15 MD
EL
MEDI DIVÍ
(Comentari)
Veritablement,
en la regulació i en el modelatge inicial de la meva força vital... arribo a
palpar, de tan a prop com és possible... la teva acció creadora.
Definitivament Teilhard en aquestes
pàgines s’ha col·locat dalt de tot de la muntanya de l’esperit i va expressant
matisos i aspectes de la vida d’unió amb Déu. I ho diu, no com des de fora,
sinó expressant la seva vivència interior personal. Sense deixar la terra és a
tocar el cel. Les seves són paraules de la terra amb perfum celestial. Cal
llegir-les a poc a poc. L’home espiritual que era Teilhard vol posar de
manifest que totes les coses ens poden ajudar a assolir la nostra unió amb Déu.
Tot és pur per els purs va dir sant
Pau. No cal anar al desert com Joan Baptista o al claustre com un monjo. No cal
deixar la terra perquè segons sant Joan, aquesta terra és la casa de Déu.. I pel qui viu i veu
les coses des de la fe, és converteix en la Terra
Nova
anunciada pel profeta.
Per
la seva mateixa naturalesa, aquestes benaurades passivitats (forces misterioses
que rebem de Déu) que per a mi són la voluntat de ser, el plaer de ser això o
allò i l’oportunitat de realitzar-me segons el meu gust, estan carregades de la
teva influència. No sóc jo. l’autor final de tot allò que faig, sinó la gràcia de Déu en mi, deia sant Pau.
Teilhard volia beure a glops l’aigua viva que Jesús va prometre
a la samaritana i volia que nosaltres també en beguéssim.
Tu,
Déu meu, que precedeixes amb la teva crida el primer dels nostres moviments,
concedeix-me el desig de desitjar l’ésser, per tal que, per aquesta mateixa set
divina que tu m’hauràs donat, s’eixampli enormement en mi l’entrada de
cabaloses aigües.
Dóna’m
aquesta aigua, va dir la Samaritana a Jesús. I ho diuen tots els qui
volen ser els seus amics.
No
em treguis aquesta energia primigènia, aquest primer punt de recolzament, que
és el gust sagrat de l’ésser; més aviat “confirma
en mi aquest esperit principal”.
No solament hem de donar gràcies a Déu
per les coses bones que puguem fer, sinó que hem de demanar-li que ens doni les
ganes de fer-les d’acord amb la seva voluntat.
A
la teva agomboladora Providència que m’assenyala a cada minut, a través dels
esdeveniments del dia, el següent pas a fer o l’esglaó a pujar, li mostraré la
meva adhesió per una insaciable vigilància de no deixar passar cap ocasió
d’enlairar-me “vers l’esperit”.
En les altures espirituals des de les
quals parla Teilhard aquesta “insaciable vigilància” de la qual ens parla, no
es realitza d’una manera angoixant i forçada, sinó de forma natural perquè ja
forma part de la pròpia naturalesa. Ja s’ha fet virtut, en el sentit ple de la
paraula.
Les passivitats de disminució
Adherir-se
a Déu, amagat en les forces internes i externes que animen el nostre ésser i el
suporten en el seu desenvolupament, és, en última instància, obrir-se i
confiar-se a tots els vents de la vida.
Pel
desig de trobar Déu ens veiem emportats al deure amable de créixer.
Ara bé, l’experiència ens diu que en la
vida no tot és positiu i a favor nostre. Hi ha moltes coses negatives, que
Teilhard anomena passivitats o forces de disminució tant internes com externes,
com són les malalties, accidents, persecucions... i al final la mort. Totes
aquelles coses són causa per a molta gent d’allunyar-se i fins i tot de perdre
la fe. Teilhard, en canvi, a imitació de Job que va dir allò de: Encara que em mati creuré en Ell, es reafirma
en la seva fe i en la seva actitud positiva a favor de Déu. L’última d’aquelles
disminucions és la mort. Sobre ella diu Teilhard: Enlairem-nos per damunt de la mort, per un descobriment de Déu en ella.
I el Diví, instantàniament, es trobarà instal·lat en aquell mateix racó del
nostre cor que havia pogut semblar escapar-se’n.
Crist
ha vençut la mort, no sols reprimint les seves malifetes, sinó esmussant el seu
agulló. Per la força de la Resurrecció, no hi ha res que, en endavant, matí
necessàriament. Al contrari, qualsevol cosa en les nostres vides és capaç de
transformar-se en beneït contacte de les mans divines, en beneïda influència de
la voluntat de Déu. Als qui estimen
Déu tot se’ls converteix en bé. Fins i tot, les pròpies faltes o pecats, diu
Teilhard, si el pecador se’n penedeix.
Teilhard a fi de fomentar un
cristianisme lliure d’una tradició en minúscula que ha produït una mentalitat
esmussada i de poca qualitat i per això rebutjada per molta gent, vol esgotar
totes les possibilitats o capacitats d’intel·ligència de l’home creient que viu
enmig del món i que fan referència a l‘aspecte nuclear i profund de la unió del
creient amb Déu.
La nostra aparent derrota i la seva
transfiguració
Unir-se
és, en qualsevol cas, emigrar i morir parcialment en allò que estimem. Però si
estem convençuts que aquesta anihilació en l’Altre ha de ser tant més completa
com més ens atansem a algú més gran que nosaltres; quin no haurà de ser
l’arrencament que exigeix la nostra integració a Déu?
L’Evangeli arriba a dir: Qui estima el pare o la mare més que a mi,
no és digne de mi. I també: Qui estima la
seva vida la perdrà.
Teilhard continua el seu discurs
responent a la pregunta que ell mateix es fa: Quin ha de ser l’arrencament que exigeix la nostra integració a Déu?
Sens dubte, la destrucció progressiva mitjançant l’ampliació de les
perspectives humanes, unida a l’espiritualització gradual dels nostres gustos i
de les nostres ambicions sota l’acció de certs contratemps, són formes molt
reals de l’èxtasi que ens ha de sostreure a nosaltres mateixos, a fi de
subordinar-nos a Déu.
Remarquem la frase: l’espiritualització gradual dels nostres gustos i de les nostres
ambicions. Aquest aspecte de la vida cristiana forma part dels temes
importants que estan a l’agenda de Teilhard de Chardin.
Podríem dir que créixer en la vida
interior és sinònim d’espiritualitzar els nostres actes i els nostres
desigs. Això no vol dir canviar uns
actes dits terrenals per uns altres dits espirituals, sinó que vol posar de
relleu una disposició més sincera, una intenció més pura en tot allò que es fa
en la vida normal de cada dia.
Tanmateix,
l’efecte d’aquest primer deseiximent només consisteix a portar el centre de la
personalitat als últims límits de nosaltres mateixos.
Teilhard diu paraules essencials. No
tot aquell embalum de paraules que es troben en alguns manuals de mística i
que, més aviat, es refereixen a metodologies...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada