( 6 ) - L’ALFORJA
DELS PENSAMENTS
Avui insistirem, una vegada més, sobre
el caràcter holístic de la realitat. És a dir, sobre aquella dimensió que engloba el contingut essencial de la
vida amb la seva forma específica d’expressió.
El ser humà es regeix, conscientment o inconscient, per
una escala determinada de valors i es guia per una concepció de l’home feta a
la mida. N’hi ha que, a l’hora de programar la seva vida, descarten, per
principi, la dimensió espiritual. Per a ells l’escala de valors és més reduïda
i actuen i pensen d’acord amb la seva visió immanent de les coses. Altres,
però, creuen i assumeixen el “pes” (pondus) de la seva dimensió espiritual i
transcendental.
Quan, desprès d’un llarg període d’història humana, la
rutina, el costum i la inèrcia han agafat el relleu de la raó, del discerniment
i de l’acció creadora, cal fer urgentment una parada en el camí a fi de tornar
a posar les coses al seu lloc, tal com eren en els seus orígens. Si guaitem,
amb mirada neta i desinteressada els orígens de la nostra cultura cristiana,
ens adonarem de la distància sideral a la qual hem arribat respecte als valors
que han fonamentat la nostra tradició.
Si som capaços de situar-nos en un alt
nivell de consciència veurem que, a l’hora d’emprendre una renovació, no es
tracta solament de revestir de formes modernes i actuals els nostres ritus,
sinó i sobretot, de fer-los coherents amb els valors essencials que pretenen
expressar i celebrar. La conversió a la qual tantes vegades es fa referència en
l’Evangeli, no índica solament un canvi de costums, sinó i sobretot, un canvi
de mentalitat. Demana una manera totalment nova de veure i d’apreciar les
coses. Per poder tenir aquesta mirada ens hem d’alliberar de tots els nostres
prejudicis.
Entenem que el senyal autèntic d’una
bona renovació religiosa rau en el fet d’establir una relació correcta entre
l’Evangeli i l’organització doctrinal, litúrgica i legal amb la qual es pretenen celebrar, expressar i
viure els valors evangèlics. Sovint, els nostres costums religiosos no deriven
dels valors evangèlics, sinó d’una religiositat feta a mida d’interessos
“terrenals”. Aquest és el punt cabdal que s’ha de tenir en compte a l’hora
d’intentar una renovació a fons de la religió. Des d’aquesta perspectiva la
religió té un paper molt important a dur a terme en la societat actual.
Sovint els referents innovadors que
sobresurten com a capdavanters i líders exemplars en els nostres dies en el món
religiós, es destaquen per la dimensió social i de caritat fraterna. Tanmateix,
es troben a faltar, com a referents que moguin sentiments i voluntats, grans
mestres de l’esperit que ens estimulin a valorar i apreciar la dimensió humana
en profunditat, és a dir, en la seva vessant espiritual. Hi ha moltes Martes i
poques Maries.
Necessitem savis que ens ajudin a
redescobrir els valors fonamentals de la nostra cultura. Els pocs referents que
hi ha al respecte queden reduïts a uns quants intel·lectuals amb incapacitat de
traduir les seves ensenyances amb un llenguatge planer que incideixi en la vida
cristiana de cada dia del poble creient. Per altra banda, la majoria de gent ni
se s’assabenten de l’existència d’aquells savis o bé els tenen com a punts de
referència d’un món llunyà i esotèric amb poca o gens d’incidència en la realitat
de cada dia.
En totes les grans religions hi veiem
els petits grupets de místics i espirituals de gran qualitat per una banda i la
gran massa de creients decantada al fanatisme per l’altra. Això no és signe del regne de Déu. El signe
del regne de Déu és el llevat barrejat dins la massa...
Jesús de Natzaret és, abans que tot, un
Mestre de la paraula, amatent a la pobresa de l’esperit que pateix la gran
massa de creients, perquè no solament de
pa viu l’home, sinó de tota paraula que surt de la boca de Déu.
Els mestres de debò, saben parlar coses
profundes amb un llenguatge entenedor per a la gent senzilla i ben disposada, i
ho fan des del tercer nivell de consciència, és a dir des de la fe, parlant de paraules espirituals amb
categories espirituals. No és gaire difícil parlar de coses espirituals. El
que realment demana provada virtut és el fet de parlar-ne amb categories
espirituals. I diem gent senzilla i ben disposada perquè no tothom entenia les
paràboles de Jesús, malgrat el seu llenguatge senzill, perquè sempre n’hi haurà
que miren bé, però no hi veuen... per falta d’una bona disposició.
Es pot parlar amb profunditat, sense
fer servir paraules erudites pròpies del món
acadèmic. Malgrat tot, sempre n’hi ha que prefereixen parlar amb l’argot
acadèmic i oficial, així mantenen les distàncies amb “el poble ignorant”. En el
fons, és l’excusa per no tocar l’ statu quo de la seva existència. És més fàcil
i còmode ensenyar els altres a cops de llei i normes establertes que amb el
propi testimoni de vida, és a dir, amb un estil de vida que inclogui tant la
virtut com la forma externa de fer les coses.
En el context d’una organització hem de
considerar l’home com la matèria primera, el principi actiu i la cultura com
l’excipient. L’home es manifesta a través de la virtut, la cultura a través
dels mites, doctrines, ritus i lleis.
L’home creient celebra la seva fe en la
seva comunitat religiosa a través de ritus i dogmes. I ho ha de fer d’acord amb
la pròpia cultura. La Pentecosta no diu que tota
llengua i nació es dilueix davant del missatge evangèlic per formar una
sola llengua, sinó que tota llengua i nació entén el missatge. Tots entenen que
es pot viure la fe des de la pròpia cultura i, per tant, des de la seva pròpia
expressió religiosa. La cultura és la diversitat que expressa la unitat de la
vida i la unitat en la diversitat és
l’ordre. Si volem viure -no solament proclamar amb la paraula- el misteri
principal de la nostra fe cristiana: l’Encarnació, les formes religioses amb
les quals celebrem la fe, han de ser formes encarnades en la pròpia cultura de
cada creient.
El testimoni que el món espera de la
religió en el moment actual, a més de l’empatia amb els pobres, és la vivència
i testimoni d’un nivell superior de consciència que ens capacita per veure i
apreciar les coses en la seva realitat última i que dóna un sentit d’eternitat
a tot allò que es veu i es fa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada