8 - HUMANS, EN PRIMER LLOC.
No es tracta de negar res, sinó de posar ordre en el
nostre pensament i voluntat.
Un dels principis
bàsics que han d’orientar les nostres decisions fonamentals és el recordat per
sant Agustí: l’ordre és amb el que Déu ha
fet tot el que ha fet. Aquest ordre en el tema que volem posar de relleu
aquí és que: primer és l’home i després la cultura, i això, aplicat en el marc
de la religió.
Comencem posant
ordre en el nostre llenguatge i, en conseqüència, en el nostre pensament i en
les nostres accions. Per a això és necessari una disposició interior de
sinceritat i de fidelitat a la vida que hem rebut.
Sobre el llenguatge
L. Lavelle ens diu: La corrupció de la
paraula i de l’escriptura és el senyal de totes les altres corrupcions. Ella
és, a la vegada, l’efecte i la causa. I hom no pot pensar en purificar l’una o
l’altra sense purificar-se a si mateix...
Aquesta corrupció
ens ve en part pel fet d’haver canviat el sentit original de les paraules que,
de fet, són les que determinen la nostra manera de pensar i d’actuar. Escoltem
algunes reflexions de L. Lavelle: El
llenguatge es fet per traduir la nostra intimitat; només indirectament es
refereix a la representació dels objectes exteriors a nosaltres. El veritable
fi del llenguatge és el de posar els éssers humans en comunicació els uns amb
els altres...
Contràriament al que hom pensa, el llenguatge no és fet
principalment de signes convencionals... La invenció del llenguatge te fonaments més profunds...
el llenguatge em fa participar de la creació de mi mateix.
I si ens referim a
la lectura de la Bíblia, Panikkar ens diu: El
llenguatge de la fe és fonamentalment simbòlic amb intencionalitat dirigida a
la realitat. I una cultura religiosa d’Orient ens diu que: les categories fonamentals del pensament no
són conceptes, sinó estats de consciència.
Si tinguéssim en
compte aquestes i altres reflexions dels grans pensadors, una altra seria la
lectura que faríem dels Evangelis i d’altres escrits espirituals. Posem un
exemple: En la narració del fet que anomenem Pentecosta se’ns diu que: els apòstols van quedar plens de l’Esperit
Sant i començaren a parlar en diverses llengües... residien
a Jerusalem jueus piadosos provinents de totes les nacions que hi ha sota el
cel... i quan van sentir aquella remor... van quedar desconcertats, perquè
cadascú els sentia parlar en la seva pròpia llengua... i deien com és que cadascun de nosaltres els sentim
en la nostra llengua materna? Ac 2
El missatge
espiritual de Jesús es refereix a l’home, no a la cultura. Com a homes tots som
iguals i per això, tots els humans, poden entendre les paraules de Jesús, sigui
quina segui la pròpia cultura i la pròpia llengua. Una equivocada interpretació
dels textos espirituals, que encara dura, ha destrossat cultures, llenguatges i
consciències... La paraula “catòlic” com a propietat peculiar de la nostra fe
no es refereix a la cultura, sinó a allò que ens fa humans, és a dir: a allò
que ens fa a tots iguals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada