7
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
En
la següent estrofa, a sant Joan de la Creu, no solament ja no el
satisfan les criatures
irracionals: la naturalesa en general, sinó
que tampoc no el complauen les
criatures racionals: els àngels i els homes, atribuint
als àngels les inspiracions
interiors i
als homes les
veritats de les Escriptures. Ve
a dir que les “formes”, per més importants i espirituals que
siguin, no donen plena resposta als anhels de vida plena a la qual
aspira el creient. Per altra banda, i en llenguatge popular diríem
que allò que interessa al creient ja no són els
regals de Déu, sinó el Déu dels regals.
I aquest és el procés natural de l’amor en el curs del seu
desenvolupament.
Tanmateix,
són les coses exteriors les que deixen un regust de quelcom
indefinit, però imperiós que impulsa a anar més enllà en el món
de l’experiència espiritual. I si en l’estrofa anterior era la
contemplació de la naturalesa, en aquesta és la meditació dels
misteris de la fe i la lectura espiritual, allò que encén en el cor
del creient aquella llum que deixa entreveure un
no sé qué que quedan balbuciendo.
Un món que s’entreveu d‘immenses
possibilitats;
un
món
fet
de
subtils intuïcions i sentiments. En definitiva, el creient és
delerós de més vida a
causa d’una immensitat admirable que li és descoberta.
A
mesura que el creient va creixent en fortalesa
i enteniment (Lc
2,40);
a mesura que puja la
muntanya de Déu,
l’aire es fa més pur, més transparent i desperta una nova
sensació, diferent, més subtil, més pregona del
misteri amagat. Ef
3,9.
Aquesta
intuïció natural que pertany a l’ordre
etern del cor (Pascal)
és el motor de les accions humanes. Si en l’etapa juvenil de la
vida hom fa opcions arriscades que comprometen tot el futur de
l’existència personal, no és tant pel que es pugui veure o sentir
dels altres, com d’aquell pressentiment, d’aquella fina intuïció
que se sent en el fons de l’ésser. Aquesta intuïció és la que
dóna peu a l’esperança.
Y
todos cuantos vagan
de
ti me van mil gracias refiriendo,
y
todos más me llagan,
y
déjame muriendo
un
no sé qué que quedan balbuciendo.
Sant
Joan de la Creu descriu experiències que cadascú: aprovechados
i
no tan aprovechados poden
tenir d’acord amb el seu nivell de maduresa espiritual. Pels
principiants en aquest camí de l’esperit, la intuïció li vindrà
d’un sentiment llunyà. En canvi per als més aprovechados
el sentiment serà més fort. El místic carmelità distingeix entre
herida,
llaga i
llaga afistolada, com
els efectes propis de cada nivell d’experiència espiritual.
En
aquest món passa com en l’Evangeli. El Nou Testament no és una
lectura destinada solament als escollits i selectes, sinó que és
per a tothom, però cadascú entén i rep la llum, segons les seves
disposicions i capacitats espirituals que neixen del seu cor, que és
com la
terra més o menys bona on cau la llavor.
Les possibilitats de vida plena són iguals per a tothom, però els
qui ja han pujat dalt de la muntanya, veuen coses que no veuen els
qui encara estan a baix. La vida espiritual no és cap secret
reservat a uns quants privilegiats. És la vida humana portada a
plenitud. I d’aquesta vida humana, uns en tenen més consciència,
altres no tanta.
Nota.
Les
intuïcions místiques formen part de la naturalesa i, per tant, de
la Gràcia (i podríem dir al revés). L’equívoc dels “místics
divulgadors” ha estat (fins
ara)
el fet de presentar una ètica espiritual que defineix un sentiments
“naturals”, rebutjables pels qui volen anar més amunt,
contraposats a unes sentiments sobrenaturals dels quals el creient
n’és un subjecte completament passiu. Però, en realitat, Gràcia
i naturalesa van juntes des del començament fins al final. No hi ha
gràcia sense naturalesa ni naturalesa sense gràcia. El títol que
K. Rahner va posar al seu llibre sobre la Gràcia i la llibertat és
significatiu al respecte: Gràcia
com
a
llibertat.
Aquella espiritualitat mediocre, més pròpia de la Institució, no
ha entès que si es menysté l’energia i el dinamisme de la
naturalesa com el mitjà de santificació per excel·lència, hom es
fa incapaç de grans profunditats espirituals. (Cf. Teilhard de
Chardin).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada