4 MD
EL
MEDI DIVÍ
(Comentaris)
Tot
esforç coopera a l’acabament del Món,”in Christo Jesu”.
Aquest és un dels principis orientadors
de tot esforç humà. Les últimes paraules les posa en llatí i entre cometes,
segurament per insinuar un sentit diferent del que estem acostumats a donar-li
i defugir d’una interpretació dogmàtica encarcarada...
Seguidament proposa el següent
raonament que anirà explicitant en les següents pàgines: En el si del nostre Univers, tota ànima és per a Déu en nostre Senyor.
Però,
per altra banda, tota realitat, fins i tot material, entorn de cada un de
nosaltres, és per a la nostra ànima.
Així,
entorn de cada un de nosaltres, tota realitat sensible és, a través de la
nostra ànima, per a Déu en nostre Senyor.
Hi podríem veure aquí una influència de
la seva formació jesuítica. El lema del seu Orde és: Ad maiorem Dei gloriam: “A
la major glòria de Déu”. Però, no cal o no és necessari fer aquestes
suposicions.
Sí que hi podem veure encarnat el
sentit holístic del raonament. Parla de Déu de l’Home i del Cosmos. Podríem
comparar-ho amb la Trinitat cosmoteàndrica de Raimon
Panikkar: Déu, Home, Cosmos.
Teilhard parla dels tres conceptes no
com a elements independents un de l’altre, sinó que hi contempla una relació
entre ells. Una relació que implica dues coses: finalitat i ordre de superior a
inferior o d’inferior a superior.
Un cop presentats els tres moments
d’experiència espiritual comença la reflexió de la primera premissa que
recordem és: En el nostre Univers, tota
ànima és per a Déu en nostre Senyor.
Per uns fidels acostumats a llegir
documents del Magisteri, aquestes paraules no diuen res de nou ni ens fan moure
de les nostres posicions establertes. Però Teilhard, que sempre va a fons en
totes les coses, ens obre els ulls a noves interpretacions de la realitat
espiritual amb les mateixes paraules acostumades. Aquest és precisament un dels
nostres problemes: no anem a fons en els nostres raonaments i això fa que ens
quedem lluny del sentit original de les paraules que formen el nostre bagatge
espiritual i religiós.
No
ens acontentem, diu el nostre mestre,
de donar a aquesta destinació del nostre ésser a Crist un sentit massa
servilment copiat de les relacions jurídiques que lliguen, entre nosaltres, un
objecte amb el seu propietari... Cal que, sense rebutjar res de les forces de
llibertat i de consciència que constitueixen la realitat física pròpia de
l’ànima humana, ens adonem que, entre nosaltres i el Verb encarnat, existeixen
llaços tan vigorosos com els que dirigeixen, en el Món, les afinitats dels
elements envers l’edificació dels Tots “naturals”.
Dit d’una altra manera. Algunes
paraules acadèmiques del que se’n diu Cristologia, per comptes de fomentar la
unitat veritable, poden allunyar-nos del Crist real.
Unes paraules del Mestre Eckhart ens
poden ajudar en aquest afer.
Es pregunta Eckhart sobre la classe de
relació entre nosaltres i el Crist: ¿De què em serviria
tenir un germà ric si jo sóc un home pobre...? ¿De què em serviria si no pogués
dir també “Soc fill, filla de Déu igual que Jesús? Si tu vols conèixer Déu, no
solament has de ser igual al Fill, sinó que has de ser (també) Fill. Déu no
podria fer que jo fora fill de Déu si no tingués ja l’ésser del Fill de Déu...
Des de l’oficialitat aquestes paraules
poden ser mal interpretades fins i tot, tal vegada condemnades... però, és el
mateix Evangeli, llegit sense els prejudicis d’una presa de posició posterior
pressionada pels interessos del seu temps, qui ens parla de la nostra identitat
amb el Crist. Qui creu en mi... també farà les obres que jo faig, i encara en
farà de més grans...
Si llegim l’Evangeli, des del nivell de
consciència espiritual adequat, entenem que obres i ésser es corresponen, no
com nosaltres que, sovint les obres que fem no indiquen necessàriament la qualitat
humana de la persona que les fa... En Jesús es pot dir, sens dubte, allò que
deien els escolàstics: Actio sequitur esse. l’acció segueix l’ésser. Per tant,
si podem fer les mateixes obres que va fer Jesús és senyal que podem tenir el
mateix esser de Jesús. Tot altre raonament deriva en especulacions esbiaixades
mogudes per interessos emmascarats... Nosaltres, amb Jesús com a capdavanter,
formem el Crist total. del qual
parlava sant Agustí.
Teilhard segueix la seva reflexió
dient: I a continuació afegim: En el
nostre Univers, on tot esperit va cap a Déu, en nostre Senyor, tot el sensible,
al seu torn, és per a l’Esperit.
El nostre mestre està convençut que el nostre ésser espiritual s’alimenta
contínuament de les innombrables energies del Món tangible.
Ens han ensenyat a viure una
espiritualitat desencarnada. Per això recordem una vegada més la frase de R.
Panikkar que ens adverteix: L’espiritual que menysté
la part sensorial de la seva vida està perdut.
Les paraules del filòsof americà
Emerson en el seu llibre “Naturalesa” ens poden servir molt bé de complement al
que ens diu Teilhard: Dempeus en la terra nua,
banyat el meu cap per l’aire alegre, i elevat en l’espai infinit, tot allò que
implica egoisme es dilueix. Em converteixo en un globus ocular transparent, no
sóc res, ho veig tot, els corrents del Ser Universal circulen a través del meu
cos, sóc una part o partícula de Déu.
Teilhard reconeix que no tenim prou
consciència d’aquest fet: Vivim enmig del
filat densíssim de les influències còsmiques, com en el si de la massa humana,
o com entremig de miríades d’estrelles, sense prendre, desgraciadament,
consciència de la seva immensitat.
També ens diu Emerson: L’home que parla seriosament descobrirà, si observa els
seus processos intel·lectuals, que una imatge material més o menys lluminosa
sorgeix en la seva ment junt a cada pensament, proporcionant-li la vestimenta
adequada per a ell.
I continua dient Teilhard: Si aspirem a viure la plenitud de la nostra
humanitat i del nostre cristianisme, cal superar aquesta insensibilitat, que
tendeix a amagar-nos les coses a mesura que se’ns fan massa properes i massa
grans.
Així és, les creences i la poca
maduresa intel·lectual, per no dir la ignorància, busca Déu en els miracles i
en un “sagrat misteriós”, i en canvi, li costa veure Déu en el germà i en tot
allò que és quotidià i que en diem “profà”.
Aspirar a viure la plenitud de la nostra humanitat és la pedra que senyala el
bon camí. La mediocritat és senyal de falsedat i mentida existencial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada