25
LA VIDA
He vingut perquè
tinguin vida, i en tinguin a desdir. Jo 10,10. Són
les paraules del Mestre.
I en definitiva, d’això es tracta: de viure i de viure no
a mitges, sinó plenament, amb intensitat. Però, ens podem preguntar: I què és
la vida? En què consisteix viure amb plenitud?
Estava temptat de posar per títol a aquest escrit: la dinàmica de la vida, però, he pensat
que això seria com una espècie de tautologia, perquè la vida és dinamisme.
Un dinamisme mogut pel desig El desig és com la respiració de l’ànima. No
podem viure sense respirar... ni desitjar. Sovint és un moviment inconscient,
però és. El desig ens mou, però, quin desig? Sovint ni nosaltres mateixos ho
sabem.
Segons el desig serà la nostra qualitat de vida. En la
Vulgata, Daniel és lloat i apreciat per ser un
home de desigs. El desig que no crea dependència es converteix en amor.
Estimar només ho poden fer les persones lliures. I, paradoxalment hem de dir
que, de lliures, només en poden ser els obedients, els qui accepten la vida com
un do rebut, i que amb una actitud de resposta l’accepten no com una cosa feta,
sinó com una possibilitat d’arribar a ser el que hem de ser segons la voluntat
divina: sense el vincle amb la
Transcendència no hi ha llibertat. K. Jaspers.
I no podem desitjar ni estimar res de debò si no en tenim
abans un cert coneixement: La veritat ens
farà lliures. Sovint es tracta d’un coneixement amagat anomenat
pressentiment. Esdevenim allò que
coneixem i estimem. Diu Joan: Som fills de Déu, però encara no s’ha manifestat allò que
serem. Sabem que quan es manifestarà serem
semblants a ell, perquè el veurem tal com és. 1Jo
3,2.
El dinamisme de la vida es manifesta a través dels
sentits: és el que en diem vida sensitiva o sensorial; a través de
l’intel·lecte: la vida intel·lectual i a través de l’esperit: la vida
espiritual.
La vida espiritual està per damunt de les altres. Les
altres dues són formes amb les quals es manifesta la vida espiritual i estan
lligades a la temporalitat. La vida espiritual és vida eterna. Panikkar empra
el neologisme: tempitern, amb el
qual vol expressar el fet de viure l’eternitat en el temps.
No hem o no podem menystenir les coses sensibles, les que
pertanyen al món físic... però s’han d’estimar i apreciar com a manifestacions
de l’esperit: L’Esperit de Déu aletejava
damunt les aigües. Gn 1,2.
Tot és pur per als
qui són purs, diu Pau. Tt
1,15. Però hem de guardar un ordre en l’escala de valors. I
aquest ordre interior és la pau de l’esperit. Recordem la paraula d’Agustí: l‘ordre és amb que el Déu ha fet tot el que
ha fet.
Una mirada nova sobre la vida i el seu dinamisme ens
obliga a desmitificar algunes paraules fonamentals i algunes accions que han
format la nostra estructura mental i la nostra consciència durant molts anys.
Hi ho han fet mitjançant l’adhesió a doctrines i rituals que, per la seva
naturalesa, són mitjans i no fins en si mateixos. Aquest és un tema que hem
d’anar redescobrint de mica en mica ajudant-nos de la noves aportacions dels
grans mestres.
Teilhard de Chardin té pàgines molt interessants sobre
l’esforç i el desenrotllament humà. Entre altres coses diu: No hi ha acció sense reacció. I, com també
sabem, no hi ha res en nosaltres que no sigui, en el seu primer origen i en les
seves capes més profundes, “en nosaltres
sense nosaltres”... Quan ens sembla
que obrem amb la màxima espontaneïtat i vigoria, estem en part dominats per les
coses que creiem dominar.
A més a més, la
mateixa expansió de la nostra energia (per on s’endevina el nus de la nostra
personalitat autònoma), no és altra cosa, en el fons, que l’obediència a una
voluntat de ser i de créixer, de la qual sovint se’ns escapen les infinites
modalitats i les mateixes variacions d’intensitat.
Aquesta part del dinamisme de la vida que es desenvolupa
a través de les nostres accions i que Teilhard anomena camp de l’activitat, de l’esforç i del desenrotllament s’ha de
complementar amb la part de les passivitats
essencials en les quals el mestre distingeix les passivitats de creixement
i les de disminució, com són, aquestes últimes, les malalties, accidents, etc. D’aquestes
passivitats essencials diu el següent:
L’home, al mateix
temps que pel desenrotllament de les seves forces es veu portat a descobrir
metes d’acció cada cop més vastes i elevades, tendeix a ser dominat per l’objecte de les seves conquestes. I, com
Jacob en el seu duel amb l’àngel, acaba per adorar allò contra què lluitava.
El subjuga la
grandesa de tot allò que ha anat deslliurant i il·luminant. I aleshores, per la
seva naturalesa d’element, es veu endut a reconèixer que, en l’acte definitiu que
ha de reunir-lo al Tot, els dos termes de la unió són desmesuradament
desiguals. Ell, el més petit, ha de
rebre més que no pas donar. I així es troba pres per allò que ell pensava
prendre.
Algunes paraules de Pascal poden servir de complement a
les de Teilhard. Són aquestes: L’home ho
és tot i no és res. Es troba suspens en el centre entre infinituds. “Quina
quimera és l’home” quina cosa de contradicció, jutjador de tot, cuc insà,
glòria i abjecció de l’univers... l’home
sobrepassa infinitament l’home...
Una actitud receptiva ens ajuda a descobrir allò que tenim en potència i que es pot convertir en realitat si som fidels a nosaltres mateixos. Tenir aquesta convicció i actuar d’acord amb aquesta convicció és fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada