2 MD
EL
MEDI DIVÍ
(Comentaris)
En Déu
vivim, ens movem i som. St. Pau
Déu, a qui nosaltres intentem de copsar en
el titubeig de les nostres vides és tan difós i tangible com una atmosfera en
què nosaltres ens banyéssim. Pertot arreu ell ens embolcalla, com el mateix
Món. Què us falta, doncs, perquè pugueu abraçar-lo? Una sola cosa: veure’l.
Veure Déu ha estat l’anhel dels grans
creients. Joan, en la seva primera carta, ens
anima a desitjar veure Déu amb les seves paraules: Sabem que, quan Déu es manifestarà, serem semblants a
ell, perquè el veurem tal com és.
Ara bé, esperant aquest moment etern,
hem d’intentar veure’l ja ara amb els ulls de la fe per poder gaudir de la pau
infinita que Déu concedeix als qui l’estimen.
Aquestes
reflexions voldrien ensenyar a veure Déu pertot arreu... volen ser com una
educació dels ulls... Mireu. Però, mireu des d’aquest punt privilegiat –que no
és de cap manera el difícil cimal reservat a uns quants escollits, sinó la
sòlida plataforma bastida per dos mil anys d’experiència cristiana- ... mireu i
la llum de Déu penetrarà com un raig de sol penetra un cristall... i en la
creació Déu se us farà universalment tangible i actiu, tot proper alhora que
molt llunyà.
Volem destacar d’aquest fragment les
paraules amb les quals Teilhard expressa una opinió que, en aquests últims
temps, es va estenent entre els qui intenten veure les coses una mica més enllà
del que és quotidià i rutinari, i que ha d’arribar a ser un dels punts
cardinals que facin possible l’esperada renovació a fons de la religió. Ens
referim concretament a la frase que diu: Aquesta nova visió del món... de cap manera és el difícil cimal
reservat a uns quants escollits... Efectivament. I això ens ha de quedar
ben clar, sobretot als qui pertanyem a una institució religiosa ancorada en la
tradició. Hem de tenir ben clar que allò que fins ara s’ha reservat per als qui
en diem grans místics és quelcom a l’abast de tothom. De tothom que vulgui
superar seriosament la mediocritat. Els grans cimals espirituals de l’Evangeli
són a l’abast de tothom. Cal només, a més de la bona disposició, saber
distingir el gra de la palla, el contingut essencial de les formes d’expressió.
Estem acostumats a identificar les grans manifestacions místiques tant a orient
com a occident, amb les metodologies, amb els fenòmens psíquics o
parapsicològics i amb les capacitats intel·lectuals superiors... I totes
aquestes coses per més importants que puguin ésser i ho són, no són
tanmateix necessàries per poder assolir
un grau superior de consciència espiritual.
En aquest terreny espiritual (on la
disciplina bàsica hauria de ser l’axiologia fonamental) l’element essencial és
la virtut. La virtut és una paraula tant desvirtuada com la que més, és poc
valorada fins i tot pels especialistes, com en el seu temps ja se’n lamentava
Max Scheler... Ara bé, en la dimensió espiritual des de la qual estem parlant,
no hi ha res que sigui superior a la virtut. Recordem aquella frase de Plotí: Sense virtut
el Déu del qual es parla és un mer nom.
La virtut és la perla fina de l’Evangeli que, un cop trobada, les
altres perles de formes i estructures i sagraments passen a segon lloc, per a
aquell qui l’ha trobat.
Pensem una cosa: Esdevindrem aptes per
a una vertadera renovació de la religió quan siguem capaços de viure i d’actuar
des d’un nivell superior de consciència. Tot l’enraonament de reunions, de
cursets, de programes i de què sé jo quantes coses més serà lletra que mata, si no és viu des
d’aquell nivell superior de consciència que alguns anomenen espiritual.
Teilhard acaba el paràgraf esmentat
dient: Déu...tot proper alhora que molt
llunyà. Vet aquí unes paraules que ens poden ajudar a discernir i distingir
els veritables profetes dels falsos. No ens hem de fiar d’aquells profetes que
amb una seguretat dogmàtica i fora de dubtes declaren posseir tota la veritat.
El veritable profeta, al contrari, gaudeix d’una pau interior immensa perquè no
recolza la seva seguretat en la seva veritat, sinó en la bondat infinita de Déu
que està més enllà de tota comprensió. El ver creient sap que en el tema de la
veritat i de la bondat l’última paraula la té Déu. És contrari a la fe pensar
que Déu ha concedit a alguna institució el privilegi de la infal·libilitat
dogmàtica.
És cert, hem sentit a parlar molt de la
virtut, però estem lluny de tenir consciència clara de la gran riquesa i
densitat espiritual que aquesta paraula compren. La rutina, la ignorància i la
superficialitat d’uns i altres fa que només l’hi hàgim vist i considerat la
pell... no hem assaborit la seva polpa.
Déu
ens espera en les coses. I afegiríem: i en les persones. És allò que
diu la cançó: No
busqueu a Déu en les estrelles... ben a prop el tens... en el teu germà...
La divinització de les activitats. Aquest és el
tema de la primera part del Medi Diví.
La segona part parla de les passivitats
en la qual diu que és més allò que patim que no pas allò que fem. Patir, en
aquest context s’ha d’entendre no com a sinònim de sofrir sinó de rebre
gratuïtament.
Veiem, doncs, en primer lloc, què ens
diu referent a les activitats:
El
camp de l’activitat, de l’esforç, dels desenrotllament és, per la seva visible
importància i pel valor que li conferim el primer que se’ns presenta a la
nostra atenció.
Aquí hem de posar de relleu aquest fet
com el handicap etern que ens enlluerna i ens paralitza, espiritualment
parlant, ja que considerem l’acció com el punt de referència que qualifica les
nostres vides. Ja en el seu temps el Mestre Eckhart advertia que es dóna més
importància a allò que fem que no pas a allò que som, capgirant d’aquesta
manera en l’escala de valors l’ordre natural de les coses.
Per això Teilhard ens adverteix: Sabem que no hi ha res en nosaltres que no
sigui, en el seu primer origen i en les capes més profundes, in nobis sine
nobis, segons la dita de sant Agustí, és a dir, en nosaltres sense nosaltres. Cosa
que ja sant Pau ens havia recordat quan va fer la pregunta: Què tens que no hagis rebut?
I segueix dient: Quan ens sembla que obrem amb la màxima espontaneïtat i vigoria, estem
en part dominats per les coses que
creiem dominar.
I ara llegim a poc a poc el que ens diu
perquè és d’una gran profunditat filosòfica i és un tema que, d’una manera o
altra, és present en l’ensenyança de tots els
grans pensadors i místics de la humanitat: La mateixa expansió de la nostra energia (per on s’endevina el nus de
la nostra personalitat autònoma), no és altra cosa, en el fons, que
l’obediència a una voluntat de ser i de créixer, de la qual sovint se’ns
escapen les infinites modalitats i les mateixes variacions d’intensitat.
En les primeres etapes del camí
espiritual obrem empesos més per l’inconscient que per una consciència
intel·ligent que sap donar a cada cosa, en el conjunt de tot el que som i fem,
el valor i l’entitat que li correspon. I aquesta falta de consciència fa que en
el camp religiós predomini més la creença que no pas la fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada