EL
MEDI DIVÍ
(Comentari)
Ara
bé... el deseiximent no consisteix de cap manera en el reemplaçament continuat
d’un objecte per un altre objecte del mateix ordre, com un quilòmetre succeeix
l’altre en una carretera recta. En virtut d’una meravellosa
potència ascendent inclosa dintre les coses, cada realitat aconseguida i
superada fa que ens acostem al descobriment i a la prossecució d’un ideal de
qualitat espiritual més elevat.
En aquests nivells de consciència allò
que val no és la quantitat sinó la qualitat. Així ens ho diuen els grans
pensadors com Bergson a qui Teilhard consultava i altres. Es tracta d’adquirir una densitat més
gran de vida divina. I aquesta densitat es va adquirint a mesura que anem
deixant a la cuneta els nostres egoismes. A mesura que creixi la nostra puresa de cor els nostres pensaments, afectes, decisions,
gaudis... seran més divins.
Per
a aquell que estén convenientment la seva vela al vent de la Terra, es gira un
corrent que l’empeny sempre cap a la mar més alta.
Aquestes últimes paraules evoquen les
que Jesús va dir als seus deixebles que estaven a la riba del llac: Aneu
mar endins.
Sovint ens acontentem a anar per la
riba, que vol dir caminar per la superfície de la vida: poca profunditat en les
lectures, en les decisions, en les relacions... Per això, Panikkar parla de la
pandèmia de la superficialitat com del mal endèmic del món actual.
Ens quedem en les formes externes de la
religió i des d’aquest lloc extern volem fer canvis... però, per més canvis que
fem, si no anem a l’essència: mar endins, ens quedarem
tan lluny de l’Evangeli com abans.
Si realment volem fer alguna cosa
seriosa en l’arbre de la vida, hem d’anar a les arrels.
Fora d’això tot serà, com diu sant Pau,
donar cops de puny a l’aire.
Com més nobles
són els anhels i les accions d’un home, esdevé més àvid d’anar a l’encalç de
coses grans i sublims... sentirà la
necessitat d’esbrinar nous camins, de defensar causes més nobles, de descobrir
veritats, d’alimentar i defensar un ideal.
De bon començament, el deure de l’home,
consisteix en l’educació. Per això, als primers anys de la seva vida va a
l’escola. Ara bé, en les escoles generalment s’educa la intel·ligència
adquirint nous coneixements, i l’educació complerta implica l’educació de la
intel·ligència, de la voluntat, dels afectes, de les relacions, de la
consciència... Una consciència i una
voluntat ben formades són les que senten la necessitat de dedicar la vida a
causes nobles.
Així,
a poc a poc, l’obrer de la Terra no es pertany gens...
A aquestes altures de l’esperit el
creient sent la necessitat de dir a semblança de Jesús de Natzaret: No he vingut al món per fer la meva voluntat,
sinó la Voluntat d’Aquell qui m’ha enviat.
En
realitat, ell ja no compta per al seu propi esguard; ja no existeix; s’ha
oblidat i s’ha perdut en el mateix esforç que el perfecciona. Ja no és més
l’àtom que viu, és l’Univers en ell.
Aquestes paraules ens recorden aquelles
altres de sant Pau quan diu de si mateix: Visc,
però ja no visc jo, és el Crist qui viu en mi.
Segona part del Llibre
La divinització de les passivitats
L’home,
al mateix temps que pel desenrotllament de les seves forces es veu portat a
descobrir metes d’acció cada cop més vastes i elevades, tendeix a ser dominat
per l’objecte de les seves conquestes.
És la mateixa passió per les coses i
pels seus ideals allò que presenta el perill de deixar en elles la llibertat. I
qui deixa la llibertat es perd a si mateix. En aquests moments de la seva vida
es necessita molta sinceritat amb si mateix per no deixar-se enganyar.
El
creient després d’haver estat potser primordialment sensible als atractius de
la unió amb Déu per l’acció, es posa a concebre i a desitjar un aspecte
complementari, una fase ulterior, a la seva comunió: aquella en la qual es perdrà
més en Déu que no pas es desenrotllarà a si mateix.
Aquesta és cabalment la doctrina de
tots els grans místics. El Mestre Eckhart, per exemple, diu que no es tracta tant de l’afany d’adquirir moltes coses, com de deixar les afeccions pròpies de l’home
vell..
La mateixa vida de cada dia, ajudarà el
creient a fer --si s’hi disposa generosament—aquest despullament de si mateix
per poder omplir-se de Déu. I com més Déu sigui per
participació,
més home de veritat serà.
Extensió, profunditat i distintes formes
de les passivitats humanes.
En
començar aquest estudi hem fet remarcar que les passivitats constitueixen la
meitat de l’existència humana... De fet, però, les dues parts, activa i
passiva, de les nostres vides són extraordinàriament desiguals. Dintre de la
nostra perspectiva, la primera ocupa el primer lloc, perquè ens és més
agradable i més perceptible. Però, si ens atenem a la realitat de les coses, la
segona és, sense comparació possible, la més estesa i la més profunda.
Tenim consciència de tot allò que fem
durant el dia. En canvi, no som conscients de l’energia vital que, sense fer
soroll, ens empeny a fer o a deixar de fer. Sant Pau ens diu que és Déu qui obra en nosaltres tant el voler com
l’obrar.
Mil coses són les que durant el dia
influeixen sobre nosaltres i elaboren un tarannà especial... El fred o la
calor, el vent que entra per la finestra, el cants dels ocells, la salut, la
malaltia, el llibre que llegim, les amistats, la influència del nostre partit o
de la nostra religió... Patim, és a dir, som receptors de missatges externs i
interns, que formen o deformen en nosaltres una consciència determinada de la
realitat. L’autor del Medi Diví ens anirà desgranant alguns aspectes d’aquestes
passivitats en les pàgines del seu
llibre que ara comentem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada