(3)
Axiologia
3
–
A
FONS
L'herència
de la tradició i de les estructures ens marca i incideix molt endins
en la nostra manera de pensar i d'actuar.. És la cuirassa que Saül
va oferir a David per lluitar contra Goliat; contra el mal... 1Sa
17.
David però, la va trobar massa “pesada” i se la va treure, en va
tenir prou amb la pedreta de la seva fona, semblant a aquella pedra
blanca de la qual ens parla l'Apocalipsi: Als
qui surtin vencedors els donaré el mannà amagat i una pedra blanca
amb un nom nou escrit que ningú no coneix, fora dels qui el reben.
Ap
2,17. Aquests
són els vencedors del bé sobre el mal.
L'única
cosa que pot vèncer el mal és el bé que hi ha dins nostre. Déu ha
posat el bé en el cor de l'home: Del
cor de l'home en surten les intencions... Mt
15,19.
Només l'home (home – dona) pot decidir sobre el bé i el mal.
Però, això ho ha de fer sempre amb humilitat i ajudant-se del
mestratge que la institució religiosa li ofereix, ja que com diu
Jeremies: No
hi ha res més enganyós que el cor: no té remei. Qui és capaç de
conèixer-lo?
Jer 17.9.
De
fet, però, queda en peu que l'únic camí que ens pot portar a la
salvació és la pròpia llibertat i responsabilitat. La seguretat
que ofereixen les institucions és, a tot estirar, orientativa, mai
absoluta. Quan passa de ser un mitjà i es converteix en finalitat es
torna engany i blasfèmia.
La
Veritat és aquella pedra
que només coneix el qui la té.
Quan hom s'identifica amb la “seva” veritat és senyal que Déu
està en ell i ell està en Déu. Aquesta veritat, que és un do de
Déu, només es pot percebre des d'un nivell de consciència
superior. No és el nivell des del qual parlava Machado en els seus
coneguts versets, quan deia: ¿Tu
verdad? No, la Verdad, y ven conmigo a buscarla. La tuya, guárdatela.
Tot
creient és paraula de Déu: (imatge
de Déu); és
veritat de Déu. Aquest és el seu destí i dintre seu té el poder
per arribar a esdevenir la naturalesa divina que ha rebut com a
possibilitat. Jesús ho va confirmar: Si
creus de veritat, es pot. Mc
9, 23. Les
doctrines i les normes de la institució religiosa són com la
llitera
que ens ajuda a caminar en les primeres etapes del camí, però ha
d'arribar un moment en el qual, si volem pujar més amunt i assolir
la llibertat que ens fa fills de Déu. ens hem de despendre de la
mateixa llitera que abans ens ha ajudat a caminar. ¡No ens quedem,
doncs, a mig camí! La sentència del Mestre és ferma. Ho veiem quan
diu al paralític: Aixeca't,
pren la llitera i vés-te'n a casa. Ell s'aixecà i se'n va anar a
casa seva. Mt
9, 6-7. Casa
seva és la seva consciència.
Unes
paraules de Panikkar són exemple del mal que ens pot fer la cuirassa
de les estructures doctrinals i legals fortament incrustades en la
nostra ment. Vegem que ens diu en relació amb l'herència grega que
hem rebut: La
pretensió de catolicitat, d'universalitat, de la consciència
religiosa cristiana, exigeix la seva dissociació de tota vestidura
cultural, cosa que per al cristianisme resulta particularment
difícil, degut a l'aclaparadora herència grega, que l'indueix de
manera gairebé irresistible a considerar la forma d'una cosa com la
seva essència.
“L'essència”
de la religió és la fe. Les doctrines i les lleis són les
“formes”. Si desintegrem els elements que formen el nucli de la
fe, hi trobem com a actes propis del creient, l'acceptació de la
vida i la fidelitat a si mateix; entesa la vida com un do i un regal
de Déu que cal administrar amb amor. Les formes religioses pròpies
de la cultura en la qual hem nascut i crescut són les creences que
cal respectar i valorar, però mai absolutitzar. Per tant, cal
admetre el seu
caràcter relatiu, que no és relativisme.
Els
mestres de la humanitat que Déu ens envia, han parlat i segueixen
parlant. Però, la seva veu no és escoltada... Sentim, i potser
escoltem, les seves veus, però no ens avenim a posar-nos a la seva
altura, i el seu so resta en el buit: és la
veu en el desert.
Per posar-nos al nivell dels grans mestres, cal
despullar-nos -per un moment- de tota la indumentària cultural
adquirida durant els 6000 anys d'història humana...
És el que ens demana Jesús i els Evangelis:
Si algú vol venir amb mi, que es negui
a ell mateix.
Mt
16,24.
Ningú no pot veure el Regne de Déu si
no torna a néixer.
Jo
3,3.
Tots
els mestres espirituals han insistit sobre aquest tema. Recordem
solament un dels més coneguts: sant Joan de la Creu amb el seu
no-res, no-res, no-res... Panikkar dedica
un dels seus llibres als qui estan disposats a canviar la pell: A
tots aquells que sofreixen el canvi de pell de la serpent històrica
del cristianisme i senten ja la naixença de la cristiania.
Ser
esclaus o dependents de les pròpies formes, és com estar lligats a
aquell fil prim del qual ens parla sant Juan de la Creu i el qual no
ens deixa volar: Porque
eso me da que una ave esté asida a un hilo delgado que a un grueso,
porque, aunque sea delgado, tan asida se estará a él como al grueso
en tanto que no le quebrase para volar. Subida
del Monte Carmelo.
Podríem
glossar aquesta sentència del gran místic, dient: Ens hem
deslliurat de les passions mundanes, però ens hem fet esclaus de les
nostres lleis i, per tant, la nostra alliberació no ha arribat al
terme que li és propi per voluntat de Déu.
Tenint
en compte el context des del qual estem parlant, el fet de distingir
el “deure”
de “les
obligacions”
és molt important, perquè podem formar o deformar la consciència
espiritual, d'acord amb el grau d'intel·ligència o d'ignorància
que tinguem de la naturalesa de la vida de l'esperit. Menystenir el
valor primer i fonamental com és el deure,
fruit del
temor de Déu,
implica deixar de viure de la fe per viure de les creences... Quan es
toquen els fonaments de l'edifici espiritual qualsevol error pot ser
de conseqüències imprevisibles. La façana pot ser molt bonica,
però si els fonaments
continuen essent de sorra la ruïna serà inevitable.
CF.
Mt 7, 24-27.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada