12
SOM COMUNITAT
Continuem fent una
mirada a la interioritat del nostre ésser des de diversos punts de vista...
intentem augmentar la nostra consciència en relació amb el fons sense fons de
la realitat... de la realitat humana.
Contemplem l’ésser en
la seva obertura a l’infinit, la qual cosa ens obliga a corregir de tant en
tant el nostre concepte de l’ésser. Hem d’assumir la paradoxa que s’esdevé quan
veiem que per viure l’ésser plenament, l’hem de negar: per deixar ser l’ésser, l’hem d’abandonar. A l’hora d’actuar hem de
tenir present que no es tracta tant de
fer, com de deixar fer, hem de deixar ser l’ésser, car descobrim que l’ésser
mateix és perjudicat tan aviat com s’hi introdueixen el meu pensament, la meva
voluntat o el meu jo...
Podríem trobar un
pensament semblant en les paraules de Jesús quan diu: Si algú vol venir amb mi, que es negui a ell mateix... i qui vulgui salvar la seva vida, la perdrà,
però el qui la perdi per mi, la trobarà. Mt 16, 24-25.
En el tercer símbol que analitzem dins d’aquesta mirada a
l’interior del nostre ésser, que estem fent seguint el pensament de Panikkar, hi
veiem la comunitat.
I mirant les coses des d’aquest nivell de consciència
superior des del qual intentem veure les coses, diem que nosaltres som
individus i som comunitat alhora.. És a dir: no som només individus que
pertanyen o tenen una comunitat, sinó que som
comunitat. De semblant manera que no hi ha un jo sense un tu, tampoc no hi ha
un individu sense una comunitat.
La vida es manifesta a través d’aquests dos aspectes que
formen part d’una mateixa realitat. No es tracta de la comunitat que es crea i
se sosté a base de lleis, sinó la comunitat natural feta de relacions humanes,
del conviure i viure junts, en la proximitat corporal i mental.
També el nostre ésser
forma part del cosmos. I des d’aquesta perspectiva, veiem que la tradició cristiana parla de dos llibres,
el llibre de la vida, és a dir, la Sagrada Escriptura i el llibre de la
natura... Agustí diu: Que la pàgina divina et sigui un llibre perquè
l’escoltis; que el món sencer et sigui un llibre per a veure.
Hem d’aprendre a llegir una altra vegada, aquest cop no
els llibres de paper, sinó el llibre de la natura, que no conté només boscos i
rius, sinó una visió directa del món en què ens trobem.
I per aprofundir en
aquest tema el que ens pot ajudar d’una manera especial és Emerson. Aquest
filòsof té paraules corprenedores sobre la naturalesa. Escoltem-lo: La Naturalesa és una manera de ser o un
reflex o una revelació de l’Esperit. Les lleis de la Naturalesa són les lleis
de l’Esperit. La Naturalesa és un símbol de l’Esperit.
El seu pensament ens orienta
vers una llei universal que connecti tots
els ordres de la realitat, de tal manera que res sigui aliè a res i que no hi
hagi escissions entre la llei moral, la llei natural i la llei estètica sinó
més aviat transparència i reflex.
Confiem en la perfecció de la creació i pensem que
qualsevol curiositat que l’ordre de les coses susciti en la nostra ment pot ser
satisfeta per l’ordre de les coses.
Les estrelles
inspiren reverència, perquè encara que sempre presents, no deixen de ser inaccessibles.
La naturalesa mai mostra una aparença mesquina. L’home
més savi no li arrenca el seu secret, ni sadolla la seva curiositat descobrint
la seva perfecció.
La Naturalesa és un escenari que s’adequa per igual a la
comèdia o a la tragèdia. Amb bona salut, l’aire és un tònic d’increïbles
virtuts... en els boscos l’home es desprèn dels seus anys, en ells resideix la
joventut eterna. En aquestes plantacions de Déu, reina la santedat i el
decor... en els boscos tornem a la raó i a la fe... dempeus en la terra nua,
banyat el meu cap amb l’aire alegre, i elevat en l’espai infinit, tot allò que
implica egoisme es dilueix... els corrents del Ser Universal circulen a través
del meu cos, sóc una part o partícula de Déu.
En la naturalesa
verge hi trobo quelcom molt estimat i més afí a mi que en els carrers o en els
pobles. En el paisatge tranquil i, en especial , en la llunyana línia de
l’horitzó, l’home contempla quelcom tan formós com la seva pròpia
naturalesa.
El nom de l’amic més
proper sona llavors estrany i accidental: ser germans o coneguts, ser amo o ser
criat, és llavors una bagatel·la o trastorn.
Aquí podríem recordar unes paraules de Jesús que, fora
del seu context, ens poden semblar inapropiades o de poca delicadesa, però que,
ben contextualitzades ens indiquen que Jesús vivia en un altra món, des del
qual veia i estimava... l’Evangeli diu que estan parlant Jesús amb la gent que
tenia al voltant seu algú li digué: -La
teva mare i els teus germans són aquí fora, que volen parlar amb tu. Ell li
respongué: -¿Qui és la meva mare i qui són els meus germans? ... i assenyalant
amb la mà els seus deixebles, digué: -Aquest són la meva mare i els meus
germans... Mt 12,46-50.
I no és que Jesús menystingués la seva mare... però ell
vivia en un altre món des del qual veia i estimava...
De semblant manera
només des d’un nivell superior de consciència podem relacionar-nos amb les
persones i amb la naturalesa com ho feien també Emerson i Panikkar.
... és el veure com a contemplació directa de la
realitat. Aquesta té una qualitat última i essencial: el veure no és reflexió
sobre l’esdevingut, sinó que és simplement mirar, contemplar, deixar-se
contagiar pel contemplat. Panikkar
Per a descobrir-nos a
nosaltres mateixos, per a conèixer-nos en la profunditat de la humanitat que
ens és donada, hem de viure realment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada