(2)
Axiologia
2
– A FONS
La
manera que té el creient de superar el procés de decadència que
pateixen els sistemes religiosos (no parlem ara del sector polític)
i que és degut a la superficialitat del pensament que dirigeix els
nostres actes, és el
coratge d'existir i de ser plenament i fins al final allò
que per voluntat divina està destinat a ser.
Cf.
Tillich,
L'home que cerca la seva autenticitat es posa davant per davant de
la realitat de la vida, sense engany-se a si mateix, a semblança de
Natanael a qui Jesús va presentar com el prototipus de creient dient
d'ell: heus
aquí un veritable israelita, un home sense engany. Jo
1,47.
Coratge i autenticitat, doncs, són dos valors fonamentals de la
vida.
I
a l'hora de posar-se davant per davant de la Vida, cal tenir present,
i al mateix temps distingir, l'essència
i les formes:
el contingut essencial i les formes d'expressió. El que veiem sovint
i el que generalment ens preocupa i capta la nostra atenció són les
formes. L'essència queda amagada en el fons del cor (de
l'inconscient). I, tanmateix, és allò que dóna sentit i valor a
tot el que fem i pensem, a tot allò que es veu. Segons Schelling
l'inconscient
és el que imprimeix a les accions lliures la seva identitat.
La
tasca de l'home que vol aconseguir viure en plenitud la seva vida és
la d'arribar a conèixer i a viure de l'essència, és a dir, del
contingut essencial de les coses. Dur a terme això requereix un
grau superior de consciència. L'obra de l'home serà, doncs, la de
fer créixer el nivell de la seva consciència. Aquesta hauria de
ser la principal, més ben dit, la
preocupació de la seva vida: anar
a fons,
la qual cosa fa possible, al mateix temps, el correcte i apropiat
desenvolupament de tot allò altre que pensa i fa en el curs de la
jornada. El creient s'hauria de preguntar sempre: ¿En el fons del
fons per què ho faig tot això que faig?
Dèiem
que el contingut essencial encara resta lluny d'obtenir la nostra
atenció prioritària. És a dir són les formes les que mouen el
nostre pensament, la nostra acció i el nostre desig, sense saber ben
bé quina força interior les anima. I això és perillós. Pau ens
adverteix que, sense la “bona” intenció, les paraules més
sublims poden ser en realitat esquelles
sorolloses
i que les accions més excel·lents poden no
servir de res
per a la veritable vida. Cf.
1Co 13,1-3.
Panikkar
insisteix en aquest afer i ho expressa de diverses maneres. Vegem:
La
distinció entre essència i forma és avui en dia vital per a tota
la consciència religiosa i especialment per a la cristiana.
...
la cultura occidental es caracteritza per l'especialització i per
l'interès per l'especificitat de les coses fins al punt
d'identificar la seva essència
amb la seva diferència
específica.
I
parlant de la seva vida ens diu: Escriure
em permet d'aprofundir el
misteri de la realitat...
això demana pensament, contemplació, però al mateix temps hi he
d'aportar la
forma...
I
en un altre lloc diu: Hem
de tenir present sempre les Invariants humanes i els universals
culturals.
Penso
que aquest pensament de Panikkar ens ajuda a entendre millor
l'esdeveniment històric que els cristians anomenem la Pentecosta.
Els fets posteriors de la història ens vénen a dir que l'hem entès
al revés. El missatge dels apòstols era sobre les invariants
humanes
que cada cultura entenia i expressava a la seva manera. Les
invariants humanes són tot allò que ens fa humans, són les
virtuts: bondat, veritat, justícia... i que són aquells elements
iguals en totes les races i cultures. En canvi la institució
religiosa ha imposat, en teoria i amb els fets, com a invariants
per a tothom: els dogmes, els ritus, les normes, és a dir, les
formes externes.
Ara bé, allò que ens uneix és l'essència.
També ens poden unir les formes si les acceptem en la seva
diversitat. La
unitat en la diversitat és l'ordre,
deia Francesc de Sales. Però, nosaltres hem confós la unitat amb la
uniformitat. I amb això hem fet que els
fonaments del nostre edifici espiritual siguin de
sorra
i no de pedra ferma.
Cf.
Mt 7,24-27. La
casa pot ser molt bonica, però els fonaments són d'arena.
Els
mestres de l'esperit ens parlen des d'un nivell alt de consciència.
Això vol dir que ens parlen de l'essència i des de l'essència de
les coses. El mal endèmic que solem patir tots plegats és que
parlem molt de les formes i de la seva renovació però, sense tenir
en compte l'origen i el contingut essencial que els ha de donar
sentit i vida i, per tant, queda sense resoldre la continuïtat i la
connexió amb l'essència del missatge que volen transmetre amb les
formes. El caràcter holístic de la realitat brilla per la seva
absència.
De
fet, quan els mestres ens parlen de l'essència de les coses, ens fa
la impressió com si parléssim un altre idioma. Llavors diem que no
els entenem o que es passen de savis o que són idealistes o que
viuen en un altre planeta o fora del temps i de la història o que
s'avancen a la seva època... En realitat, són
veus que criden en el desert. Mc
1,3.
Sempre serà així. I, si els escoltem, no copsem el sentit de les
seves paraules i posem sordina al seu significat, sobretot el que fa
relació amb la praxi.
Hem
de saber distingir entre:
Fe
i llei
Fe
i sagraments
Fe
i dogmes
Fe
i creences
Comunitat
de fe i institució eclesiàstica
Religió
i religions
Temor
de Déu i por
Llei
divina i lleis humanes, incloses les eclesiàstiques.
La
justícia bíblica, sinònim de puresa i santedat i la justícia
humana, la distributiva, etc...
Coneixement
i coneixements
Ordre
interior i ordre extern.
La
Torà i la llei.
El
missatge bíblic salvador i la
lletra que mata.
Hi
ha una coincidència de
fons
entre els autors quan, cadascú a la seva manera, ens parlen de la
realitat i de la diferència entre allò que hem rebut per naturalesa
i allò que estem destinats a ser per la fe.
Així
per exemple:
Kierkegaard
ens parla de la dimensió estètica i de la dimensió ètica.
Bergson
posa de relleu la diferència entre la religió estàtica i la
religió dinàmica.
Jaspers
ens parla de “dasein”:
(existència) i de “existenz”:
(existència). Dos sentits de la mateixa paraula.
Sant
Pau argumenta sobre
el primer Adam i el segon Adam o de l'home vell i de l'home nou.
Jesús
raona sobre el
primer naixement i de tornar a néixer o del naixement de dalt
Joan
precisa la diferència entre els
nascuts per descendència de sang i de desig carnal i de voler humà
amb els nascuts de Déu mateix.
Mateu
ens parla de la
perla fina diferent de les altres perles.
En
tots aquests casos podrien dir que en definitiva: Neix l'individu i
es realitza la persona
Tot això últim
requeriria una explicació, però amb el format d'una o dues pàgines
no és possible...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada