UNA MIRADA
AL MÉS ENDINS
Paraules i
pensaments.
Paraules i
pensaments sobre la vida. Però, quina vida? Podem parlar de la vida dels sentits,
de la vida intel·lectual o de la vida de l’esperit. Aquestes són les tres dimensions
de l’ésser humà de les quals parlen alguns pensadors.
Volem
parlar aquí de la vida de l’esperit. A aquesta vida també l’anomenem vida
interior, malgrat que, d’acord amb alguns autors com P. Tillich o Merleau-Ponty,
“vida interior”, en aquest context, és una expressió inadequada, ja que en la vida de l’esperit els conceptes
d’espai i temps no tenen sentit... passa, però, que dins del llenguatge
simbòlic al qual estem acostumats, aquesta expressió ens ajuda... i es fa
imprescindible i, de fet, els grans autors la fan servir.
Sempre que parlem d’algun aspecte de la vida
humana en parlem des d’una perspectiva concreta, des d’un punt de vista que és
el lloc on ens ubiquem nosaltres, espiritualment parlant. Aquest lloc és el
nivell de consciència en el qual vivim i des del qual pensem i parlem.
Si aquells pensadors a qui escoltem o llegim viuen
en un nivell de consciència superior al nostre, difícilment els entendrem i el
més segur és que donem un sentit diferent a les seves paraules. Això passa amb
els Evangelis. Aquests escrits que molts cristians saben de memòria... ¿diuen
el que nosaltres (i la nostra institució religiosa) pensem que diuen? ¿No passa,
més aviat, allò que va dir Jesús als seus deixebles parlant de la gent en
general: miren però no hi veuen, escolten
però no hi senten ni comprenen? Mt
13,13.
En realitat (és una impressió personal) quan
escoltem l’Evangeli, és com si “sentíssim tocar campanes”. La seva ensenyança queda
lluny de la nostra manera d’entendre i de celebrar la fe i de viure la religió.
Hauríem de recordar algunes nocions bàsiques
sobre la naturalesa de la vida. Hi ha dos elements a tenir sempre en compte.
Són: el contingut essencial i les formes d’expressió. Val a dir: la vida i
l’expressió de la vida, la fe i l’expressió de la fe, l’amor i l’expressió de
l’amor, els actes i les actituds...
Generalment ens quedem en les formes, en els
actes... Així, quan es parla de renovació i s’intenta superar les maneres
anacròniques d’expressar la fe, el nostre pensament i les nostres preocupacions
es limiten al nivell de les formes: el
vestit segons l’expressió de Jesús... Mt 9.16.
En les narracions dels Evangelis, algunes
anomenades miracles, hi veiem i així ho considerem, actes que Jesús va
fer, i és que llegim literalment uns textos que haurien de ser llegits
simbòlicament, ja que es tracta d’escrits espirituals... i el llenguatge propi
d’aquells escrits és el simbòlic i el llenguatge simbòlic es refereix a les actituds...
Repetim: En els moments actuals en els quals tots
busquem una altra manera més sana i coherent de viure i de practicar la
religió, els qui hi estem interessats... serà bo tenir en compte el contingut
essencial de la fe i no quedar-nos només en les formes i maneres externes
de viure-la i de celebrar-la.
I això fa necessari veure les coses des d’un
nivell superior de consciència. Alguns pensadors sembla que ho veuen així. Per
exemple R. Panikkar en un moment dels seus escrits, diu el següent: això que diem només es pot comprendre des
del “tercer ull”. És a dir: des del tercer nivell de coneixement, segons
l’escola de sant Victor, a la qual ell fa referència alguna vegada. I Marià
Corbí posa per títol a un dels seus llibres, el següent: “Paraules des del
silenci”. No diu paraules sobre el silenci, sinó des del silenci...
No podrem comprendre els Evangelis si no ens
posem en la mateix altura espiritual dels savis i profetes que els van
escriure.
Si no tenim en compte això, pot passar que el
llenguatge que, en principi, és l’eina que ens ajuda a conèixer i entendre allò
que ens diuen els altres i a relacionar-nos amb ells, es torni l’obstacle que
ens en separi i ens n’allunyi encara més. I això és el que està passant,
malgrat els esforços i la bona voluntat d’alguns d’aquest món espiritual o
religiós.
Sovint ens passa, però, que no sabem ben bé quina
cosa volem dir quan parlem de llenguatge simbòlic. El llenguatge simbòlic no és
un llenguatge figurat sense contingut real... Quan el context des del qual parlem és la vida
espiritual, el llenguatge simbòlic es refereix a coses del món espiritual tan
reals (o més) que les coses que en diem materials o físiques, a les quals ens
referim amb un llenguatge que en diem literal... El llenguatge simbòlic es
refereix a la intencionalitat dels nostres desigs i esperances.
Cada text
va acompanyat del seu context. El context propi de la vida espiritual és el
contingut essencial de la vida. El llenguatge conceptual, intel·lectual, fa
referència a les formes d’expressió. Que és el context en el qual solem viure i
parlar.
Això ho
deixarem aquí i ja ho seguirem amb altres escrits si la salut ens ho permet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada