1
- A FONS
(1)
Axiologia
Segons
el diccionari, anar a fons vol dir estudiar un assumpte a fons, no
superficialment.
Tots
sabem que la superficialitat és el mal endèmic de la societat
actual. També en el món religiós i de les institucions
religioses. Fem un esforç, doncs, i intentem junts rectificar
aquesta tendència incrustada en el nostre arquetip col·lectiu i en
el nostre inconscient personal. Provarem de fer això aquí amb els
temes que tractarem. El text bíblic que ens invita a fer-ho és la
coneguda narració de Lluc en la que Jesús diu a Pere: Aneu
mar endins, i tireu les xarxes. Lc
5,4.
En el fons del cor és on trobarem l'aliment que dóna vida eterna.
Anar
a fons en les reflexions que farem, representa (dit hiperbòlicament)
dir una sola paraula, però dir-la de mil maneres diferents. De fet,
en tot allò referent a la vida, tot es resol en tres paraules que,
segons Pau, són
els fruits de la llum
(del coneixement). Aquestes paraules són: bondat,
justícia i veritat.
Ef
5,9.
Tota altra cosa és comentari.
Parlem,
doncs, d'aquell coneixement que ho inclou tot.
Diu
l'Escriptura: El
que jo vull és amor i no sacrificis, coneixement
de Déu
i no holocaustos. Os
6,6.
I en un altre indret, diu: Ningú
no serà dolent ni farà mal en tota la muntanya santa, perquè el
país serà ple del
coneixement del Senyor,
com l'aigua cobreix la conca del mar. Is
11,9.
I Joan posa en boca de Jesús les següents paraules: La
vida eterna és que et
coneguin a
tu, l'únic Déu veritable... Jo
17,3.
Per
començar, voldríem destacar la diferència entre coneixement i
coneixements. Quan parlem de coneixements, en plural, ens referim a
la informació
que obtenim mitjançant la lectura o l'estudi de diferents textos
sobre diversos assumptes; quan parlem del coneixement, en singular,
ens referim a una experiència
personal. Aquí ens interessa més el coneixement que neix de
l'experiència.
Panikkar,
amb el nom de llampecs,
distingeix tres classes o nivells de coneixement. Escoltem-lo:
Llampecs.
A
vegades són “blancs”. Són molt llunyans. Aquests no fan soroll.
El tro no se sent o ja molt després, i apaivagat. No fan por. No
amenacen. És la serenor del pensament teòric. És la meditació
filosòfica. Es toquen principis. Per als qui els entenen són
eficaços, però hi ha una gran distància encara fins a arribar a la
pràctica. Potser sí que el llamp ha caigut en algun lloc, però no
encara vora nostre. Els intel·lectuals viuen tranquils.
Aquestes
paraules em semblen un retrat del que passa, en general, a les
institucions religioses. Per una banda hi ha els intel·lectuals, els
místics i per l'altra hi veiem la praxi pastoral del poble fidel,
sense que hi hagi entre els dos grups una relació viva i eficaç.
Per una banda el
llevat
i per altra la
massa de farina.
Però, això no és signe (sagrament) del regne de Déu. El signe del
regne de Déu es fa present quan el llevat es barreja amb la massa i
la fa fermentar. Mt
13,33.
I això encara és absent de les nostres institucions. Els principis
dels savis i espirituals tenen molt poca incidència, o gens, en el
conjunt de la praxi pastoral. Són llampecs
blancs. Aquesta
incoherència
és potser la taca més fosca que patim en el moment actual de la
nostra història.
Però,
seguim amb la reflexió de Panikkar:
A
vegades són “vermells” (els llampecs). Ens toquen de més a
prop. Aquests llampecs fan soroll. A vegades massa i tot. Espanten,
però molts ni arriben a caure. La nostra societat, per bé o per
mal, ho vulgui o no, està (encara?) esporuguida o esperançada amb
el fet cristià. Uns se'n voldrien desempallegar i no saben com
fer-s'ho. Altres es declaren indiferents, però en el fons no ho
aconsegueixen. Uns tercers voldrien reviure-la aquesta església,
però tampoc no van gaire orientats. Són llampecs de cristiania.
Aquí
ens parla de llampecs de cristiania.
Panikkar se serveix de tres conceptes a l'hora de fer una reflexió
sobre el fet cristià. Parla de
cristiandat, de cristianisme i de cristiania.
Cristiandat
és el moviment històric en el qual, a partir de Constantí, es
barreja la religió amb la política; l'autoritat temporal amb
l'espiritual i, a redós i sota el control del poder, es forma una
gran massa de gent que constitueix el que s'anomena religiositat
popular...
El
cristianisme
representa tota la cobertura o bastimentada de dogmes, doctrines,
sagraments, ritus, normes i lleis... que formen i sostenen la
institució religiosa i li donen una identitat que la distingeix de
les altres institucions religioses existents... I la
cristiania,
(que
era el somni d'en Panikkar), representa el moviment cristià en total
fidelitat a l'Evangeli, sense els afegits i interpretacions que han
vingut després i que no estan d'acord amb l'esperit del missatge del
Nou Testament. Panikkar pensa que aquesta cristiania
ja comença a ser una tímida i encara desorientada realitat, són
els llampecs vermells. Panikkar no és contrari ni a les
manifestacions religioses populars, ni a tota la riquesa immensa
(segons el seu parer) de la doctrina que ha anat sorgint durant els
20 segles d'història del fet cristià. El que demana i vol, és més
coherència, sentit holístic, amb el missatge evangèlic. Per això,
més que un Concili Vaticà III, postulava la celebració d'un
Concili Jerusalem II. Per allò de la fidelitat als orígens,
coincidint en aquest punt amb Confuci.
I
per últim, ens parla Panikkar de llampecs blaus:
A
vegades (els llampecs) són blaus. Són molt alts. Aquests llamps no
cauen a terra i certament no a la “nostra” terra. Potser sí que
baixaran algun dia, i aquells problemes d'encontre entre poble i
tradicions religioses no ens podran deixar ja indiferents. El món de
les altures està llampeguejant . Isolaments artificials ja no
serveixen. El problema de l'altre comença a convertir-se en
interrogant propi.
S'està
obrint un nou horitzó, però encara estem lluny de tenir plena
consciència del que està passant o millor dit, del que hauria de
passar en les nostres relacions amb els altres. Estem mig adormits i
no copsem els
signes dels temps. En
el seu temps, Jesús ja deia: Vosaltres
sabeu interpretar l'aspecte del cel i no cou capaços d'interpretar
els signes dels temps. Mt
16,3
Tot
plegat aquesta reflexió ens ve a dir que, d'informació: de
coneixements, ja en tenim prou i potser massa, però que ens falta
“el coneixement” que ens capaciti per veure passar la petjada de
Déu, invisible als ulls de la carn, però visible per als qui
espiritualment estan desperts.
Sovint,
quan llegim o anem a reunions i cursos, cerquem informació i oblidem
l'experiència... Seria bo, tanmateix, cercar, de tant en tant, algú
que ens parli des de la seva experiència i no tant des dels seus
incomptables coneixements... Els grans mestres ens parlen des de
l'experiència amb un llenguatge cultivat. Nosaltres cerquem
divulgadors que amb la seva facilitat de dicció ens facin passar una
bona estona distrets i assabentats de les coses urgents necessàries
per fer la tasca de cada dia. Però, com diu Panikkar, cercant
les coses urgents, deixem les importants.
Quan
es tracta de les coses de la vida humana contemplada a fons, és a
dir, de la vida espiritual, el que cal és experiència, sense la
qual les lectures que puguem fer al respecte no serveixen de gaire
cosa... més aviat serveixen per engendrar confusió i a vegades
deformació de la consciència.
Quan
ens disposem a llegir els grans mestres del nostre temps, cal anar al
desert interior i en el silenci, no tant dels sorolls exteriors, com
dels sorolls dels nostres prejudicis petrificats pel temps i la
rutina, escoltarem la veu de l'esperit que ens parla. Autors com
Panikkar, Jaspers, Bergson, Jung, Krishnamurti, Kierkegaard,
Feuerbach, Tillich... per citar-ne només alguns amb connotacions
religioses... són mestres de l'esperit que ens poden ajudar, si
aconseguim empatitzar lliurement amb les seves ensenyances.
Connectarem amb aquells autors i amb els textos bíblics quan, al
llegir-los, no hi veiem coses completament noves, sinó allò que
tenim dins nostre, allò que ja sabíem però que estava adormit.
L'únic que fan aquells autors és despertar la nostra consciència:
Tingueu
present el temps que ens toca de viure: prou de dormir; aixequem-nos!
Ens
diu Pau. Rom
13,11.
Es
tracta de mestres que busquen com a motiu principal del seu esforç
intel·lectual la llibertat de consciència dels creients, per damunt
dels seus interessos acadèmics...
Això
els distingeix i els dóna una característica especial: van més
lluny en la intuïció de la veritat espiritual.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada