17
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Sant
Joan de la Creu en aquesta estrofa parla de dos vents: el
mestral i l’austre. Amb
el
mestral,
vol significar
aquelles
“sequedats” famoses i espantoses que pateixen els sants i amb
l’altre, l’austre
expressa
els
goigs inefables de què, en altres moments, gaudeixen aquestes
mateixes ànimes santes.
Detente,
cierzo muerto;
ven,
austro, que recuerdas los amores,
aspira
por mi huerto
y
corran sus olores,
y
pacerá el Amado entre las flores.
El
mestral
és aquell vent fred que quan passa ho asseca tot, i l’austre, és
el aire càlid que amb la seva brisa espargeix les olors de les
flors, aquelles olors que estaven adormides en la planta però que,
amb el ventijol, escampen la seva flaire per tot el camp i omplen de
glòria i benestar les mateixes flors i tots aquells qui hi són a
prop. En aquestes altures les flors: les virtuts, ja hi són presents
en el cor del creient, però el vent de l’esperit desperta el seu
perfum amagat i l‘escampa per tot el camp del Senyor.
Sant
Joan de la Creu es queda amb el fet i no aprofundeix gaire en les
causes que provoquen les experiències espirituals descrites en
aquesta estrofa, tant les doloroses com les glorioses. Això ho fa
d’una manera exhaustiva en els seus llibres La Subida al Monte
Carmelo i La Noche Oscura.
Nosaltres
ens hi entretindrem una mica.
El
que ha de quedar clar és que no sempre sequedat i goig indiquen
diferents nivells de santedat o maduresa espiritual. Sovint la
sequedat és característica d’un nivell molt elevat de puresa de
cor. I, al contrari, pot donar-se un goig bastant superficial. A més,
i amb un altre sentit, els termes dolor i goig, experimentats en un
nivell elevat de vida espiritual són ressò de realitats espirituals
exquisides, i són diferents als viscuts en altres nivells inferiors
de consciència on els dolors i els goigs són provocats per
motivacions que no tenen res a veure amb les dels místics de debò.
I
deixant de banda, per ara, les circumstàncies externes que
influeixen en l’estat d’ànim, sí que hem de dir, des d’un
altre punt de vista, que l’egoisme asseca la virtut i la
generositat omple el cor d’abundància espiritual: a
tot aquell qui té, li serà donat, i en tindrà de sobres... Mt
25,29.
Però,
és cert, la vida està exposada a tota classe de vents. I la vida de
l’esperit també. Es pot donar el cas que algunes circumstàncies
reals que es presenten de sobte en la vida del creient, posin en
evidència algunes incoherències del propi actuar i que, ara, davant
l’exigència que representen, no sigui capaç d’entomar d’una
manera digna i responsable. Hi ha moments en els quals la
intel·ligència no arriba a encaixar les peces del trencaclosques en
ocasió d’un canvi interior de perspectives provocat per les
novetats dels esdeveniments que la vida ens presenta. Llavors, poden
produir-se aquelles depressions horribles, en les quals cos i esperit
queden xuclats per la foscor i l’apatia. Les vides dels sants estan
plenes d’aquesta experiència. És el vent que ho asseca tot.
Romano Guardini amb un llenguatge diferent, evoca aquestes
experiències. Escoltem-lo: La
vida no discorre uniformement. En ella hi ha èpoques de plenitud i
energia, i èpoques de buidor i impotència; i entre els dos extrems
es donen situacions intermèdies de tota manera. Rebem, a més,
influències exteriors que ens ajuden o ens bloquegen, ens estimulen
o ens pertorben... Altres canvis procedeixen de la configuració de
la mateixa vida. El matí no és la mateixa realitat que el migdia...
Un altre grup d’influències tenen el seu origen en l’àmbit del
que és espiritual i personal. Les relacions clares i bones amb les
persones del nostre entorn, susciten un estat d’ànim distint al
causat per les relacions confuses i viciades. En períodes de
creativitat fecunda, l’home es troba molt millor de com se sent en
períodes d’indigència i opressió interior... Debilitats i
derrotes influeixen, també, de manera decisiva en la vida de
pregària. La consciència no és quelcom que es pugui separar de la
resta de la vida de l’home.
Però,
a part d’aquestes circumstàncies inevitables de la vida en aquest
món, que provoquen aquestes inestabilitats emocionals, l’experiència
pròpia dels fills de Déu, és el goig en l’Esperit. No pot ser
d’’altra manera, si tenim en compte el que som per naturalesa i
per gràcia. Unes paraules d‘Angelus Silesius ens poden ajudar a
refrescar aquesta memòria del que som: Déu
no viu sense mi. Sé que, sense mi, Déu no pot viure ni un moment.
Si em torno no-res, Ell ha d’entregar l’ànima.
Sóc
com Déu i Déu com jo. Sóc tan gran com Déu, Ell és tan petit com
jo; Ell no pot estar per damunt de mi, ni jo per sota d’Ell.
Un
cristià és tan ric com Déu. Sóc tan ric com Déu, no pot haver-hi
ni un bri de pols que jo no tingui en comú amb Ell.
Déu
és un etern Present. Si Déu és un etern Present, quina cosa
impedeix que ja, des d’ara, pugui ser Ell en mi tot en tot?
Déu
està en mi i entorn a mi. Jo sóc el vas de la Divinitat, en el qual
Ella es vessa; Ella és el meu Mar profund, que em conté en si.
A
mesura que es viu en profunditat espiritual, es “toquen” aquestes
veritats i s’experimenten. Qui les viu no pot deixar de gaudir
d’aquella pau immensa que omple el cor com
l’aigua cobreix la conca del mar. Is
11,9.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada