14
– 15 – LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Seguint
l’esquema de sant Joan de la Creu, posem aquí dues estrofes juntes
del Càntic.
Mi
Amado, las montañas, la noche
sosegada
los
valles solitarios nemorosos, en par de los
levantes de la aurora,
las
ínsulas extrañas, la
música callada,
los
ríos sonorosos, la
soledad sonora,
el
silbo de los aires amorosos; la cena que
recrea y enamora.
El
que farem avui d’entrada és situar-nos en el pensament de l’autor,
i posarem l’atenció en dues coses: una, serà analitzar la
terminologia pròpia de la mística d’aquell temps i l’altra
veure l’aplicació que torna a fer sant Joan de la Creu de la
naturalesa en la seva ensenyança espiritual. Ho farem amb quatre
pinzellades i una mica a grosso modo.
El
místic carmelita, en aquestes estrofes, ja dóna el caràcter de
d’esposori espiritual a l’estat actual que frueix l’ànima. Un
estat en el qual l’ànima gaudeix d’uns béns indicibles, sense
el desassossec d’abans, encara que no d’una manera estable i
continuada.
No
pensem, però, que aquest estat és l’últim. Els místics
distingeixen entre esposori i matrimoni espiritual. L’esposori
(emprant
ara la terminologia teresiana)
és l’estat que viuen aquells qui estan a les sextes morades. En
canvi el matrimoni espiritual o la unió transformant és l’estat
últim i es troba en les sèptimes morades del Castell Interior.
L’estat de matrimoni espiritual és bastant més elevat que
l’anterior. Per tenir una idea de conjunt direm que, d’aquestes
set morades (seguim
amb la terminologia teresiana, interpretada pels seus comentaristes)
les primeres quatre pertanyen a la vida anomenada ascètica i les
tres últimes a la vida contemplativa. L’etapa ascètica és la de
les virtuts; la contemplativa, la dels dons de l’Esperit Sant.
Segons alguns autors, allò màxim a què aspira la majoria del poble
creient, incloent-hi els seus pastors, és arribar a les quartes
morades. Això vol dir que ja en té prou d’arribar a mitja
muntanya. Ara bé, les estances de les tres últimes morades que són
molt més amples, cada una d’elles, comparades amb les primeres, és
on hi podem trobar l’Evangeli. Aquest és el drama! Perquè, des de
les quartes morades només podem arribar a ser cecs
que guien altres cecs.
Mt
15,14.
El món de l’Esperit, amb tota la seva riquesa de llum i sentiments
ens queda desconegut. Ens acontentem amb ser bons ascetes. Ens quedem
en el món de les dretes i esquerres; dels tradicionals i dels
renovadors. És el món que s’alimenta de la informació i en el
qual el punt de referència per a distingir els bons dels dolents,
són les formes externes. En aquest món, tot just comencem a veure
els altres com
arbres que caminen
Mc
8,24.,
i difícilment –
quan formem part d’un col·lectiu -
els tractem com a persones. Sovint els tractem com objectes en
benefici del propi conjunt.
En
canvi, els qui es troben en l’estat espiritual comentat per sant
Joan de la Creu en aquestes estrofes, comencen a gaudir d’aquella
pau interior que fa possible la convivència entre
la vaca i el lleó, perquè el seu cor net els permet tenir un
coneixement que és coneixement de Déu. Un coneixement que omple
tots els seus sentits com l’aigua cobreix la conca del mar. Is
11,8-10.
Aquests veuen en la natura coses que nosaltres no veiem. Els qui
viuen aquestes experiències espirituals viuen un altre món: estan
en el món, però no són del món. Jo
17, 14-16.
Aquestes persones viuen la solitud i la incomprensió i, sovint, el
rebuig de la societat que els envolta. I, si són actius, se’ls
titlla de franctiradors o de gent que, fent un esforç de bona
voluntat, intentem suportar per caritat. En el fons, però, el que
volem amb aquesta condescendència, és assegurar-nos una consciència
tranquil·la en el nostre estat d’àuria mediocritat.
L’altre
aspecte que volem destacar del comentari que el sant carmelita fa
d’aquestes estrofes, és el seu llenguatge tant proper a la
naturalesa. Pot considerar- se, fins i tot, sorprenent degut a
l’opinió que es té de sant Joan de la Creu com l’autor de les
“nadas”: no-res, no-res, no-res, que és l’eslògan que ell
posa –
en el seu gràfic -
en el camí de pujada del Mont Carmel. Es diu que Teilhard de
Chardin, que va ser tan amant de la naturalesa, no simpatitzava gaire
amb sant Joan de la Creu, precisament degut a aquesta opinió
d’asceta rígid que es tenia del sant carmelita. En realitat era
tot el contrari segons testimonis presencials de la seva vida
personal. Escoltem el que ens diu i veurem com n’és, d’agosarat
i humà, el seu llenguatge: En
elles l’esposa diu que l’Estimat és totes aquestes coses en ell
mateix i que no és per a ella, perquè l’ànima, a través del que
Déu sol comunicar en excessos com aquests, sent i coneix la veritat
de l’expressió de sant Francesc: “Déu meu i totes les coses”.
I com que Déu és per a l’ànima totes les coses i llur bondat, la
comunicació d’aquests excés s’explica en les cançons per mitjà
de la comparació amb la bondat de les coses, com s’anirà fent en
cada vers. Això vol dir que tot el que aquí s’explica es troba en
Déu de manera eminent i infinita, o, més ben dit, cadascuna
d’aquestes grandeses que es diuen és Déu, i totes plegades són
Déu. Un
cop llegit aquest text pensem que no hi ha tanta diferencia entre
aquest llenguatge i el de Teilhard de Chardin o el de Raimon Panikkar
quan, aquest últim, es refereix al Món com un element o aspecte de
la Trinitat. (Cf.
La Trinitat)
Complementarem
aquí les paraules de sant Joan de la Creu amb uns pensaments
semblants d’autors més actuals per enriquir el pensament amb un
llenguatge més proper a nosaltres en el temps. És el filòsof
Emerson qui ens diu:
¡De
quina manera plàcida i genial capta la ment una darrera l’altra
les lleis de la Física! ¡Quines nobles emocions dilaten el mortal
quan entra en els concilis de la creació i sent, mitjançant el
coneixement, el privilegi de SER! El seu discerniment el purifica. La
bellesa de la naturalesa resplendeix en el seu propi pit. Quan així
ho percep, l’home es fa més gran...
Els
objectes materials s’ajusten a les premonicions de la raó i
reflecteixen la consciència. Totes les coses són morals, i en els
seus canvis il·limitats, hi ha una referència incessant a la
naturalesa espiritual. Per tant, és una naturalesa gloriosa en
forma, color i moviment, perquè cada planeta en el confí dels cels,
cada canvi químic des del cristall més tosc a les lleis de la vida,
cada canvi de vegetació des del primer principi de creixement d’una
fulla als boscos tropicals i a les antediluvianes mines de carbó,
cada funció animal des de l’esponja fins a Hèrcules, insinuen o
proclamen a l’home les lleis del que és bo i del que és dolent, i
repeteixen els Deu Manaments. Per això, la naturalesa és aliada
eterna de la religió i presta totes les seves pompes i les seves
riqueses al sentiment religiós.
Però,
no ens quedem en la superfície. Aquest Joan de la Creu que avui ens
parla tan meravellosament de la natura, continua essent el místic de
les “nadas”. I és que tot té la seva mesura i el seu lloc,
també en el món de l’esperit. Potser unes paraules d’Ernest
Cardenal ens poden ajudar en aquests sentit:
Protons
i neutrons dansen formant figures meravelloses als nostres ulls, com
les figures d’un calidoscopi. Però il·lusòries com aquestes,
perquè no són sinó pedres de colors que brillen un instant davant
la llum del sol, que és Déu.
Aquest
món és només figura. Figures reflectides en el fons d’una cova,
havia dit Plató. Figures reflectides en un llenç de cinema o de
televisió, diríem nosaltres.
Percebem
fugaces imatges sensorials, amb els ulls, les oïdes i el tacte, en
el llenç dels sentits, però allò no és la realitat. La mort serà
per nosaltres la fi del programa i el retornar a la realitat. I
mentrestant som en el món com infants embadalits davant la
televisió.
La
realitat és Déu, que és obscur, i no el podem aprehendre amb els
sentits ni amb la imaginació ni amb la ment. Només el podem
aprehendre en l’obscuritat de la fe. Bé que la fe no és una
obscuritat, sinó una llum invisible que penetra la realitat, més
enllà d’on penetra la llum que nosaltres percebem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada