16
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Cazadnos
las raposas,
que
está ja florecida nuestra viña,
en
tanto que de rosas
hacemos
una piña,
y
no parezca nadie en la montiña.
En
el comentari d’avui destacarem les virtuts en general i, en
particular, la sinceritat i la rectitud d’intenció, com els
elements fonamentals del missatge espiritual de sant Joan de la Creu
en aquesta estrofa. El poeta ens parla de les
flors de la vinya
com de les virtuts que, en aquestes altures de la vida espiritual, té
el creient, en un estat bastant avançat de perfecció. Aquestes
virtuts expressen la vertadera vida espiritual del creient.
Mirarem,
una vegada més, de captar la seva ensenyança, deslliurant-la de
l’expressió doctrinal contextualitzada en el seu temps i en la
seva cultura. El místic ens parla del dimoni que actua incitant a
fer un ús desordenat o inadequat de les
potències sensitives i racionals.
Tot té el seu temps. Recordem aquí les paraules de Teilhard de
Chardin quan diu que aquelles mateixes coses que en un moment
determinat de la vida de fe ajuden a pujar la muntanya de Déu, en un
altre moment, s’han de deixar perquè resulten inadequades i
nocives.
En
aquestes altures expressades per l’estrofa, el nivell de maduresa
espiritual del creient ja és bastant elevat. Per tant, la seva
relació amb les coses de fora, tant les civils com les religioses,
ha de ser diferent. No rebutja res, però ja no depèn tant
d’aquestes coses. La seva vida espiritual comença a ser més
autònoma, perquè ja “toca” més de prop la presència de Déu
dintre seu. La seva oració és més senzilla i profunda a la vegada.
Ja no és tan esclau dels llibres, i relativitza la influència de la
seva part afectiva i intel·lectual. Més aviat aquests coses li fan
nosa en el moment de la pregària. Per això diu en l’estrofa:
caceu-nos
les raboses. Per
elles entén les
potències i sentits, de
les quals es vol deslliurar i gaudir sola, en fe obscura, amb el seu
espòs. Aquesta solitud que vol viure: que
ningú no aparegui en la muntanya, no
fa referència aquí, a la solitud dels amants que volen estar sols,
(aquesta
comparança és posada de relleu en altres indrets de les ensenyances
del Mestre)
sinó a la vivència de la voluntat nua, sense la intervenció de les
facultats de la raó i dels sentits. La fe obscura és la força
espiritual de la qual vol viure el creient i no tant de les
estructures externes.
El
fidel no pot deixar de fer allò que per “deure d’estat” ha de
fer, tant en el món civil com en el religiós. Ara bé, si aquest
fidel vol mantenir encesa la flama de la seva vida interior, allò
que ha de tenir sempre present enmig de les seves ocupacions, és el
fet de vetllar per la sinceritat de les últimes motivacions que fan
possible l’autenticitat de les opcions de cada dia manifestada a
través de les seves obres. Això és la rectitud d’intenció i la
sinceritat essencial de l’ésser humà. Recordem aquí les paraules
de Jesús assenyalant Natanael davant dels altres deixebles i dient:
Aquí
teniu un israelita de debò, un home sense engany. Jo
1,47.
No parla d’un home fort, pietós o d’un home d’acció... parla
d’un home sense engany. En aquest sentit, diu Romano Guardini:
Allò
que constitueix la “grandesa” d’un ésser no és tant el rang i
el poder que té, quant la quantitat i la qualitat dels valors que
alberga. Un ésser és tant més “gran” quan més noble és la
seva realitat existencial i la intenció que l’anima.
Jesús
és un exemple d’aquesta autenticitat. El missatge que es desprèn
de les seves temptacions en el desert és un missatge clar de
sinceritat amb si mateix i amb Déu
En
aquests moments de la vida espiritual es tracta de relativitzar les
formes externes i de potenciar la vida interior, al mateix temps que
no es deixa de lluitar contra “els dimonis” dels sentiments
desordenats propis de “l’home vell”.
Els
plànols que abans ajudaven el creient a cercar el tresor,ara ja no
els necessita. Ja gaudeix del tresor en la intimitat del seu cor i no
vol que cap cosa el distregui. El comentari de sant Joan de la Creu
destaca la voluntat com l’única energia de la qual viu el creient.
La voluntat és el lloc de la presència de Déu. No
hi ha res més íntim en un ésser que la seva voluntat, diu
Teilhard
de Chardin.
Recordem, també, la dita de K.
Jaspers
quan diu que la claredat de l’esperit i del pensament s’obté
no a través d’un coneixement, sinó a través d’una decisió.
La
“religió” d’aquest creient no és la religió que cerca la
seva satisfacció i seguretat en les manifestacions massives, sinó
en la quietud i solitud de l’ermità que no vol que se li escapi
l’essència de la vida. Aquest creient és el que viu immers en les
seves activitats de cada dia amb cor d’ermità.
Un
altre mestre que destaca la importància de la voluntat és sant
Francesc de Sales. En el seu Tractat de l’Amor de Déu descriu la
importància de la voluntat amb la metàfora de l’estàtua. És
una descripció d’una psicologia espiritual molt fina. En posem un
breu resum: Prenem
la llibertat d’imaginar-nos el següent cas. Si un escultor hagués
de col·locar en la galeria d’un gran príncep una estàtua, la
qual estigués dotada d’enteniment, que sabés enraonar i
discórrer, i se li preguntés: Oh formosa estàtua, em vols dir per
què estàs en aquest lloc? , respondria: perquè el meu amo m’ha
col·locat aquí. I si es repliqués: Però, per què estàs sense
fer res?, diria: Perquè el meu amo no m’hi ha col·locat perquè
fes cosa alguna, sinó solament perquè estigués aquí immòbil.
Però,
no voldries gaudir de moviment, per apropar-te a l’artífex que
t’ha fet amb la finalitat de fer-li algun millor servei? Sens
dubte, contestaria negativament i protestaria que no voldria fer cap
altra cosa, sinó allò que el seu amo volgués... Aquesta
voluntat sense cap altre interès, per legítim que sigui, és la
perla fina de l’Evangeli. Amb aquesta voluntat podem fer
meravelles. Sense aquesta voluntat, les obres més grans i
enlluernadores
són campanes que toquen o platerets que dringuen.
1
Cor 13.
Aquesta
voluntat és el Sancta
Sanctorum.
Des d’aquest lloc s’estableix contacte directe amb la divinitat.
És la terra sagrada. Per poder trepitjar-la hom s’ha de descalçar:
descalça’t,
que el lloc on ets és terra santa.
Ex
3,5.
Hom s’ha de deslliurar de qualsevol element que no sigui pur, s’ha
de buidar, fins i tot, de tot allò que pertany a l’home vell: Si
algú vol venir darrere meu, que es negui a si mateix... Mt
16,24.
Els
místics, en aquest indret del camí de perfecció, també ens parlen
del recolliment com de l’exercici que ens ajuda a mantenir viva la
vida interior. Romano Guardini ens parla d’aquesta virtut amb
aquestes paraules: Recolliment
significa, en primer lloc, que l’home s’assossega i
s’estabilitza. Per regla general es troba l’home arrossegat per
una multitud de coses i esdeveniments, excitat per impressions
agradables i desagradables, oprimit pel desig i el temor, la
inquietud i la passió. Constantment s’esforça per aconseguir o
evitar quelcom.... A l’home modern li agrada considerar-se un ésser
actiu, lluitador, creatiu...Però, això només és una part de la
veritat. Amb la mateixa o fins amb més raó, deuria considerar-se
l’home modern com un ésser desassossegat, incapaç de viure
serenament i guanyar en fondària. Deuria de veure’s com un
“consumidor” insaciable de persones, coses, pensament i paraules,
que està sempre, no obstant això, insatisfet per haver perdut en
gran part la connexió amb el seu centre i la seves arrels vitals.
Tanmateix però, existeixen persones que tenen quelcom d’aquest
recolliment. Són persones que esfondren la seguretat quotidiana en
què es viu, trastoquen el centre de gravetat de les coses, i
desperten l’esperit fent-li present allò que és l’únic
decisiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada