1
– LA MEMÒRIA
Tornem sobre el
sentit de les paraules. La memòria té un sentit profund que se’ns escapa, però
que alguns grans mestres ens el fan present.
En el context
d’aquests escrits el fonema memòria
pot ser sinònim de paraula, d’esperit, de consciència... Vegem que en diu St.
Agustí: Com que l’esperit és també la
memòria mateixa –de fet, quan recomanem una cosa perquè hom la tingui en la
memòria, diem: Mira de tenir-ho en l’esperit... la memòria és, per dir-ho així-
l’estómac de l’ànima...
Per la seva banda
Bergson diu: Qui diu esperit diu, abans
de tot, consciència... i la consciència la puc caracteritzar pel seu traç més
evident: consciència significa en primer lloc memòria.
Parlant lliurement i
en sentit simbòlic i recordant les paraules bíbliques: “Déu digué: Fem l’home a imatge nostra, semblant a nosaltres...” (Gen
1,26.) nosaltres diem: “som paraula de Déu, som memòria de
Déu.
Escoltem, però, el Mestre
Eckhart que parlant amb referència a Jesús diu: ¿De què em serviria tenir un germà ric essent jo un home pobre? Sóc
fill, filla de Déu igual que Jesús... si vols conèixer Déu, no només has de ser
igual al Fill, sinó has d’ésser el mateix Fill.
Segueix dient: Déu no podria fer que jo fora fill de Déu si
no tingués ja l’ésser del Fill de Déu, de la mateixa manera Déu no podria fer
que fora savi si no tingués ja l’ésser de savi. Serem savis en la mesura
que deslliurem la potencialitat de llum que tenim dins.
¿Com som fills de Déu? Encara no ho sabem. Escoltem que
ens diu Joan: “Ara som fills de Déu, però encara no s’ha manifestat allò que
serem. Sabem que quan es manifestarà serem semblants a ell, perquè el veurem
tal com és”. 1
Jo 3,2. Cf. W. Jäger
No som éssers acabats.
“Som esdevenir”. I per arribar a ser
allò que hem de ser, serà bo tenir present la part passiva de les nostres
vides... Escoltem, una vegada més, Teilhard:
L’home, al mateix temps que pel desenrotllament de les
seves forces es veu portat a descobrir metes d’acció cada cop més vastes i
elevades, tendeix a ser dominat per l’objecte de les seves conquestes.
El subjuga la grandesa de tot allò que ha anat deslliurant
i il·luminant. I aleshores, per la seva naturalesa d’element, es veu endut a
reconèixer que, en l’acte definitiu que ha de reunir-lo al Tot, els dos termes
de la unió són desmesuradament desiguals. Ell, el més petit, ha de rebre més
que no pas donar.
I així es troba pres per allò que ell pensava prendre. L’ésser
humà, que vol arribar a conèixer-se a si mateix a fons i a ser lliure de
veritat i a ser veritable paraula de Déu, sap que està sotmès a aquesta commoció psicològica que, en tota criatura intel·ligent,
fon d’una manera insensible l’alegria d’obrar amb el desig de patir,
l’exaltació de fer-se a si mateix amb la
cremor de morir en un altre. Recordem que aquí patir
és sinònim de rebre, acceptar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada