17
– LA DIMENSIÓ ESPIRITUAL
La dimensió
espiritual és el nucli de la
personalitat. Tot forma part del que som: cos, raó, esperit... però la dimensió
espiritual –com a éssers humans- és el nucli, és la força vital, el dinamisme
que mou, l’energia que dóna sentit... El cim forma part de la muntanya; el cim no
pot prescindir de la falda, de la base... La muntanya és tot, però el cim és el
que toca el cel, el que ens fa divins, sense deixar de ser humans.
Tot forma part de
nosaltres, però vivim en un lloc... no podem viure al mateix temps, al cim i a
la falda de la muntanya... L’important és saber on vivim –on tenim el cor-
perquè d’acord en el lloc on vivim, serà la nostra manera de pensar, d’actuar i
de ser.
Per això l’Evangeli
de Joan que és d’una gran profunditat espiritual, comença posant de relleu la
pregunta que els deixebles fan a Jesús: On vius? a baix, al mig, al cim de la muntanya de Déu?
És la pregunta clau que ens hem de fer,
si volem saber una mica el que en realitat som com a éssers humans i quin és el
valor del nostres actes en ordre a la vida eterna i també per saber el nivell
del nostre coneixement.
La resposta de Jesús
també és per considerar: Veniu i ho veureu. És l’experiència.
Si no vivim en el mateix lloc espiritual, en el mateix nivell de consciència
que vivia Jesús no podem entendre el seu missatge. És el que els passava als
mateixos deixebles abans de la Pentecosta. El mateix Jesús els diu: Encara tinc moltes coses per dir-vos, però
ara us serien una càrrega massa pesada. Una altra traducció diu: però ara no les podeu suportar. I una
altra encara: però ara no les podeu
entendre. Jo 16,12.
No es refereix a la
quantitat, és a dir: a tenir més coneixements... sinó a la qualitat: més
profunditat, més empatia amb la Veritat i la Realitat. Com diu Bergson i altres
autors, en el món de l’esperit la categoria de la quantitat, s’ha de canviar
per la de qualitat.
Hem dit mantes
vegades que és de primera necessitat distingir el contingut essencial de la forma d’expressió: Distingir la
vida de l’expressió de la vida, l’amor de l’expressió de l’amor, la fe de
l’expressió de la fe. I també en el llenguatge que fem servir hem de saber
distingir, en cada mot quan és paraula i
quan és concepte. Saber distingir la
filosofia, que és “amor a la saviesa”, de la ciència. La ciència cerca,
investiga com actitud pròpia de la seva naturalesa... en canvi, des del
coneixement espiritual és diu: no es pot
cercar la saviesa, i encara: el
contrari de la saviesa és el saber de tot....
La filosofia que,
segons els antics, neix de la contemplació i de l’admiració, és fruit de l’experiència més que de
l’estudi. L’estudi acumula i guarda els coneixements obtinguts per l’empatia
amb la realitat ...
Per això es diu que la filosofia és una actitud primària, és a dir: forma part de la naturalesa humana que hem rebut. La disciplina acadèmica que es coneix amb el nom de filosofia és la seva expressió doctrinal, però el contingut essencial està, en potència, en cada un dels éssers humans. Desenvolupar aquest poder depèn de la llibertat de cadascú. Recordem Jaspers que ens diu: No es pot ensenyar filosofia, sinó a filosofar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada