1
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
La
presència amagada però activa de l’Etern dins nostre: en
ell vivim, ens movem i som
(Ac
17,28)
és la que ens mou a viure i a esperar. Aquesta presència és una
energia espiritual que ens mou a cercar bellesa i plenitud sense
descans pel camí de la recerca apassionada del Misteri que dóna
sentit a la nostra vida.
En
aquesta recerca, són els poetes, els savis, els filòsofs... els qui
ens poden ajudar. Són els qui formen part d’aquesta plèiade dels
qui en llenguatge corrent en diem místics. Paraula - aquesta de
místics - que admirem, però que, en realitat, ens fa por i,
sobretot, marca distàncies, provocant en els que estem a la planta
baixa de la vida espiritual, una reacció d’allunyament més que
d’ajuda i estímul.
Tanmateix,
si volem sortir de l’atzucac en què estem enfonsats avui dia fins
al coll, hem d’escoltar amb interès la veu dels veritables savis
d’ara i de sempre, que volen compartir la seva experiència de llum
i de foc ardent que senten dintre seu i volen fer-nos partícips de
la plenitud de vida trinitària: Déu, Home, Món, que viuen ells.
Per
naturalesa, som energia espiritual. Energia que, quan es disgrega per
la ignorància i la indolència, perd la seva força de cohesió i de
vida. Això succeeix quan l’ésser humà escull la mitjania com
opció de vida i posa límits a la seva quota d’humanitat i de
creixement.
En
canvi, quan aquesta energia es canalitza mitjançant la fe,
l’esperança i l’amor, obté un impuls indestructible que exclou
enèrgicament i definitiva, la determinació de posar límits a
l’experiència divino – humana de la vida.
En
aquest món de l’esperit, qui posa límits ha claudicat. Qui no
posa límits, en canvi, es veu empès a submergir-se en aquest pou de
misteri on es troba la veritable aigua viva o a enlairar-se a les
altures on l’aire pur que s’hi respira omple el cor d’una pau
immensa.
Qui
no posa límits no s’acontenta amb una bellesa fugissera i aparent,
sinó que opta per la bellesa infinita. I aquesta decisió l’entén
no com una cosa pròpia dels místics, sinó com inherent a la gent
senzilla
que estima la vida. Déu s’ha donat a conèixer als senzills. Mt
11, 25. Les paraules de l’Evangeli no són paraules pronunciades
des de la càtedra i dites per especialistes. Són paraules vives
proclamades per un Home de poble i compartides amb la gent del seu
poble i del seu carrer.
Això
no vol dir que siguin paraules cuites amb poc foc. Més aviat són
paraules que provoquen a qui les “menja” una sensació de
plenitud i de joia, perquè són fruit d’una experiència humana
viscuda a fons.
Les
paraules de l’Evangeli no cerquen formar erudits ni saberuts. Quan
us parlava i us predicava, diu
sant Pau, no
ho feia amb el llenguatge persuasiu propi de la saviesa humana... 1
Cor 2,4. Les paraules de l’Evangeli volen ser forjadores de l’Home
Nou i, en definitiva, d’un Cel Nou i una Terra Nova.
Les
paraules de l’Evangeli no són paraules d’una complexitat
conceptual especial i acadèmica. Són paraules d’una densitat
humana i vivencial fora de sèrie. Les paraules acadèmiques són
aquelles coses de
més a més que
no podem menystenir, però que no ens poden lligar, ni menys
acomplexar.
La
vida és un camí. Un camí que es va enlairant - i aprofundint - a
la vegada. Declarar que aquests nivells més alts, només són propis
dels místics i acadèmics, manifesta l’excusa dels covards i de la
ignorància. Aquests nivells són tant o més humans que els de baix
o els del mig, i són a l’abast de tothom que tingui fam i set de
bondat, de veritat i de pau.
Aquella
famosa frase que diu que el cristià del futur serà místic o no
serà, s’hauria de canviar per la que diu: el cristià del futur
serà humà o no serà. Entenent per humà, home de virtut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada