7
NE
EL
NOU ÉSSER
2.
La fe
La
fe, tal com l'entenem nosaltres aquí, no és sols, per descomptat,
l'adhesió intel·lectual als dogmes cristians. És, en un sentit
molt més ric, la fe en Déu carregada de tota la confiança en la
seva força benefactora que el coneixement d'aquest Ésser adorable
pot despertar en nosaltres.
El
coneixement de Déu i la fe són sinònims en l'Evangeli de
Joan. No parlem d'un coneixement de la raó ni dels sentits, sinó
d'aquell coneixement que, els filòsofs, en diuen intuïció, que la
tradició espiritual en diu saviesa i que sorgeix d'una sinceritat
interior posada a prova.
És
la convicció pràctica que l'Univers, entre les mans del Creador,
continua essent l'argila que Ell modela al seu gust segons les
múltiples possibilitats que posseeix.
És
la seguretat que tot segueix en mans de Déu. L'home pot intentar
destruir el món, però, mentre hi hagi bondat hi haurà esperança
d'un món millor. Sense la fe en Déu, aquesta esperança no té
fonament.
És
la fe evangèlica, aquella fe que el Senyor va recomanar
insistentment com cap altra virtut, ni tan sols la mateixa caritat.
Constantment
veiem en l'Evangeli que Jesús diu: La teva fe t'ha salvat. Pel
creient pot haver-hi un mal relatiu, una malaltia, per
exemple, però no pas un mal absolut. La possibilitat eterna de vida
que resideix en l'home, persisteix.
La
fe se'ns presenta... com una força que opera... Si no creiem,
llavors les onades ens engoleixen, el vent ens arravata, ens manca
l'aliment, les malalties ens malfereixen o ens maten, la força
divina resta impotent o és massa lluny.
Més
endavant tornarà a insistir sobre els efectes negatius de la falta
de fe, i també en els positius.
I,
al contrari, si creiem, les aigües es fan acollidores i dolces, el
pa es multiplica, els ulls s'obren, els morts ressusciten, sembla com
si el poder fos arrencat a Déu...
I
és que, en la fe ja no és el poder d'aquest món el que mana, sinó
el poder de Déu que està per sobre del poder del mal. Ara
arriba la condemna d'aquest món, ara el príncep d'aquest món serà
llançat a fora. Jo
12,31
O
bé s'ha de glossar l'Evangeli minimitzant-lo arbitràriament, o bé
hem d'admetre la realitat d'aquests efectes, no com a cosa
transitòria i passada, sinó com a perenne i actual realitat.
Per
entendre aquests paraules i les que segueixen col·loquem-nos en el
context històric (que en
aquests temes, no és gaire diferent del nostre)
dins el qual ens parla Teilhard. El mestre vol superar dos esculls:
el de llegir amb categories temporals l'Evangeli, allò que se'n diu
en sentit literal, i l'altre el de creure en els miracles, entesos
“físicament”. Ni una cosa ni l'altra. Ara bé, ens posa en
guàrdia també perquè no caiguem en el defecte contrari de
minimitzar la importància i la realitat dels fets i dels relats
evangèlics.
La
fe opera. Què vol dir això? ¿Vol dir que l'acció divina, en
sentir-se sol·licitada per la nostra fe, ha de venir a substituir
-se a si mateixa en el joc normal de les coses que ens rodegen? ¿Ens
posarem a esperar, com els il·luminats, que Déu operi directament,
sobre la Matèria o sobre els cossos, els resultats obtinguts fins al
present per les nostres treballoses recerques?
Evidentment
que no. Ni els encadenaments del Món material o psíquic ni el deure
humà del màxim esforç no són amenaçats, ni de cap manera
minimitzats, pel precepte de la fe, “ni un punt ni una coma de la
Llei no passarà”.
La
fe respecta les lleis de la naturalesa. Si Déu es fes present en un
miracle que derogués les lleis de la naturalesa, l'existència de
Déu es faria evident. Ara bé, fe i evidència són dos termes que
s'exclouen l'un a l'altre. Allà on hi ha evidència no pot haver-hi
fe. La fe, d'acord amb la carta als hebreus és afirmar allò que
no es veu. Per altra banda, si no ens deixem portar pels
prejudicis, la claredat més gran que podem tenir en aquesta vida és
la que prové de la fe obscura, usant la terminologia de sant
Joan de la Creu.
Sota
l'acció transformadora de la 'fe que opera', tots els lligams
naturals del Món, romanen intactes; però se'ls superposa un
principi, una finalitat interna, gairebé podríem dir que una ànima
més.
Inconscientment
hem considerat el món espiritual com menys real que el món físic.
I per això la tendència a interpretar els “miracles” de
l'Evangeli amb categories físiques -temporals i jutjar les
interpretacions espirituals com una fugida d'estudi, malgrat que una
lectura atenta dels textos evangèlics ens invita al llegir els fets
en sentit espiritual. Un exemple: És el cas de l'home que tenia la
mà seca. Jesús no pregunta als fariseus si és lícit o no curar en
dissabte la mà, malgrat que , literalment llegit, és allò que ell
cura, sinó que els pregunta: És lícit fer el bé o fer el mal,
salvar una vida o deixar-la perdre? I és que, espiritualment
parlant, tenir la mà seca vol dir, ser incapaç d'ajudar el proïsme.
En aquest sentit la Bíblia ens parla de la mà o del braç poderós
de Déu que salva el seu poble. L'egoista no té mà per ajudar... I,
en relació amb el dissabte, està clar que, per Jesús, l'home està
pel damunt de la llei.
Sotmès
a la influència de la nostra fe, l'Univers és susceptible, sense
canviar exteriorment de visatge, de ser domat, de ser animat –de
ser sobreanimat.
Heus
aquí 'tot' allò i 'sols' allò que ens imposa formalment la creença
en l'Evangeli. De vegades, aquesta sobreanimació es tradueix en
efectes miraculosos: quan la transformació de les causes fa que
s'acosti fins la zona de la seva 'potència obediencial'. I de
vegades, més ordinàriament, aquesta sobreanimació es palesa en la
integració d'esdeveniments desfavorables o indiferents en un pla més
elevat, en una Providència superior.
Sí.
El Món, la Vida (el nostre Món, la nostra vida) són col·locats en
les nostres mans, en les mans de tots, ben amatents a omplir-se de la
influència divina, és a dir, d'una real Presència del Verb
Encarnat.
Per
al creient és el món espiritual el que acapara primerament
l'atenció i el món temporal és allò que l'Evangeli jutja com de
més a més. No al revés. Sovint ens mostrem més crèduls que
creients.
El
Misteri s'ha de complir. Però amb una condició i és que nosaltres
creguem que tot això és el que vol i pot esdevenir per a nosaltres
l'acció, és a dir, el prolongament del Cos de Crist. Creiem? Tot es
va aclarint, i configurant al voltant nostre: l'atzar entra dins
l'ordre, l'èxit assoleix una plenitud incorruptible, el dolor ve a
ser una visita i una carícia de Déu.
El
Cos de Crist és present amb una presència invisible però real. I
aquest “és” és un “és” etern. Abans i després d'unes
paraules i d'uns ritus i sense les paraules, el Cos de Crist “és”.
Quan els cristians celebrem la Pasqua, diem: Avui és el dia que
ha obrat el Senyor... No celebrem l'ahir, sinó l'avui etern. El
sagrament no “fa” present el Cos del Crist. Celebra la seva
presència. El ministre consagrat, ho és d'unes “formes” que
expressen una realitat espiritual. Però, la realitat espiritual
“és”, amb i sense el ministre.
Dubtem?
La roca s'asseca, el cel s'ennegreix, les aigües es tornen traïdores
i tempestuoses. I llavors oïm la veu del Mestre, que s'adreça a la
nostra vida, malmesa: “Homes de poca fe. Per què heu dubtat?”.
Ens
aferrem a les estructures i a les tradicions que ens donen seguretat,
però perdem l'esperit, perquè l'esperit només viu després de
vèncer el mal. L'esperit necessita enfrontar-se amb la hipocresia de
les formes caduques i no ho fa perquè demana esforç i despreniment.
“Senyor,
ajuda la meva incredulitat”. Tu ja ho saps, Senyor, perquè has
sentit humanament aquesta angoixa. Hi ha dies que el Món ens sembla
un monstre esfereïdor: immens, cec, brutal. Ens garbella, ens
arrossega, ens mata sense mirar-s'hi gens. Heroicament, val a dir-ho:
l'Home ha arribat a crear-se, entre les aigües immensament negres i
fredes, una zona habitable on hi ha una mica de llum i escalfor, on
els éssers tenen un rostre per a mirar, unes mans per a acaronar, un
cor per estimar.
Aquestes
paraules em fan pensar en els nens immigrants i les seves famílies.
Però,
que n'és de precària aquesta mansió! A cada moment, per tots els
clivells, irromp el terrible monstre; aquell que sempre ens esforcem
per oblidar, però que sempre és allà, a l'altra banda de l'envà:
foc, malalties, tempestes, terratrèmols, desencadenament d'obscures
forces morals... I en un instant s'emporta tot allò que nosaltres
havíem penosament construït i adornat amb tota la nostra
intel·ligència i amb tot el nostre cor.
Després
de llegir aquestes paraules, em dic a mi mateix amb una mica
d'ironia: És curiós! Els savis i entesos de l'oficialitat han
titllat Teilhard d'optimisme ingenu i poc realista!?
Déu
meu! Ja que per la meva dignitat humana m'està vedat de tancar els
ulls a tot això com una bèstia o com un infant, i perquè no
sucumbeixi a la temptació de maleir l'Univers i Aquell qui el va
fer, fes que jo l'adori veient-te amagat en ell. La gran paraula
alliberadora, Senyor: la paraula que ensems revela i actua,
repeteix-me-la, Senyor: “Això és el meu Cos”.
Una
vegada més, Teilhard ens ensenya a interpretar i llegir les paraules
de la nostra fe amb categories espirituals, com ho feia l'Apòstol
Pau. Lligar o fer dependre aquesta realitat espiritual: el Cos de
Crist, a uns ritus i a unes paraules és una idolatria.
En
realitat, el monstre, la Cosa enorme i ombrívola, el fantasma, la
tempesta, si ho sabem comprendre, ets Tu! “Sóc jo, no tingueu
por”.
Quan
santa Teresa d'Àvila es va queixar al Senyor per haver-se trencat el
braç quan havia de fer una cosa urgent, Jesús li va contestar: Així
tracto jo el meus amics.
Tot
això en les nostres vides ens espanta, tot allò que et va
consternar a Tu a l'hort, no és altra cosa, en el fons, que les
Espècies o Aparences: la matèria d'un mateix Sagrament. Cal
únicament que creguem.
Esmentem
aquí un fragment de la carta als Hebreus per veure en quin esperit
vivien els antics la fe que professaven: “...Aquests per
la fe, sotmeteren reialmes, administraren justícia,
veieren que es complien les promeses, clogueren boques de lleons,
apagaren focs poderosos, s'escaparen de l'espasa, es posaren bons
després de malalties, foren valents en el combat... alguns es
deixaren esquarterar, sense esperar les promeses de llibertat, per
obtenir la resurrecció a una vida millor. D'altres van sofrir la
prova d'escarnis i d'assots i encara de cadenes i presons; foren
apedregats, serrats, morts en l'espasa; anaren d'ací d'allà coberts
de pells d'ovella i de cabra, privats de tot, perseguits,
maltractats, errants per deserts i muntanyes, per les coves i els
forats de la terra. I és que el món no era digne d'acollir-los”.
Si
llegim aquests textos des de l'alçada espiritual des de la qual ens
parla Teilhard, les paraules cobren una nova ressonància i la claror
de les quals és com una llum que ens tira a la cara la mediocritat
en la qual vivim la nostra fe i des de la qual ens afanyem per
construir formes de renovació que, en comparació, més aviat
semblaria que, com diu sant Pau, són com donar cops de puny a
l'aire. Les nostres reformes semblen, en comparació, reformes de
fireta.
Creguem
tant més fort i més desesperadament com més amenaçadora i
irreductible ens sembli la Realitat. I aleshores, a poc a poc,
advertirem que el gran Horror universal es va traient la seva
espantosa careta, i després ens somriu, i més tard ens agafa en els
seus braços més que humans.
L'esforç
i la victòria de Jacob en la seva lluita amb Déu, són com un
símbol del coratge de la fe (Tillich)
necessari si volem aconseguir la plenitud de la vida.
No,
no són pas els rígids determinismes de la Matèria i de les enormes
xifres els que donen a l'Univers la seva consistència, sinó les
hàbils i subtils combinacions de l'Esperit. L'immens atzar i la
immensa ceguesa del Món són només una il·lusió per al qui creu:
“La fe és la substància de les coses”.
Als
ulls del creient es descobreix un Cel Nou i una Terra Nova. Els
d'abans han desaparegut. I aquesta Terra Nova és el
tabernacle on Déu habita amb els homes.
El
creient nascut de nou, viu en un món diferent. És el mateix,
però és un altre. Parla la mateixa llengua, però les seves
paraules diuen coses diferents. Si és difícil connectar amb una
llengua oriental si no s'ha estudiat a fons, més difícil encara és
entendre les paraules espirituals si no es viu en el món de
l'esperit. És una constatació que va fer Jesús, més d'una vegada:
Així va respondre als seus deixebles: “A vosaltres, Déu us
dóna a conèixer els designis secrets del Regne del cel, però no a
ells... Així es compleix en ells aquella profecia d'Isaïes que diu:
Escoltareu, però no comprendreu; mirareu bé, però no hi veureu.
3.
La fidelitat
Perquè
amb cor pur haurem cregut intensament en el Món, el Món obrirà
davant nostre els braços de Déu. Aleshores, només mancarà que ens
llencem en aquests braços perquè es tanqui entorn de les nostres
vides el cercle del Medi Diví. Aquest gest, aquest llançament serà
el d'una correspondència activa al deure quotidià. “La fe
consagra el món. La fidelitat hi combrega”.
No
n'hi ha prou amb creure de paraula. Una fe sense les obres no és
res. Escoltem a sant Jaume: Germans meus, de què servirà que
algú digui que té fe si no ho demostra amb les obres?... si no es
demostra amb les obres, la fe tota sola és morta.
Per
la fidelitat, ens col·loquem i ens mantenim tan exactament a l'abast
de la mà divina que constituïm una sola cosa amb ella en l'exercici
de la seva acció.
Amb
el llenguatge propi de la mística medieval d'això en dirien la
unió transformant: El graó més alt del camí espiritual. En
aquest nivell només hi ha una sola voluntat. Allò que el creient
vol és el que Déu vol. I això és la santedat.
Per
la fidelitat, obrim contínuament en nosaltres un accés tan íntim
als volers i als bons desigs de Déu que la seva vida, com un pa
puixant, penetra i assimila la nostra. “El meu aliment és fer la
voluntat del qui m'ha enviat”.
Aquestes
són les paraules que va dir Jesús parlant amb els seus deixebles i
que resumeixen tota la seva vida, des del primer moment fins a
l'últim. Així veiem que la carta als hebreus diu: Quan entra al
món, Crist diu a Déu: No has volgut sacrificis ni oblacions, però
m'has format un cos; no t'has complagut en holocaustos ni en
sacrificis pel pecat. Per això t'he dit: A tu em presento. En el
llibre hi ha escrit de mi que vull fer, oh Déu, la teva voluntat. I
al final de la seva vida, estant ja penjat a la creu, com a coronació
de tot el que havia fet va dir Jesús: Tot s'ha complert.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada