5
– REFLEXIONS
L’energia espiritual. Aquest
és el títol d’un dels llibres de Henri Bergson. Però aquí el proposem com la
definició de l’ésser humà. Som energia
espiritual. Recordem que en aquests escrits posem l’atenció a la que se’n
diu “dimensió espiritual” de l’ésser humà i dèiem que la naturalesa d’aquesta
dimensió és “la virtut”.
La virtut és
l’actitud, la manera com l’ésser humà s’enfronta amb la realitat. No parlem,
doncs, de les coses que fa, sinó de la manera com les fa. Les virtuts són una
manifestació de la vida humana, del seu valor com a persona. D’aquestes virtuts
se’n destaquen com a fonamentals: l’amor, la veritat, la justícia, la unitat,
la bellesa... i tots els seus derivats.
Però, si cerquem quina
cosa és allò que mou totes aquestes virtuts, diríem que és l’energia espiritual:
la decisió. L’home esdevé ell mateix,
quan ell es decideix... K.
Jaspers
Hi ha també un
llibre de Paul Tillich el títol del qual el podríem posar com a quasi sinònim
de “l’energia espiritual”. És El coratge
de ser o d’existir.
Hi ha un binomi recurrent entre els que anomenem filòsofs. És aquest: subjecte-objecte,
entès com a punt de referència fonamental. Sense descriure ara el significat d’aquest
binomi i la seva relació mútua, només volem dir que aquí estem parlant del “subjecte”.
Parlem. doncs, de la
naturalesa d’aquesta energia espiritual, és a dir: d’allò que dóna sentit i realitat eterna a tot el
que fem. Hem de superar la rutina de fer les coses per inèrcia, i perquè sempre
s’ha fet així... en canvi, hem de cercar sempre allò que és essencial i com l’objectiu
primari de la nostra decisió, allò que dóna valor i sentit etern a totes les
coses que fem.
El coneixement. Però,
no hi ha energia espiritual sense coneixement. Entenem aquí el coneixement en
sentit bíblic, és a dir, en la seva dimensió espiritual. L’energia espiritual
forjadora de la plenitud humana no pot ser inconscient. Es tracta del coneixement de Déu fruit d’un alt
nivell de consciència.
Aquest coneixement
fa possible “la responsabilitat”, i fa possible “el pes humà” del que som en realitat davant Déu. Repetim la
necessitat de diferenciar el coneixement intel·lectual que dóna lloc als “conceptes”
i que és fruit de l’estudi i que es manifesta en la reflexió, del coneixement
espiritual que dóna lloc a les “paraules” i que és fruit de la puresa de cor i
que es manifesta en la intuïció.
Quan raonem sobre el món religiós, sense tenir present aquesta diferència en el nostre comportament, no entendrem res o entendrem al revés tot el que fem o celebrem. Una visió imparcial de la història ens diu que volent perfeccionar, en el curs del temps, les formes amb les quals expressem la religió: doctrines, ritus, eucaristia... de fet, poc a poc, ens hem desviat del sentit original i essencial de les paraules i accions dels primers seguidors de Jesús. Amb les nostres actuacions i creences hem esbiaixat i fins i tot tergiversat el sentit original del Nou Testament i el seu significat i contingut essencial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada