1 – CONEIXEMENT
Encara que hem parlat
sovint d’aquest tema, intentarem ara, a partir d’aquesta nova col·lecció,
matisar i anar més a fons en el significat de les paraules. Amb llenguatge
bíblic diríem: “deixem la riba: aquest lloc on estem acostumats a caminar: (en la
superficialitat) i anem mar endins, anem a fons”. En aquest lloc ens trobarem
amb una collita de pensaments més abundant.
Conèixer és establir
contacte amb la realitat a través d’alguna de les seves tres manifestacions
vitals: físiques, intel·lectuals i espirituals.
Els mitjans a través dels quals coneixem les coses i ens
coneixem a nosaltres mateixos són els sentits, la raó i la virtut.
El primer nivell de coneixement, pertany a la dimensió
externa de l’ésser humà: el cos. En aquest nivell obtenim el coneixement a
través dels sentits. Amb aquest coneixement prenem contacte amb la matèria, amb
el món físic. En aquest nivell fem les coses per instint. Una bona alimentació
i l’ús correcte dels sentits ens ajuda a tenir un bon coneixement de les coses
i de la realitat. Aquest coneixement ja ens ve donat.
El segon nivell de coneixement ens ve a través de la raó.
És el nivell intel·lectual. Obtenir aquest coneixement requereix un esforç. És
l’activitat intel·lectual de reflexió i meditació realitzada amb l’ajuda de la
lectura i l’estudi. Aquesta activitat forma erudits... En aquesta dimensió de
l’ésser humà és la facultat de la raó la qui coneix, la que hi veu.
El tercer nivell de coneixement és l’espiritual. Aquest
coneixement (és el coneixement del qual parla la Bíblia) és fruit d’una bona disposició
de l’esperit, d’una actitud de fons que es desenvolupa a través de les virtuts:
són els “nets de cor” els que
coneixen les coses de l’esperit. En llenguatge bíblic és el cor el que hi veu. Aquí
ja no parlem de reflexió i meditació, sinó d’intuïció i de contemplació. A
aquesta intuïció li donem el nom “d’instint superior” que és com una empatia
amb la realitat que brolla d’una manera espontània del més íntim de nosaltres
mateixos. Diu Joan: “del seu interior (de
l’interior del creient) brollaran rius d’aigua viva”. Jo
7,38. En aquest nivell ja no és la facultat de la raó la que
hi veu. És la mateixa persona la que és llum, i amb aquesta llum veu i
qualifica les coses. En aquest nivell de consciència el mot “paraula” és
sinònim de persona. Recordem: El qui és
la Paraula s’ha fet home. Jo 1,14.
Sobre el mot “paraula” escoltem el que ens diu R.
Panikkar: El món intel·lectual
d’Occident... quasi ha identificat la paraula amb el seu concepte... S’ha
arribat a considerar la paraula com l’expressió d’un concepte i no d’una
realitat. Hi ha una diferència fonamental entre concepte i paraula.
Recordem que L. Lavelle ens adverteix de la importància
de fer un ús correcte del llenguatge, si no ens volem allunyar de la Veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada