24
LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Generalment pensem, quan parlem de Déu o de la Trinitat,
que estem parlant d’algú com des de fora i, de fet, estem parlant de nosaltres
mateixos, des de dins, com formant part d’aquest Misteri diví. Ni l’Home és sense Déu, ni Déu sense l’Home.
Jesús va dir al
fariseus: ¿En la vostra Llei no hi ha escrit: Jo declaro que sou déus? Jo
10,34.
Oferim també unes paraules d’un dels anomenats “pares de
l’església” (teòlegs i sants dels primers segles de l’església) les quals ens fan
veure que algunes expressions d’alguns pensadors actuals com R. Panikkar, no
són tan noves com algú podria pensar. Sant Gregori Nazianzè (S. IV) per
exemple, diu així: “¿Què és l’home,
perquè us en recordeu?” ¿Quin és aquest nou misteri que hi ha entorn meu? Jo
sóc petit i gran, humil i excels, mortal i immortal, terrenal i celestial...
cal que em converteixi en Déu i que així sigui Déu jo mateix.
La qualitat de la nostra llibertat i responsabilitat acompanyades de la decisió i del coneixement, depenen en molta part de l’opinió que
tenim o ens fem del Misteri de la Realitat que anomenem Déu o Trinitat.
Generalment hem de dir que estem
condicionats per l’entorn semàntic que ha format la nostra ment i els
nostres sentiments.
Sobre aquest tema, escoltem algunes paraules del mestre
espiritual: Jiddu Krishnamurti. Són unes paraules extretes del seu llibre: El
Individuo, la Sociedad y la Paz, subtitulat: La esclavitud del
condicionamiento:
Necessitem una ment nova per crear un món nou... Som,
vostès i jo, els qui hem de produir una mutació en la nostra ment i en els
nostres cors... Mentre l’individu (vostès i jo) no assumeixi la responsabilitat
de transformar completament la societat, aquesta societat seguirà sent el que
és.
També diu: La societat és relació. Però l’estructura
social es basa en l’ambició, la cobdícia, l’enveja, la recerca de poder, de
posició, de prestigi, en totes aquelles coses tan importants que l’home ha
establert en la vida. Aquesta és la realitat: no els seus déus, el Gita, el seu
gurú, els seus sants i salvadors, sinó la vida diària, aquesta quotidianitat en
la que hom expressa la seva ambició, la seva avarícia, la seva enveja, la seva
lluita per conquerir poder, riquesa o aquesta posició que anhela. Sense un
canvi radical, sense desmuntar tot aquest sistema, no hi pot haver una
revolució religiosa, i la revolució religiosa és l’única que té sentit perquè
totes les altres han fracassat.
En un altre lloc ens
adverteix sobre el sentit del concepte que tenim de la religió... L’essència de la religió, tal com és ara, es
basa en idees... en l’autoritat. És l’home que tots els dies va al temple, que
llegeix el Gita, la Bíblia o el Namaz; que realitza determinades cerimònies,
que repeteix sense fi certes paraules, els noms de Krishna, de Rama, d’aquest o
d’aquell; que porta l’anomenat cordó sagrat i pretén anar de peregrinació, aquest
és considerat un home religiós. És
evident que això no és religió. Només és una actitud ridícula, horrorosa i
sense sentit; no obstant això, a la majoria ens atrapa i no ens en podem
alliberar. Per alliberar-nos, per posar fi al nostre condicionament, es
requereix molta energia...
Doncs aquest mestre que
diu tot això, és també el que diu: la revolució religiosa és l’única que té
sentit perquè totes les altres
han fracassat.
Què s’entén, doncs,
amb la paraula o concepte: religió? En primer lloc hem de saber distingir entre
religió i institució religiosa. La religió és una actitud. És una virtut que,
d’acord amb la nomenclatura tradicional i segons sant Tomàs d’Aquino diríem que
és una virtut que fa referència a Déu, com les virtuts anomenades teologals:
fe, esperança i caritat, però la religió ho fa a través del culte.
Ara bé, si mirem les
coses d’una manera menys acadèmica, però d’acord amb els grans autors espirituals,
com D. Columba Marmion, diríem que la religió és aquella virtut o disposició
que té tot creient en qualsevol de les accions que fa en la seva vida. Perquè
el creient sempre viu en la presència de Déu. No sempre ho té present com en
els moments de pregària, per exemple, però està present en el fons del seu cor,
com un instint espiritual que el guia encara que no sempre hi pensi
expressament.
En aquest fons del
cor és on rau la veritable fe. Entenem aquí la fe com un sentiment espiritual (Dr.
Manyà) que acceptem i fem nostre voluntàriament i que es converteix en l’impuls
fonamental que dóna sentit a tots els nostres actes. Un sentiment que té el
silenci com a resposta quan es vol saber quina cosa és, perquè la seva
naturalesa ens porta més enllà dels nostres conceptes i raonaments. És pura
afirmació, però és. A aquest Misteri l’anomenem Déu, Trinitat, etc...
Cal ser conscients
del moment històric que ens toca viure. En
temps de crisi i de canvis ràpids, un dels més grans perills i temptacions
consisteix a no ser suficientment radical, degut a la falta de paciència i de
profunditat, necessàries, ambdues, per arribar a l’arrel de la situació. Ens
referim al perill de la banalitat, de mantenir-se en la superfície de les coses
i dels esdeveniments i de quedar satisfets amb estadístiques i certa classe de
descripcions sociològiques. Panikkar
Segueix dient
Panikkar: No existeix una necessitat més
sentida ni set torturant que el desig d’abordar els problemes humans concrets
no solament de forma global, sinó també en el seu significat essencial i al
nivell de les seves més profundes arrels. Hem de superar la temptació fàcil
de quedar-nos en les formes externes.
Si les religions del món han d’arribar a un acord i han
de servir a l’home contemporani, cal que oblidin “sagrades” aliances, cal que
superin actituds monopolistes i que s’enfrontin amb les qüestions centrals i
fonamentals, recuperant aquells nivells en què és possible la comprensió sense
compromís ni uniformitat. Panikkar
I perquè tot això no
quedi en mera teoria, hem de tenir sempre present que tots els éssers humans
sense excepció ens regim, conscientment o inconscientment, per una escala de
valors, de la qual en som responsables i a la qual hem de ser fidels des de la
llibertat. També hem de tenir present que la comunitat de fe a la qual podem
pertànyer no anul·la aquesta responsabilitat i llibertat personals, sinó que les
necessita. D’altra manera no seria “poble de Déu”, sinó una massa informe de
gent sense nom propi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada