(4)
Axiologia
4
– A FONS
Parlem
ara del tema dels
actes i les actituds...
Panikkar
ens diu: Definim
l'espiritualitat com una manera determinada d'enfrontar-se a la
condició humana.
Aquesta manera determinada d'enfrontar-se a la vida és allò que en
diem l'estil de vida. L'estil
és l'home
deia una filosofia francesa. Per la seva banda Panikkar parlant d'ell
mateix, es pregunta: ¿Puc
exposar la meva filosofia sense, fent-ho, falsificar-la? En el moment
que la meva manera de viure no és espontània, en què el meu
“stylus” no es mou lliure, perquè no és net o és determinat
per factors exteriors, la meva filosofia deixa de ser autèntica.
Si
apliquem aquesta teoria a la praxi religiosa, per exemple, això vol
dir que si en tal praxi no s'hi percep l'estil
apropiat, és senyal que la manera d'actuar no és expressió de vida
espiritual, sinó que prové de formes derivades d'especulacions
doctrinals; de conceptes acadèmics.
Quan
pensem en la reforma de la religió, generalment no
ho fem pensant en el nou stylus, en l'estil que ha de tenir. Ens
quedem amb els actes que hauríem de canviar. És a dir, ens quedem
en les formes externes. No anem més enllà. Ens quedem en l'aspecte
antropològic, sociològic i cultural (que també és important i
decisiu), però, l'element filosòfic, teològic i espiritual d'allò
que volem reformar, queda aparcat “sine die”.
Diem,
per exemple: També les dones haurien de presidir l'Eucaristia...
però, ens preguntem: ¿és que realment algú ha de presidir
l'Eucaristia, si Jesús -quan
estava al voltant de la taula amb els seus deixebles-
va dir: El
més important entre vosaltres ha d'ocupar el lloc del més jove, i
el qui mana , el lloc del qui serveix. Perquè, ¿qui és més
important, el qui seu a taula o el qui serveix? ¿No ho és el qui
seu a taula? Doncs jo, enmig de vosaltres, sóc com
el qui serveix. Lc
22, 26-27. En
l'Eucaristia, és la comunitat la qui presideix. La
comunitat és
l'únic
element necessari
per poder celebrar l'eucaristia:
On
n'hi ha dos o tres de reunits en el meu nom, jo sóc allí enmig
d'ells. Mt
18,20.
Destaquem
la paraula com,
dita per Jesús, per diferenciar-la del què.
Ja
que podem parlar del què fem i de com ho fem. Podem rentar els peus
del deixebles a semblança de Jesús... però, ¿com ho fem? No és
tant el fet, com la manera de fer-ho, el que ara ens interessa
destacar. I al dir manera, no ens referim a les formes externes
solament, sinó a una disposició interior que no és fàcil de
descriure. És
l'actitud.
La vida és relació i es fa palesa en la relació. I la relació de
Jesús amb els deixebles és una relació d'amistat: vosaltres
sou els meus amics.
Jo
15,14.
I ¿què volem dir amb això?
Recordem
els fets i el com
de Jesús. Quan ell es disposava a rentar els peus, es va treure el
mantell, senyal, en aquell temps, d'autoritat, a semblança del bàcul
o de la mitra dels bisbes d'avui. I veiem que els bisbes fan el
revés: a l'hora de fer un servei espiritual, és a dir: a l'hora de
beneir el poble: es posen la mitra i agafen al bàcul... Jesús a
l'hora de servir els altres, es treu els senyals d'autoritat... Volem
posar de relleu aquest estil,
aquesta
manera de fer,
perquè
és allò que dóna qualitat
espiritual
als actes que fem i demostra un gran nivell de consciència en el món
de la fe.
I
ho volem posar de relleu, perquè sembla que no ho tenim gaire clar.
Posem un exemple: Hem sentit dir a algun sacerdot: Sí, és veritat,
jo tinc un poder que no tenen els laics, però és per a servir...
Ara bé, quan es tracta d'un servei espiritual, a això de servir des
del poder, els escolàstics en dirien una “contradictio in
terminis”: és a dir, una contradicció. Perquè des del poder
legal no es pot servir l'esperit. Des d'aquest poder el servei es
converteix en domini emmascarat i la caritat es converteix
automàticament en paternalisme.
Conèixer
a fons la naturalesa de la vida espiritual,
és imprescindible, per poder actuar correctament en aquest camp.
Jesús deuria saber molt bé que la caritat de debò només es pot
exercír d'igual
a igual.
Panikkar escriu: L'amor
(a diferència de la misericòrdia o de la compassió) és un vincle
comunitari que iguala les persones. No
es pot estimar des de dalt.
S'ha d'estar al mateix pla. Si
en l'ordre de la institució tenim algun càrrec, això ha de quedar
en l'ordre extern de l'organització. La vida de l'esperit pertany a
un altre ordre: A l'ordre interior de les coses. Tenir consciència
de l'autonomia dels dos ordres és qüestió de vida o mort. Això no
vol dir que no hi pugui (hi ha d'haver) relació entre els dos
ordres. Però, si no tenim en compte la relació correcta entre els
dos ordres: l'intern i l'extern, la relació que tinguem entre els
dos no serà la de servei
a,
sinó la de servir-se
de...
Les coses de la vida són com són, no com nosaltres diem o pensem
que són.
Si
no distingim l'ordre extern de l'ordre intern de les coses, fàcilment
sotmetrem l'esperit a la llei, cosa teològicament absurda. La
vida de l'esperit no pot estar mai subjecta a un poder institucional.
El
vent bufa allà on vol; en sents la remor, però no saps d'on ve ni
on va. Així mateix passa amb el qui neix de l'Esperit.
Jo
3,8.
La
institució, com a tal, no té cap poder sobre l'esperit. Ni Déu
mateix no li pot donar aquest poder.
Recordant
aquí una frase de Panikkar el qual fa al·lusió a Pius XII, diríem
que sempre cal distingir entre comunitat de fe i institució
eclesiàstica o religiosa. Identificar les dues coses seria
una aberració teològica.
Hem
creat un arquetip col·lectiu que ha fet necessari l'ordre extern: la
llei, perquè el creient pugui gaudir d'una presència específica
del Crist ressuscitat, la qual cosa vol dir subjectar l'esperi a la
llei, i això significa haver tornat a l'Antic Testament, en especial
al dels dos segles abans de Jesucrist.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada