1 HN
L’HOME
NOU
Seguim el comentari del Medi Diví.
Ara comencem la tercera part que parla d’una manera més específica del Medi
Diví, és a dir, del Crist. Altres paraules amb el mateix significat, són:
L’Ungit, l’Enviat, el Messies, l’Home Nou, el Nou Ésser, el Fill de l’Home.
Aquí hem escollit el terme: Home Nou, perquè és un dels que fa servir sant
Pau.
_____________________________________
“Ningú
de nosaltres no viu ni mor per a ell mateix: si vivim, vivim per al Senyor, i
si morim, morim per al Crist. Per això, tant si vivim com si morim, som de
Crist”
I no solament som del Crist, sinó que
també som crist. El sentit de la vida no és mirar-se a si mateix, com Narcís,
sinó que la nostra vida consisteix a viure per a l’altre. Recordem el que va
dir el Crist: Qui estima la seva vida
la perdrà, qui la perd per mi, la salvarà.
Pertot
arreu al voltant nostre, a dreta i esquerra, davant i darrere, a sobre i a
sota, només ha calgut superar una mica la capa de les aparences sensibles per a
veure sorgir i fer-se transparent el Diví.
El diví ens envolta, en som part: som partícips de
la naturalesa divina. De semblant manera que el vestit no ens deixa veure el
cos, sovint les coses externes amb la seva bonica aparença no ens deixa veure
la força divina que les fa viure i de la qual en vivim i som. Cal només,
aixecar el vel de la nostra insensibilitat espiritual.
No
és que la presència divina s’hagi revelat senzillament davant de nosaltres, al
costat nostre. És que ha brollat d’una manera tan universal, és que ens hi
trobem talment envoltats i travessats que ni tan sols ens queda lloc per a
agenollar-nos davant d’ella, ni que sigui en les fondàries del nostre cor.
Segons l’opinió de R. Panikkar, ni
l’home pot viure sense Déu, ni Déu sense l’home. És conseqüència de la visió
Cosmoteàndrica de la Realitat, i per tant, visió no monoteista. És una visió
diferent de la tradicional defensada no solament pel cristianisme oficial, sinó
per les altres dues religions anomenades, també, monoteistes: El cristianisme,
el judaísme i l’Islam.
Però, si som capaços d’alliberar-nos
dels conceptes doctrinals, per “sentir” la Veritat axiològica fonamental, ens adonarem que tant
la visió de Teilhard, com la de Panikkar, no s’aparten de la vera Tradició
cristiana en majúscula.
Mitjançant
totes les criatures sense cap excepció, el Diví ens assetja, ens penetra, ens
modela. L’imaginem llunyà, inaccessible, i tanmateix vivim enfonsats en les
seves capes abrusadores; “En ell vivim, ens movem i som”. St. Pau. També és coneguda aquella frase de sant
Agustí que diu que: Déu és més interior que
el més íntim de nosaltres.
Veritablement
com deia Jacob en desvetllar-se del somni, el Món, aquest Món palpable, en el
qual suportem feixugament l’enuig i la irreverència reservats per als paratges
profans, és un indret sagrat. I nosaltres no ho sabíem!
Aquí fa referència al passatge del
Gènesi quan Jacob caminant pel desert es va aturar en un lloc per passar-hi la
nit. Va agafar una pedra que li servís de coixí i es va posar a dormir. En
somnis va descobrir el que s’ha d’entendre com un missatge teològic de gran
profunditat. En despertar-se va dir: Realment el
Senyor és present en aquest lloc i jo no ho sabia. I ple de temor va exclamar:
-Que n’és, de venerable, aquest lloc! És la casa de Déu i la porta del
cel.
Molts anys després Joan en el seu
Evangeli va repetir el mateix pensament quan va dir que el Món és la casa de
Déu: Va
venir a casa seva i els seus no el van acollir. .
Nosaltres, pel nostre compte, som els
qui hem assenyalat llocs sagrats i llocs profans. Però, per al veritable home
de fe tot és sagrat, perquè tot està ple de la presència de Déu. Els sagraments
celebren aquesta presència. No la creen.
Els atributs del Medi Diví
La
meravella essencial del Medi Diví és la facilitat amb què reuneix i harmonitza
en si mateix les qualitats que ens semblen més contràries. Immens com el Món i
més temible que les més inabastables energies de l’Univers, posseeix tanmateix,
i en grau suprem, la concentració i la precisió que constitueixen l’encís i la
cordialitat de les persones humanes.
El Crist pot ser dolç i mans, perquè és
fort i poderós. L’aparent fortalesa dels homes que s’expressen amb violència,
amaga de fet, una gran debilitat.
Ample
i innombrable com l’ona centellejant de les criatures que el seu oceà sosté i
revifa, el Medi Diví conserva alhora la transcendència concreta que li permet
de restablir, sense punt de confusió, tots els elements del Món a la seva
triomfal i personal unitat.
En aquest nivell de consciència, unitat
i diversitat no són dues realitats diferents. Són dos aspectes de la mateixa
realitat. Cada ésser per petit que sigui forma part de la gran Unitat sense que
perdi, no obstant això, un sol bri de la seva personalitat.
Incomparablement
proper i tangible, per tal com fa pressió sobre nosaltres per mitjà de totes les forces de l’Univers,
defuig tan constantment la nostra abraçada, que mai no podem haver-lo aquí baix
si no és enfilant-nos, empesos per la seva mateixa ona, al límit del nostre
esforç. Essent present i exercint la seva atracció en el fons inaccessible de
cada criatura, el Medi Diví s’enretira tothora més lluny, i se’ns emporta cap
el centre comú de tota consumació.
Només per la fe podem viure i
experimentar (no desxifrar conceptualment) aquestes dues dimensions,
aparentment diferents, de l’única realitat. Puntualitzem que la fe no és
quelcom fruit de la imaginació, sinó que és un
constituent de la nostra naturalesa humana.
Trobem
Déu en aquells que estimem en la mesura que, ells i jo, ens espiritualitzem
cada vegada més. Alhora, captem Déu en el fons de la bellesa i de la bondat en
la mesura que les perseguim cada cop més
lluny, amb les facultats intensament purificades.
Cal tenir present que “espiritual” no
és oposat a “humà”. Tot el contrari: com més espirituals, més autènticament
humans serem.
Per
obra del Medi Diví, el contacte de la matèria purifica... perquè el Medi
Diví ens ajuda a posar cada cosa al seu lloc dirigint el nostre desig a fi
d’aconseguir la finalitat última de les coses. En el Medi Diví, el desenvolupament s’aboca cap a la renúncia... La
mort esdevé una resurrecció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada