31
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Estem
ja a la recta final. Falten 10 estrofes, en les quals el poeta va
matisant i es va esplaiant en els temes anteriors, segurament a
petició dels seus frares i monges...
En
sólo aquel cabello
que
en mi cuello volar consideraste,
mirástele
en mi cuello
y
en él preso quedaste,
y
en uno de mis ojos te llagaste.
Aquesta
estrofa la dedicarem a la virtut de la fortalesa – ja anteriorment
comentada i encomiada – . Però, si ho repetim, és perquè el
mateix Místic carmelità ho fa en aquesta cançó. I per començar,
seleccionem algunes de les seves mateixes paraules. Escoltem-lo: I
quan diu que l’Estimat “considera” aquest cabell que volava en
el coll, dóna entenent fins a quin punt Déu estima l’amor fort...
I repeteix en aquest vers “el coll”, dient del cabell: “en el
coll me’l mirares”, perquè, com s’ha dit, la causa que l’hagi
estimat molt és que l’ha vist en fortalesa...
En
parlar de la fortalesa hem de saber distingir la fortalesa –
virtut, de la duresa de caràcter temperamental. Dues actituds
diametralment oposades, perquè la duresa dels dictadors, en el fons,
no és res més que debilitat emmascarada; en canvi la humilitat
vertadera és fortalesa amagada. La virtut de la fortalesa és la
força que sorgeix d’una vida responsable. I denota una actitud
agraïda, no
ressentida,
a la vida, malgrat els cops que d’ella es poden rebre. Són
precisament els cops els que enforteixen els éssers humans. La
fortalesa l’hem de guanyar. No és un regal de Reis. És el mateix
Joan de la Creu qui diu que el creient s’ha
fet fort amb les mortificacions, treballs, temptacions i
penitències... Un
exemple claríssim d’això el tenim reflectit en els últims anys
de la vida de Josep Calassanç. La seva obra és avui una realitat
històrica, perquè ell va ser capaç de resistir i d’esperar
contra tota esperança fins al final, amb una enteresa de caràcter
guanyada a cops de mall en la forja de la seva fe i convicció feta
vida de la seva vida.
Hi
ha una virtut: l’equanimitat que només la poden tenir els forts.
Aquesta equanimitat és posada de relleu, una vegada i una altra en
la vida de Josep Calassanç i, d’una manera especial, en els últims
anys de la seva vida, tal com ho testifica la seva biografia: El
seu despullament va arribar al màxim quan, ja vell, va ser objecte
de calúmnies... i quan va escoltar la lectura del document papal que
limitava la seva obra... va dir: El Senyor ho ha donat, el Senyor ho
ha pres. Tal com el Senyor li ha plagut ho ha fet. Beneït sigui el
seu Nom. (Cf.
Job 1, 21).
Davant
dels avatars adversos que presagiaven la supressió de la seva obra,
ell sempre animava els companys amb paraules de confiança i de
paciència activa. La seva actitud de fermesa en la prova quan
encoratjava els seus companys a no decaure, denota la seva íntima
convicció amb la qual ell mateix s’afirmava i afirmava els altres
dient-se en l’íntim del seu cor: això
no caurà. I
no pot caure, pensava, perquè tenia clar que la veritat, de la qual
ell en volia ser cooperador, sempre és més forta que l’engany,
l’astúcia o la mentida.
I,
com diu el refrany, tal la vida tal la mort, així va ser amb ell,
perquè ja a les últimes hores de la seva vida, l’escolapi que
l’acompanyava, entristit, preveient el seu últim desenllaç, li va
dir amb tendra melangia: Sembla
que ens vols fer un mala jugada. De totes maneres tu, quan caiguis,
cauràs dret i de peus. Avui
dia encara està dret, en la seva obra!!
Són
les mateixes paraules de Calassanç les que confirmen la veritat de
la seva actitud. Efectivament ell deia:Tinc
per gran servidor de Déu aquell que no es pertorba ni es commou en
la seva tranquil·litat en circumstancies adverses o pròsperes, sinó
que sempre es manté íntegre, això és, d’una sola peça, sense
que la passió el mogui del seu lloc, i aquest “ser un mateix” és
allò que conquereix el premi.
La
fe és l’altra virtut posada de relleu pel sant carmelita en
aquesta cançó quan, comentant el vers: en
un dels meus ulls et vas nafrar, diu,
Aquí
“l’ull” significa la fe.
De
fet si donem un cop d’ull a la història del món espiritual veiem
que sovint fortalesa i fe van juntes. Recordem per exemple, el cap.
11 de la carta als Hebreus quan l’autor remarca que els sants i
profetes per
la seva fe sotmeteren reialmes, administraren justícia, clogueren
boques de lleons, apagaren focs poderosos...
Un
altre exemple – en sentit negatiu – el tenim en els apòstols
espaordits enmig d’una tempesta del llac de Galilea... Jesús els
reprèn, dient: Per
què sou tan covards, gent de poca fe?
Mt
8,26.
Podríem dir que el coratge d’ésser és el coratge de creure i al
revés.
Precisament
del llibre “El coratge d’existir “ de Paul Tillich en traiem
algunes reflexions sobre la fortalesa. L’autor comença dient que
pocs
conceptes són tan útils com el del “valor”, per a l’anàlisi
de la situació humana... El “valor” és una realitat que està
arrelada en l’estructura de l’ésser humà. El “valor” és
l’afirmació de la naturalesa essencial de la persona... però, és
una afirmació que té, en si, el caràcter de “malgrat tot”.
Expressió
que indica el fet de portar a terme una obra en un context difícil.
El
“valor” d’ésser és el valor d’afirmar la pròpia naturalesa
racional contra allò que és accidental en nosaltres, si
això accidental esdevé parany i debilitat. I citant Spinoza diu:
El
poder d’ésser és identificat amb la virtut, i la virtut amb la
naturalesa essencial... També
cita Nietzsche en aquestes paraules: sóc
allò que sempre ha
de
sobrepassar-se a si mateix.
La
fortalesa fa possible renunciar a aquella petita cosa que hom es
guarda per a si després d’haver renunciat a tot, i que és
precisament aquella cosa que Déu li demana, i que és la que fa
possible arribar al final del camí i, sense la qual, res no val res
en ordre a l’eternitat. Només val allò que arriba a terme després
d’haver-se començat... El
qui perseveri fins al fi, aquest se salvarà. Lc
21,19.
Començar és de tots, acabar una gran empresa és cosa que només
saben fer els valents, els qui s’hi juguen el tot per al tot.
I,
per acabar, escoltem, una vegada més, les paraules, sempre tan
elaborades per aconseguir-ne el seu sentit últim, de R. Guardini:
Ens
sentim vius en la mesura en què ens sentim operants... la plenitud
de la nostra vida se’ns donarà per un acte en el qual tot el
nostre ésser es veu compromès. L’home fort és el que fa possible
el canvi de la possibilitat a la realitat... La força de la vida rau
en el compromís seriós a uns principis assumits... L’energia
vital és capacitat de fidelitat, independent de tot canvi en les
relacions, estats, impulsos. Viure significa crear ordre i
mantenir-lo. L’essència de la vida és disciplina. Viure significa
crear una forma (Gestalt)
que perdura, una obra que desafia el temps; implica teixir relacions
que persisteixen... La vida significa capacitat de ser conseqüents.
I això, exigeix ser amos de si mateix, saber a què atenir-se i
poder disposar de si, i
per llarg temps.
Viure significa sobreportar una responsabilitat. Ara bé, la
responsabilitat exigeix un ordre nítid, i també, demana
racionalitat, capacitat d’ajust i domini... com més profunda és
la vida, tant més fermament pot exigir que hom hi confiï, perquè
té mesura, coherència i disciplina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada