16
– LA DIMENSIÓ ESPIRITUAL
Deixem aparcat el
coneixement sensorial, per posar l’atenció en el coneixement racional i el
coneixement espiritual i la diferència que hi ha entre els dos coneixements.
Hem dit que el dinamisme o l’element que causa el
coneixement racional són actes:
l’estudi, la reflexió, la meditació...
I que el dinamisme que genera i dóna lloc al coneixement
espiritual són actituds: l’autenticitat,
la sinceritat, la puresa de cor: feliços
els nets de cor perquè ells veuran...
També hem de tenir
present que una cosa és la temàtica que hom analitza i l’altra és el nivell de
consciència des del qual hom analitza les coses.
Un objecte d’estudi
pot ser, per exemple, la religió, l’oració, els afers espirituals... un estudi
que, sovint, es fa des d’un nivell intel·lectual, doctrinal, ritual, cultural...
Només els místics de la talla d’un Joan de la Creu o del Mestre Eckhart és pot
dir que ho fan des d’un nivell espiritual, al mateix temps que intel·lectual...
Els espirituals de debò els situem com els qui viuen al cim de la muntanya,
dins de l’ermita al cel suspesa.
El llenguatge del
qui és espiritual pot ser espiritual (simbòlic) encara que parli de “les coses
de la terra”... És “el sentit” que dóna a les paraules allò que fa que siguin
espirituals o no... i aquest “sentit” és fruit de l’experiència, més que de
l’estudi. Diu Emerson: La capacitat d’un
home per vincular el seu pensament amb el símbol apropiat, i expressar-lo, depèn
de la senzillesa del seu caràcter, és a dir, del seu amor a la veritat i del
seu desig de comunicar-la sens minvament.
És en aquest sentit
que diu el mateix autor: En realitat, a
pocs adults els és donat veure la naturalesa. La major part de les persones no
veu el sol. O, almenys, la seva visió no passa de ser completament superficial.
El sol il·lumina tan sols l’ull de l’home, però brilla en la mirada i el cor
del nen. (Emerson, 1803-1882, és un filòsof americà –Boston-,
fundador del moviment filosòfic anomenat: transcendentalisme).
Recordem que fem servir la muntanya com a símbol. En
aquest sentit parabòlic diem que pot passar, i passa sovint, que llegim i
interpretem escrits espirituals, com els Evangelis, des de mitja muntanya: des
del lloc de la intel·lectualitat, del món doctrinal i ritual, el món dels
conceptes... és a dir des d’un nivell de consciència que no és el mateix que
tenia l’autor dels escrits espirituals... Els Evangelis estan escrits al cim de
la muntanya, és a dir: des d’un nivell alt de consciència.
Si no ens posem en el mateix nivell de consciència que
tenia l’autor quan els va escriure... no podrem copsar tot el seu significat
espiritual...
La diferència no és
solament que aquell que està “al cim” contempla un horitzó més ampli; “veu més
coses” que aquell que està a mitja muntanya... sinó que, el qui viu al cim i no
solament hi és de passada, es fa una sola cosa amb la natura que l’envolta: els
arbres, els insectes, els perfums... viu
empàticament amb la Realitat: Viu i coneix la Veritat des del seu contingut
essencial, la coneix per experiència, no solament per l’estudi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada