17 MD
EL
MEDI DIVÍ
(Comentari)
Créixer,
fins i tot davant els homes, fer fructificar els propis talents sense excloure
els naturals, és un deure pròpiament cristià... És una perspectiva
essencialment catòlica... una potència específica de conèixer i estimar, que té
com a terme transfigurat la caritat mateixa, i com a arrels i saba elemental el
descobriment i la dilecció de tot allò que és vertader i bell en el si de la
Creació.
A partir d’aquesta convicció ferma que
neix d’una experiència espiritual i que és fruit del coneixement sapiencial, el
creient ha descobert que no són solament uns quants actes els que estan sota el
sostre de la religió, sinó tota la vida.
L’esforç
humà, fins en els seus límits inexactament anomenats profans, ha de ser
catalogat com a operació santa i unificadora.
Un cop arribats a aquest nivell de
maduresa humana i espiritual el terme “profà” no es refereix a uns actes en
oposició a uns altres anomenats “sagrats”, sinó que en tot cas, marca la
distinció entre els actes realitzats pel no creient i els actes fets pel
creient, els quals tots són sagrats.
I
si teniu alguna cosa –diu Crist en l’Evangeli--, abandoneu-la i seguiu-me.
Fins
a cert punt, el fidel que, una vegada entès el sentit cristià del
desenrotllament, haurà treballat en la tasca de realitzar-se i realitzar el Món
per a Déu, gairebé no tindrà necessitat de posar-se a escoltar aquest segon
manament per a començar a obeir-lo.
Qui estima és un desprès per
naturalesa. Qui no és capaç de desprendre’s ni de renunciar, no és capaç
d’estimar. Aquest només sabrà desitjar d’una manera egoista i possessiva.
Aquell
qui en conquistar la Terra només ha pretès de sotmetre una mica més la matèria
a l’esperit, no s’ha desfet ja de si mateix ensems que prenia possessió de la
seva persona?
Per entendre una mica més això que diu
Teilhard pensem en la definició que de
l’home fa Kierkegaard i altres pensadors: L’home
no és ser, sinó esdevenir. Veiem que, a mesura que anem sent més del que
érem, deixem de ser allò que érem, perquè, com diu sant Agustí, l’home és allò
que estima:
Si estimes terra ets terra, si estimes
Déu... ets Déu.
¿No
ha operat un veritable deseiximent aquell qui refusant la fruïció, la llei del
menor esforç, la possessió estàtica de les coses i de les idees, ha avançat
coratjosament per la via del treball, de la renovació interior, de
l’eixamplament i de la sublimació inesgotable del seu ideal?
Glossant el Mestre Eckhart diríem que a
l’hora de pensar en la nostra divinització no es tracta tant de fer,
d’adquirir... com de deixar, de desposseir-se, de disminuir... Joan Baptista ho
tenia ben clar: Convé que ell creixi i
que jo disminueixi.
I
què direm d’aquell qui ha dedicat el seu temps, o ha lliurat la seva salut o la
seva vida, a quelcom de superior a ell: una família a mantenir, un país a
salvar, una veritat a descobrir, una causa a defensar?
Una vida entregada amb amor a aquests
ideals és religió pura o Religió amb majúscula.
Tots
aquests homes, precisament perquè escalen fidelment els serrats de l’esforç
humà, passen d’una manera contínua i persistent del compromís al deseiximent.
Creiem que només la fe pot fer possible
plenament l’experiència espiritual de viure alhora el compromís i el
deseiximent.
Potser envegem i admirem la vida dels
grans místics amb les seves experiències místiques (sovint més psíquiques que
espirituals) i no prenem compte que la nostra vida laïcal, familiar,
professional... està plena d’aquestes filigranes espirituals de les quals ens
parla Teilhard...
Hi ha actituds bàsiques, de les quals
en podem ser conscients o no, que són les que qualifiquen tot el que fem.
Generalment ens passen desapercebudes. Aquestes actituds bàsiques són les que
fan el veritable misticisme.
En
el ritme general de la vida cristiana, desenrotllament i renúncia, compromís i
deseiximent, no són termes que s’excloguin. Al contrari, s’harmonitzen tan bé
com l’aspiració i l’expiració de l’aire en el joc dels nostres pulmons.
Són
com els dos temps de la respiració de l’ànima o, si ho preferiu, els dos
moviments de l’ impuls pel qual ella salta contínuament per damunt de les coses
per a superar-les!
El sentit de la creu
La
creu ha estat sempre un signe de contradicció i un principi de selecció entre
els homes. La fe ens diu que, segons l’atracció o la repulsió consentides que
la creu exerceix sobre les ànimes, es va realitzant la tria del bon gra del
dolent, la separació dels elements escollits dels inutilitzables en el si de la
humanitat.
No tothom té la vocació de pujar a
l’Everest. Els qui hi pugen saben que no és gens fàcil, que han de patir, que
han de renunciar... i malgrat tot, persisteixen i pensen que pujar és la millor
opció que han fet en la vida...
Sant Francesc d’Assís parla de la
suprema alegria de la creu. Sabia per experiència que, en la muntanya de
l’esperit, hi ha quelcom d’amagat que fa superar totes les dificultats i que el
goig que es troba dalt de tot és com el vi millor de l’Evangeli.
Allà
on ella compareix, l’efervescència i l’oposició són inevitables.
Aquesta oposició la va viure sant Pau
ben de prop en la seva vida apostòlica: Els
jueus demanen prodigis, i els grecs cerquen saviesa, però nosaltres prediquem
un Messies crucificat, que és un escàndol per als jueus i, per als grecs, un
absurd. Però, és poder i saviesa de Déu per a tots els qui són cridats, tant
jueus com grecs.
La
doctrina de la creu, si la prenem en el seu grau superior de generalitat, és la
doctrina a la qual s’adhereix tot home convençut que enmig de la immensa
agitació humana s’obre un camí cap a una sortida, i que aquest camí puja.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada