès com el valor fonamental de l'home.
Aquesta
justícia
i aquest deure
van ser el nodriment espiritual del qual s'alimentava Jesús: El
meu aliment és fer la voluntat del qui m'ha enviat i dur a terme la
seva obra. Jo
4,34
A partir d'aquí podrem dir també que la seva vida era estimar.
Això és el que el mateix Jesús precisa quan diu als seus
deixebles: Aquest
és el meu manament: que us estimeu els uns als altres tal com jo us
he estimat. Jo
15,12.
I repeteix: Això us mano que us estimeu els uns als altres. Jo
15,17. Per
tant, la Vida en majúscula és estimar. Però, estimar a partir del
deure rebut, no a partir d'un sentiment fràgil i passatger nascut
d'una necessitat temporal...
Estimar
és un acte lliure i responsable, però la seva autenticitat li ve
derivada de la fidelitat a la voluntat del Pare del cel. D'Aquell que
ens ha donat la vida. Aquest és el deure
de tota criatura.
Al
seu torn, aquesta actitud és la que fa possible la vertadera
llibertat i amb ella totes les altres virtuts.
Alguns
pensen que un cop tallat el fil umbilical físic, ja són
independents i lliures per fer el que vulguin... Però, la Vida en
majúscula no és així. La llavor que dóna pas a l'arbre es
destrueix un cop neix la planta. La llavor ja no hi és. Però,
l'arbre creix i es desenvolupa d'acord amb els principis actius que
ha rebut de la llavor. Allò que en diem llavor s'ha destruït, però
l'arbre és la llavor desenvolupada segons les consignes rebudes
d'ella. L'ésser humà en néixer ha rebut una empremta que no
desapareix mai. Totes
les obres de la naturalesa porten l'empremta de la potència divina,
diu
el diccionari. A partir d'aquesta realitat, la veritable llibertat
esdevé fidelitat a la vida que hem rebut. Recordem la dita de
Jesús: I
la veritat us farà lliures. Jo
8,32.
No
podem anar en contra del que estem destinats a ser sense
destruir-nos. Trencar el lligam que ens uneix amb la transcendència
és morir. Si volem viure, i no solament anar vegetant, hem de ser
fidels a l'ADN espiritual que hem rebut. La tasca de l'home creient
aquí a la terra és portar a terme de ple a ple el principi actiu
espiritual que ha rebut com a possibilitat.
En
la consciència del creient aquest deure
forma part del nucli essencial que dóna sentit i forma a tot el que
fa. Aquest és l'ordre
interior que fa possible la Vida. Diem això, perquè hem sentit a
savis i entesos en teologia que, per posar de relleu el fet d'estimar
propi de l'Evangeli, han oblidat el valor fonamental del deure, amb
la bona intenció de ajudar a superar l'hàbit del “compliment”...
_______________________________
Però,
els humans necessitem també un ordre exterior a través del qual
donem testimoni de la nostra fe (amb
el cor es creu... i amb la boca es confessa... Rom 10,10.). I
ho fem a través d'organismes i institucions, les quals a través de
les seves lleis i normes manifesten i celebren la fe amb ritus i
doctrines.
Passa
però, que si no es vigila, el temps tot ho fa malbé. Les
religions amb el temps i per motius pràctics, (deixem de banda
altres motius que hi puguin haver) han educat la consciència dels
fidels de tal manera que, sense dir-ho, han posat al mateix nivell el
manament de Déu i els preceptes de l'església. S'ha igualat el
deure
humà -diví
amb el compliment
de les lleis i normes
fetes pels homes, creant una consciència de temor i de servitud...
Però, en actuar d'aquesta manera han fomentat el fanatisme i no la
fe; i han mantingut el poble fidel en una minoria d'edat espiritual
impròpia del moment històric que ens toca viure. Aquest és el preu
que s'ha pagat i es paga...
Si
volem que el deure sigui el motor i l'impuls primari de les nostres
accions i pensaments no podem anul·lar la llibertat i
responsabilitat personals.
L'obediència
a les lleis i doctrines humanes tant civils com religioses, amb les
quals les estructures i organismes compleixen amb el seu rol
necessari, no poden anar contra el deure d'obeir Déu... Primer
és obeir Déu que els homes, va
dir Pere als mestres de la Llei. Les lleis i normes religioses han
d'estar positivament al servei del deure vers la vida i la veritat...
No
es poden servir dos senyors...
No
és fàcil mantenir una institució religiosa molt nombrosa fidel als
seus orígens durant anys i segles. És una obra sobrehumana. Perquè
això es faci realitat hi ha dues opcions: Una gran qualitat humana i
espiritual dels líders religiosos, perquè així puguin ser llevat
que transforma la massa...
o mantenir cohesionat el poble a base de lleis i normes, les quals es
tornen cada vegada més necessàries a mesura que disminueix la
qualitat humana i espiritual dels qui tenen alguna responsabilitat
sobre el poble creient i, al final s'estableix la rutina. La història
ens diu que aquesta última opció: l'aplicació de lleis que
afavoreix el temor si no es compleixen... és la que ha estat
vigent...
Ara
bé, hem de tenir ben present que, d'aquesta última manera,
certament podrem ser membres d'una institució religiosa, però no
pas fills
de Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada