24
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
El
tema destacat d’aquesta cançó es la virtut. El Místic carmelità
canta
les riqueses de dons i virtuts amb què es veu dotada i guarnida
l’esposa en el tàlem de l’Espòs.
Nuestro
lecho florido,
De
cuevas de leones enlazado,
En
púrpura tendido,
De
paz edificado,
De
mil escudos de oro coronado.
No
és fàcil aquest tema de la virtut. Només els mestres o els grans
pensadors en parlen sense lligar-se a un formalisme acadèmic. Parlar
de la virtut és parlar de l’essència de la vida. Generalment
preferim usar un llenguatge dialèctic en el marc de les formulacions
doctrinals tradicionals. Llenguatge que representa, sovint, un
“andarse por las ramas”, un donar voltes i més voltes sobre allò
que és de
més a més. Sí
que se’n parla de la virtut, però d’esquitllada. El tema normal
de les nostres reunions se centra en saber com han de ser les
bastides que sostenen els nostres edificis.
Tanmateix,
les virtuts són el tema central de la vida. Sense virtut no hi ha
vida. Són el
dinamisme que mou, sosté i
dirigeix la tendència vital de l’ésser humà. (García).
Sempre
hi ha, però, qui es preocupa de pouar en el món axiològic. Aquest
va ser el món de Saint - Exupéry. El món dels valors humans està
en el substrat de totes les seves obres. Aquest món formava part
d’ell mateix. En el Vol
de nit,
per exemple, es tracta de dominar la nit amb totes les seves foscors
i amenaces, per acomplir el servei meravellós de facilitar el més
ràpid possible la comunicació entre els homes.
Romano
Guardini defineix així les virtuts: Expressions
vitals de l’home; manifestacions del dinamisme de la vida humana.
L’autèntica
virtut representa una mirada a través de tota l’existència de
l’home. Virtut també és una manera de relacionar-se amb el món.
A
la Virtut se li ha donat molts noms d’acord amb el context vital en
el qual es realitza. D’aquesta manera tenim una llista innombrable
de virtuts. Aquestes són, doncs, un matís, una manera d’expressar
la Virtut. Posem aquí alguns dels noms que se l’hi han atorgat:
Mansuetud,
humilitat, paciència, honestedat, sinceritat, obediència,
tenacitat, constància, perseverança, afabilitat, amabilitat,
tendresa, vigilància, domini de si mateix, rectitud, noblesa,
confiança, fe, prudència, justícia, temprança, compassió, pau,
puresa, simplicitat, clarividència, longanimitat, fidelitat,
benvolença, dolcesa, magnanimitat, magnificència, religió,
devoció, gratitud, liberalitat, honestedat, sobrietat, clemència,
modèstia, decisió, generositat, altruisme, filantropia,
autenticitat, harmonia, coherència, coratge, audàcia, cordialitat,
cortesia, comprensió, creativitat, disciplina, ordre, delicadesa,
disponibilitat, diàleg, diligència, equanimitat, estabilitat,
eficàcia, equilibri, flexibilitat, fermesa, dinamisme, hospitalitat,
humanitat, honor, il·lusió, justícia, laboriositat, misericòrdia,
naturalitat, respecte, responsabilitat, saviesa, solidaritat,
serenitat, sensibilitat, silenci, solitud, tolerància, valentia,
atenció, concentració, estudi, pietat, veracitat, entrega, servei,
vigilància, discerniment, temor de Déu.
Totes
les virtuts es poden mirar des de diferents punt de referència, des
d’un nucli que cohesioni i doni sentit a tots els actes de la vida.
En aquest sentit, tots els autors estan d’acord que l’amor
és la virtut que dóna sentit i veracitat a totes les altres
virtuts. Però també podem contemplar les virtuts des d’altres
punts de vista, com pot ser el coratge de ser, l’acceptació de si
mateix, la llibertat interior, la bellesa, el bé..
Parlem
ara d’alguns d’aquests punts cardinals, i comencem per la
fortalesa, que és la que també posa de relleu sant Joan de la Creu
en aquesta cançó quan diu: de
cuevas de leones enlazado. Ho
farem amb paraules de santa Teresa. La gran mística d’Àvila
sovint recorda a les seves monges el coratge i decisió que han de
tenir en la seva vida de pregària i ho fa amb el seu llenguatge
característic. Els aconsella que, en aquest camí de l’oració, no
anden como pollo trabado, i
també que a
paso de gallina, nunca llegaràn a la libertat de espíritu. I
és molt coneguda la seva exhortació per a defensar-les (a
les seves monges)
d’aquells que les acovardien dient que això de l’oració és
cosa perillosa. Aquestes són les seves paraules: Digo
que importa mucho y el todo una grande y muy determinada
determinación de no parar hasta llegar a ella, venga lo que viniere,
suceda lo que sucediere, trabájese lo que se trabajare, mormure
quien murmurare, siquiera llegue allá, siquiera se muera en el
camino u no tenga corazón para trabajos que hay en él, siquiera se
hunda el mundo…
Si
contemplem ara la Virtut des de l’actitud de l’acceptació de si
mateix, és Romano Guardini qui ens ensenya. Escoltem-lo: Tenim
un deure molt gran, segurament podríem dir que és el que està a la
base de tots els deures concrets: He de voler ser el que sóc
Aquest
deure només el puc complir des de la fe. Aquí fe significa
comprendre la meva finitud des de la instància suprema, des de la
voluntat de Déu. Pietat significa rebre’s
des de la voluntat de Déu. Aquest és el principi i fi de tota
saviesa. La fidelitat a la realitat.
Només
l’acceptació de si mateix ens porta vers l’autèntic futur per
a cadascú, el propi futur. Créixer com a home no vol dir voler
sortir de si mateix. Hem de saber exercir la crítica envers
nosaltres mateixos, però amb lleialtat amb allò que Déu ha posat
en nosaltres.
Per
últim, Max Scheler és el que ens parla de l’amor com del principi
vital. Ell en diu -
seguint la tradició -
“ordo amoris”, l’ordre de l’amor. Escoltem algunes de les
seves paraules: Si
investiguem l’essència interior dels individus o de les
col·lectivitats, els reconeixerem i comprendrem més a fons si
reconeixem les seves preferències de valors: el seu “ethos”. Ara
bé, el nucli fonamental d’aquest “ethos” és l’amor... Qui
posseeix “l’ordo amoris” d’una persona, posseeix la
persona... Per a nosaltres l’amor ha estat sempre un devenir, un
créixer, un brollar dinàmics de les coses en la direcció de la
imatge primigènia que es troba en Déu. Aquest
autor també cita Bossuet en el mateix sentit que el vam citar en un
full anterior, però ell ho fa d’un manera més explícita. Diu
Bossuet: Si
feu fora l’amor, ja no hi haurà més passions, però si poseu
amor, fareu que sorgeixin totes les passions. Recordem
que, en aquest context, la paraula passió no és sinònim de vici,
sinó de força psíquica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada