15
– LA DIMENSIÓ ESPIRITUAL
EL CONEIXEMENT.
Una vegada més
parlem del coneixement com d’allò
que forma part essencial de la nostra naturalesa humana. Ja que no solament
tenim coneixements, sinó que som essencialment coneixement. Som llum (hem
d’arribar a ser-ho) i ho som no solament pel que diem, sinó i sobretot pel que
som; ho som no solament per les paraules que podem dir, sinó pel nostre
comportament, pel nostre estil de vida: Vosaltres
sou la llum del món... que brilli la vostra llum davant la gent; així veuran
les vostres bones obres... Mt 5, 14-16.
També es pot dir que
som voluntat: Homines sunt voluntates,
deien els antics: “ l’home és
voluntat”. Són dues cares de la mateixa Realitat... Les dues facetes formen una
sola unitat de Vida. No hi ha coneixement sense voluntat, ni voluntat veritable
sense coneixement. Estem parlant no “de la”, sinó “des de la” dimensió
espiritual: Estimats, quan Déu es
manifestarà serem semblants a ell,
perquè el veurem tal com és. 1Jo 3,2.
D’acord amb les tres
dimensions de les quals es compon l’ésser humà: els sentits, la raó i
l’esperit, podem parlar d’un coneixement sensorial, un de racional i un altre
d’espiritual.
Els coneixements són fruit d’una dinàmica –energia vital- que és específica per a cada coneixement.
Així diem que el coneixement sensorial sorgeix de la necessitat i de l’instint.
El coneixement racional és fruit de l’estudi, de la
reflexió, de la meditació, de l’esforç intel·lectual.
El coneixement
espiritual és fruit de la intuïció, la contemplació, l’experiència, la puresa
de cor, l’autenticitat, de l’instint superior.
Escollim la muntanya
com a símbol d’aquestes tres classes de coneixement. La muntanya ha estat
sempre un símbol de la vida espiritual. L’Evangeli ens parla de la muntanya
alta com del lloc on Jesús es
va donar a conèixer d’una manera més íntima i que la tradició ho recorda com “la Transfiguració”.
Vegem també què ens
en diu L. Boff de la muntanya en el seu llibret sobre els sagraments: Dedico aquest llibret a la muntanya que en
tot temps visita la meva finestra... Ella és com Déu: tot ho suporta; tot ho
aguanta; tot ho accepta... Per això la muntanya és un sagrament de Déu: revela,
recorda, mostra, remet.
La muntanya de Montserrat, per les seves
característiques que l’envolten és com un imatge de les tres classes de
coneixement de les quals parlem:
A baix, a la seva falda hi ha un poble, un conjunt
d’individus o persones compromeses amb les coses d’aquest món... a mitja
muntanya hi trobem un Monestir, símbol de la institució, de les lleis, dels
conceptes doctrinals, de les normes... i al cim hi veiem les ermites, lloc de
contemplació, de silenci, d’empatia amb
la terra i el cel: “ermita al cel
suspesa”...
No fem cap judici de
ningú, ja que segons ens diu el Mestre, en el dia definitiu: molts passaran de primers a darrers, i de
darrers a primers. Mc 10,31. És
només un estil parabòlic sobre el coneixement.
Continuarem comentant cada lloc de la muntanya...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada