33
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
El
valor espiritual que vol destacar el poeta en aquesta cançó és la
misericòrdia de Déu.
No
quieras despreciarme,
que,
si color moreno en mi hallaste,
ya
bien puedes mirarme
después
que me miraste,
que
gracia y hermosura en mi dejaste.
L’esposa,
veient que pel fet de ser de l’Estimat els joiells i valors que ha
rebut, encara que ella valgui tan poc i no mereixi cap estimació,
mereix de ser estimada per aquelles coses que ha rebut de l’Espòs
i li diu que ja no vulgui desdenyar-la ni menysprear-la, perquè, si
abans ho mereixia per lletgesa de la seva culpa i la baixesa de la
seva natura, ara, després que la primera vegada que la mirà va
guarnir-la amb la seva gràcia i va vestir-la amb la seva bellesa, ja
pot mirar-se-la una segona vegada i més encara, acreixent-li la
gràcia i la bellesa, perquè ja té motius i causa per a fer-ho
després d’haver-la mirada quan no ho mereixia ni tenia dots per a
això.
És
com si digués: si abans quan era pecador em vas estimar, continua
estimant-me ara, i més encara, després que tu m’has fet just. Si
abans que graciosament em miressis, vas trobar en mi lletgesa i
negror de culpes i imperfeccions i baixesa de condició natural,
després que m’esguardares, amb què vas dar-me per primera vegada
la gràcia, llevant-me aquest color morè i desgraciat de culpa amb
què no era digna de ser vista, ja prou pots esguardar-me; això és,
ja puc i mereixo de ser vista i així rebre més gràcia dels teus
ulls...
Aquesta
estrofa deixa clar que no és cap excusa seriosa allò tan freqüent
que sentim dir en els cercles piadosos: “jo no sóc digne d’això
ni d’allò altre, jo no em mereixo aquest càrrec, aquesta
consideració....
Tenim
en la nostra història infinitat de casos de sants que en un moment o
altre de la seva vida han caigut. Comencem per Pere amb les seves
negacions. I malgrat aquelles negacions, Jesús no solament no el va
refusar, sinó que el va fer capdavanter de la seva obra.
I
quan ve al cas també recordem que de la genealogia de Jesús en
formen part persones pecadores.
Tots
sabem com va ser la vida de sant Agustí i de sant Jeroni abans de la
seva conversió..
Però,
no cal perdre gaire temps buscant. En l’Evangeli de Jesús hi
trobem fets i paraules en gran quantitat sobre aquests tema. El cas
de Magdalena n’és un de significatiu. Jesús respon al fariseu que
l’acusa de ser un “màniga ampla”: A
aquesta dona perquè ha estimat molt, li són perdonats els seus
molts pecats; en canvi, aquell a qui poc li és perdonat, poc estima.
Lc
7,47. Paul
Tillich comenta aquest passatge de l’Evangeli de Lluc, i acaba
dient: ...
Jesús, en canvi, atorga aquell amor a una dona que era radicalment
inacceptable per la Institució o per la gent que “es té per
justa”. Si l’Església fes això mateix, si s’unís a Jesús –
i no a Simó, el fariseu – quan ensopega amb aquells que en
justícia són considerats inacceptables, seria l’Església del
Crist amb molta més mesura del que ho és ara. I cada u de
nosaltres, que amb tant d’esforç tractem de ser justos, seríem
més cristians si més ens fos perdonat, si estiméssim més i si
poguéssim resistir millor la temptació de creure’ns acceptables
per Déu pels mèrits de la nostra pròpia rectitud.
En
el Nou Testament hi veiem dos estils diferents, i de fet, els
Evangelis són paradigma de dues actituds religioses que han estat
sempre - abans i després – dos referents enfront dels quals “els
fidels” han escollit a quin dels dos entregar-s’hi en cos i
ànima: a la llei o a la fe.
A
quin dels dos estils ha donat preferència la Religió oficial?
Comparem: La Institució diu: s’han
de declarar els pecats en espècie i en nombre. El
Pare del Fill pròdig, malgrat que el fill tenia intenció de
confessar el seu pecat, quan es va dir a si mateix: aniré
a trobar el meu Pare i li diré: Pare, he pecat... Lc
15,18.,
el Pare, repetim,
no
li va donar ni temps d’obrir la boca i el va abraçar...
Els
fets i les paraules semblants són innumerables en els Evangelis.
Hem
de saber veure amb sinceritat quin dels dos estils hem escollit...
A
vegades sembla que els sagraments no fan prou visible aquesta actitud
del Pare o la de Jesús. Tenim sagraments. És cert. Però, sagrament
de què? De l’Evangeli de Jesús o de les Lleis i normes
Conciliars? A vegades canviem el nom. Així el sagrament de la
penitència ara en diem el sagrament del perdó. Però, amb el nom,
¿hem canviat també d’actituds, no solament en aquest sagrament,
sinó en tota la litúrgia? Fem visible l’actitud de Déu Pare en
els sagraments? La Llei diu tal faràs tal pagaràs i la penitència
que és dóna al penitents, sembla que segueixi aquest principi
legal, perquè segons el ritual, s’ha de donar en proporció a la
gravetat del pecat, si el pecat és més gran, la penitència ha de
ser més gran... Quina pedagogia fem servir, la de la Llei feta pels
homes o la de l’esperit de Jesús? Si fem servir la Llei, el
sagrament es converteix en una teràpia psicològica semblant a la
psicoanàlisi... No volem pensar que els Evangelis vagin contra la
psicoanàlisi, però no hem de confondre els camps. Una cosa és la
dimensió espiritual i una altra la dimensió psíquica o
psicològica.
L’esperit
hi veu més clar, en aquestes coses, que la ciència psicològica. El
mateix K. Jaspers diu: En
la meva manera de veure les coses, els casos extrems de consciència
de l’esser humà s’han aconseguit en la Bíblia, no en un
pensament filosòfic. La
ciència desenvolupa una metodologia legal que es fa necessària quan
no es viu la vida de l’esperit. Ara bé, la religió no pot prendre
això com excusa per continuar usant una metodologia basada en la
llei. Si ho fa, ha de saber que està en pecat, perquè la seva
obligació és viure de l’esperit que fa possible la metodologia de
Déu. La religió ha de celebrar el perdó i ho ha de fer amb l’estil
de Déu. I, aquesta metodologia de Déu és més eficaç, quan es viu
de l’esperit i de la fe, que la metodologia dels homes. Ho veiem
clar en la Magdalena, el perdó fàcil que va rebre no va ser motiu
perquè “tornes a ballar-la”, sinó que va ser ocasió per
canviar radicalment d’actituds.
Tenim,
doncs, dues pedagogies, una basada en la força de la llei i l’altra
basada en la força de la fe. Els qui opten per la llei diuen que la
“massa”, la
tropa, no
és capaç de tanta responsabilitat... El cert és que en aquelles
dues pedagogies hi ha una característica que les defineix: una
implica necessariament la vida d’un mateix, l’altra no, només
cal manar als altres... Diuen que el Rector d’Ars tenia el costum
de practicar ell, abans, les penitències que donava als altres. Una
manera de viure la llei amb solidaritat, d’igual a igual, sense
imposar-la de dalt a baix. Si no es fa així, inevitablement es cau
en allò que Jesús va dir dels fariseus: imposen
càrregues pesades i insuportables i les posen a les espatlles dels
altres, però ells no volen moure-les amb el dit. Mt
23,4.
Cançó
34
La
blanca palomica
al
arca con el ramo se ha tornado;
y
ya la tortolita
al
socio deseado
en
las riberas verdes ha hallado.
Sant
Joan de la Creu s’esplaia descrivint l’estat de felicitat i de
glòria de què gaudeix el creient enmig d’una pau que, a aquestes
altures, ja ningú no pot destruir.
No
cal dir que aquest tema el podem trobar arreu en la Bíblia. Recordem
alguns textos.
El
capítol 11 d’Isaïes que, no per conegut, deixa de ser sempre
impactant. El
llop conviurà amb l’anyell, la pantera jaurà amb el cabrit;
menjaran junts el vedell i el lleó, i un nen petit els guiarà. La
vaca i l’óssa pasturaran juntes, jauran plegades les seves cries.
El lleó menjarà palla com el bou, l’infant de llet jugarà vora
el cau de l’escurçó, el nen ficarà la mà a l’amagatall de la
serp. Ningú no serà dolent ni farà mal en tota la muntanya santa,
perquè el país serà ple del coneixement del Senyor, com l’aigua
cobreix la conca del mar. Is
11,6-9.
En
aquest text, veiem que el bé comú, és el que realitza el bé
personal. Aquest bé personal deixa de ser una necessitat
individual... El bé de tots prima sobre el bé personal i això fa
possible la pau. Les necessitats individuals no són les que motiven
el desig o l’acció. Hom s’acomoda a tot allò que faci falta.
Sant
Pau és un altre que parla per pròpia experiència Conec
un home unit a Crist... que ha sentit paraules inefables
2
Cor 12.,
i assegura que cap
ull no ha vist mai, ni cap orella ha sentit, ni el cor de l’home
somia allò que Déu té preparat per als qui l’estimen. 1
Cor 2,9.
La
pau de què gaudeixen aquelles ànimes santes és immensa. Isaïes ho
expressa amb aquestes paraules: jo
decantaré cap a ella, com un riu, la pau i el benestar.
Is
66,12.
Aquesta
pau és fruit d’un diàleg amorós. Així ho sembla expressar L.
Boff, quan diu: no
es tracta d’un trobament merament intel·lectual, amb un Déu que
només tindria cabuda en la nostra ment. Es tracta d’una
experiència fonamentalment amorosa, en la qual ens sentim envoltats
per la realitat divina. Es tracta d’un trobament en la seva
totalitat...
Unes
paraules d’Ernesto Cardenal poden servir per complementar aquest
comentari: Passions,
apetits, afectes, instints, i totes les ànsies del cor humà són el
combustible de l’amor vers Déu. En realitat tot l’ésser humà
és combustible. I l’amor amb què Déu correspon a l’ànima és
com tirar gasolina en un incendi.
Perquè
quan hom se sent estimat per la persona amada, hom estima més, i res
no encén tant l’amor com saber-se estimat per l’amat. Quan hom
pensa en allò que estima, estima més, i com més estima, més pensa
en allò que estima, fins que es converteix en una sola flama d’amor.
Totes
les cèl·lules del nostre cos, totes les partícules del nostre
ésser, són nupcials, perquè nosaltres hem estat creats per a unes
núpcies. Tot allò que Freud anomena la “libido” és l’oli de
les làmpades de les verges prudents esperant l’espòs.
El
religiós no renuncia a les criatures perquè siguin dolentes, sinó
tot el contrari, perquè són bones i belles: tan bones i belles que
elles l’han fet enamorar-se del seu Creador, car coneixem la
bellesa del Creador per la bellesa de les Seves criatures... i no
tenim una altra manera de conèixer la Seva bellesa.
Quan
es parla de les criatures que ens porten cap a Déu hem d’evitar
qualsevol actitud que sembli que usem les criatures com objectes o
com a mitjans que fem servir per anar vers Déu. En les criatures hi
trobem Déu; formen part de la Trinitat, diria Panikkar. Però, no
ens podem quedar en les criatures! L’expressió de Panikkar denota
respecte i consideració vers qualsevol criatura: Mentre
jo no contempli cada tros de pura terra com el meu cos, no menyspreo
només la terra, sinó que menyspreo també el meu cos.
Qui
no recorda la dita de Francesc d’Assís: Déu
meu i totes les coses? Quan
es viu d’aquesta experiència la pau és immensa.
Cançó
35
En
soledad vivía
y
en soledad ha puesto ya su nido,
y
en soledad la guía
a
solas su querido,
también
en soledad de amor herido.
Sant
Joan de la Creu, per comentar la seva cançó, cita Osees que diu: la
conduiré al desert i li parlaré al cor. Os
2,16. Fa
veure amb això, continua
dient el místic carmelita, que
ell es comunica i uneix amb l’ànima en la soledat. De
la mateixa manera que anteriorment l’Espòs estimava l’esposa
perquè tenia les virtuts en fortalesa, ara l’estima perquè està
en soledat.
S’ha
d’entendre, però, que aquesta soledat no és geogràfica sinó
espiritual. Perquè
l’ànima, continua
dient el mestre, ha
volgut mantenir-se en soledat de tots els gustos, consols i ajuts de
les criatures per arribar a la companyia i a la unió de l’Estimat.
Fins
i tot arriba a dir el gran místic, que s’ha alliberat dels mitjans
espirituals i que només Déu és el seu guia: Diu
no solament que Déu és ja el seu guia, sinó que ho fa tot sol
sense cap mitjà, ni d’àngels ni d’homes, ni de formes ni de
figures, per tal com ella ha aconseguit ja mitjançant aquella
soledat la veritable llibertat d’esperit, que no es lliga a cap
d’aquells mitjans.
Aquestes
paraules em recorden les de sant Pau als corintis: El
qui és espiritual pot jutjar-ho tot, mentre que a ell ningú no el
pot jutjar. 1
Co 2,15.
Per
tant, la solitud de la qual aquí parla sant Joan de la Creu, no és
la solitud externa que es busca per estar més tranquil i poder
meditar... ni tampoc és solament la soledat psíquica, sinó la
ontològica. I aquí torna a ser Paul Tillich qui ens diu paraules de
gran profunditat.
Comença
la seva reflexió amb una cita evangèlica: I
acabat d’acomiadar les multituds, pujà a la muntanya tot sol a
pregar. I arribat el vespre, ell estava allí tot sol.
Mt
14,23.
“Ell
estava allí tot sol”. També ho estem nosaltres. L’home està
sol perquè és home! D’alguna manera totes les criatures es troben
soles. En llur majestuós isolament, totes les estrelles viatgen per
l’obscuritat de l’espai infinit. Cada arbre creix seguint la seva
pròpia llei, ajustant-se a les seves exclusives possibilitats... Ser
viu significa tenir un cos, un cos separat de tots els altres cossos.
I estar separat, significa estar ben sol... L’home i la dona, fins
i tot en la unió més íntima, estan sols. Cap d’ells no pot
penetrar el centre més íntim de l’altre. I si no fos així, un no
podria ajudar l’altre; no podrien arribar a constituir una
comunitat humana.
És
per això que ni Déu mateix no pot alliberar l’home de la seva
solitud... En crear l’home com a rector de la terra, Déu hagué de
separar-lo d’ella, i llençar-lo a la solitud. Així l’home és
capaç d’entaular diàleg amb Déu i amb l’home... Només és
lliure l’ésser que estatja en ell mateix un centre impenetrable.
Només pot aspirar a ser home aquell qui està sol. Tal és la
grandesa i la pesantor de l’home... Déu vol que penetrem fins a
les pregoneses del nostre ésser, allà on es forja el misteri de la
vida, i això només pot produir-se en moments de solitud... Una hora
de solitud ens pot acostar als qui estimem, més que no pas moltes
hores de comunicació.
I
potser quan preguntem: quina és l’íntima naturalesa de la
solitud?, hauríem de contestar: és la presència de l’etern en la
multitud errant pels camins del que és temporal; és l’experiència
de la solitud – no la de l’isolament – davant la presència
eterna que resplendeix en la cara de Crist, i que abraça tots els
éssers, humans o no, de què estem separats. En la pobresa de la
solitud, totes les riqueses són presents. Tinguem el coratge de la
solitud, per aixecar-nos a l’etern, per trobar els altres, per
veure el nostre fons.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada