19
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Sant
Joan de la Creu dóna un pas més endavant en l’experiència
espiritual. Ara l’ànima no es preocupa ja de les molèsties que la
part inferior dels sentits poden ocasionar a la part superior de les
facultats espirituals, sinó que demana que aquestes siguin tan
poderoses i elevades que els sentits no hi tinguin res a veure i en
quedin al marge. Així parla l’ànima i demana a l’Espòs: No
vulguis pas dir-ho com abans, que em feies les comunicacions de
manera que les deies als sentits exteriors, perquè eren capaços de
rebre-les, ja que no eren tan elevades i profundes que ells no
poguessin assolir-les. Però ara, (demano)
que
aquestes comunicacions siguin tan elevades i substancials i de
dintre, que no es digui res a ells, o sia, que no aconsegueixin de
saber-ho. Com
si digués que entre la divinitat i l’ànima cada vegada hi ha hagi
menys interferències. Això és el que vol dir amb aquesta estrofa.
Escóndete,
Carillo,
y
mira con tu haz a las montañas
y
no quieras decillo;
mas
mira las compañas
de
la que va por ínsulas extrañas.
Però,
escoltem també de quina manera parlen d’aquestes temes els autors
més recents. Romano Guardini descriu experiències semblants i diu:
Si
es pregunta què significa aquesta experiència, no es pot donar
resposta. Ben compresa, significa, abans que tot, una certesa molt
íntima de la realitat del Déu viu i una ajuda infinitament valuosa
per a la nostra fe. Qui realitza tal experiència pot dir com sant
Pau: “Sé de qui m’he fiat”. Si la cuida, no oblidarà
fàcilment que Déu existeix i és allò que més profundament el
concerneix.
Però,
aquesta experiència implica una exigència: Déu crida els homes a
un més gran apropament i a una comunitat més íntima. Demana als
qui crida que es purifiquin, s’alliberin amb major decisió dels
lligams del món i s’uneixin més íntimament a Ell.
Aquesta
experiència té també un profund significat per als altres. Aquell
qui ho ha viscut en pot donar testimoni. Pot dir: “Jo sé que Déu
viu”
Quan
s’experimenten aquests sentiments la pregària es torna fàcil, les
paraules brollen per elles mateixes; tal vegada només unes quantes,
només una, però noves, regalades i inesgotables. Sorgeix en l’home
una profunditat i una intimitat com mai abans no havia conegut. Es
pot dir que apareix en la consciència quelcom molt elevat i llunyà
que l’home no sabia que pertanyia a ell.
Ara
voldríem posar de relleu dues coses: No confonguem l’experiència
que diem tenir de Déu amb Déu mateix. I segona, no fem d‘aquestes
experiències interiors un món a part que ens allunyi de la vida de
cada dia i dels seus afanys. Volem dir que l’experiència vera de
Déu no es limita només als moments d’oració. És una experiència
pròpia del creient que viu en aquest grau de maduresa espiritual i
que es manifesta quan prega, però també quan es relaciona amb els
altres i amb les coses d’aquest món.
Sobre
aquests dos aspectes de la vida espiritual escoltem què ens diuen
els nostres amics L. Boff i Panikkar. Escoltem primer –
d’una manera resumida -què
ens diu L. Boff sobre Déu i les imatges que ens fem d’Ell: Els
humans projectem imatges de Déu i construïm representacions seves.
És la forma de concretar la nostra experiència. Però, en fer-ho
sorgeix un greu problema: quin valor hem de donar a les imatges? Com
es relacionen amb Déu? Podem prescindir d’elles? Les persones
religioses que han acumulat experiències de la intimitat de Déu
podran ajudar-nos: en donar testimoni de Déu emprant el recurs del
llenguatge i de l’imaginari, afirmen, neguen i tornen a afirmar,
traçant-nos un camí en tres passos que també volem recórrer
nosaltres: A) La muntanya és muntanya. (saber,
immanència, identificació).
B) La muntanya no és la muntanya. (No
saber, transcendència, desidentificació).
C) La muntanya és muntanya. (sabor,
transparència, identitat).
A)
En un primer moment sabem sobre Déu gràcies a una ciència
experimental que pot ser traduïda mitjançant un sofisticat discurs
de l’argumentació filosòfica – teològica, en el qual
s’elaboren uns conceptes... Déu és identificat amb els conceptes
que elaborem d’ell.
B)
En un segon moment ens adonem compte de la insuficiència de totes
les imatges. Tot el que diem és figuratiu i simbòlic. Déu està
més enllà de qualsevol nom i desborda tot concepte... Llavors
comencem a qüestionar totes les nostres representacions... ja no
sabem res i desidentifiquem Déu de les coses que diem d’ell. És
per aquest camí com entenem el lema dels mestres del zen: “Si
trobes el buda, mata’l. Si trobes el buda, no és el Buda: és tan
sols una imatge. Mata la imatge i estaràs lliure per al trobament
amb el veritable Buda”. Quelcom semblant detectem en els grans
mestres espirituals del cristianisme, especialment en sant Joan de la
Creu...
C)
En un tercer moment de l’experiència de Déu, rehabilitem les
imatges. Després d’haver-les afirmat (A) i d’haver-les negat (B)
ara ens reconciliem críticament amb elles. Les assumim com imatges i
no ja com la pròpia identificació de Déu... comencem a assaborir
les imatges, perquè ens sentim lliures enfront d’elles. Elles són
les bastides, no la construcció. No pretenem posseir ciència alguna
sobre Déu; el que fem és assaborir la saviesa de Déu, que es
revela a través de totes les coses. Aquesta experiència del tercer
moment és una experiència total que inclou el saber, el no saber i
el sabor...
Per
la seva banda, i amb seu llenguatge característic que toca les
profunditats, Panikkar ens diu sobre el mateix tema en el seu Llibre
“Les icones del misteri. (L’experiència
de Déu):
L’experiència de Déu és una impossibilitat. No hi ha una
experiència possible de Déu... i no obstant això la frase és
recurrent, en la tradició i en aquest llibre. Experiència de Déu
ha estat el referent convencional per referir-se a allò íntim,
desconegut, inaferrable. Les paraules operen en funció d’un codi
míticament convencional... l’únic llenguatge possible (en
aquest camp)
és el llenguatge paradoxal.
I,
per acabar creiem que també cal recordar que a Déu no cal cercar-lo
en un forat amagat de totes les coses d’aquest món. Ben al
contrari, hem de saber trobar Déu enmig del món. Déu
només és real i significatiu per a l’ésser humà si emergeix de
les profunditats de l’experiència d’aquest en el món i amb els
altres. L.
Boff.
I
sobre això mateix, l’última cita torna a ser de Panikkar:
La realitat, per mi, és material, de la mateixa manera que hem de
considerar-la humana i divina. Quan parlem de matèria, d’home o de
Déu ens trobem davant d’abstraccions, i que cal que siguem prou
cauts per tal de no separar-les quan les distingim. Déu, Home i
Matèria connoten tres aspectes reals que no són autònoms, sinó
íntimament connexos, els quals sempre s’han de contemplar junts en
la seva pròpia distinció.
En
resum: aquesta experiència és la que provoca en nosaltres, no
solament moments d’intimitat espiritual profunda, sinó també un
altre estil, una altra manera de relacionar-nos amb els altres i les
institucions; és la que ens dóna una nova consciència de les coses
i amb ella unes noves possibilitats de realitat i de vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada