10
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
A
vegades sentim parlar de gent catalogada com a persones de pensament
únic. I quan diem això, ens referim a persones que viuen
obsessionades per una idea o una acció que acapara el seu temps i el
seu pensament i es manifesta en les formes d’actuar. Ara bé, en
aquest context, l’estil de vida depèn en molta part de la
tipologia personal. Però, si ens posem en el nivell essencial de la
vida, que és el propi d’aquestes reflexions que fem a partir del
Càntic espiritual, haurem de dir que tots, per naturalesa, som de
pensament únic. Una unitat d’opció i pensament que, tanmateix, es
manifesta en la pluralitat de les accions de la vida de cada dia.
Viure aquesta unitat essencial és propi de l’Home Nou.
Aquesta
unitat essencial de l’ésser humà és posada de relleu per tots
els grans pensadors. Escoltem, per exemple, què ens diu Plotí o el
seu comentarista. La
Unitat és l’expressió de la perfecció, el fonament últim de
l’ésser, allò que constitueix la seva realitat vertadera... Però,
l’U
no es manté recollit en si mateix, sinó que és la font primordial
de la qual es deriva tota la pluralitat, per un procés necessari i
etern. Saber conjugar unitat i pluralitat és la tasca de la vida de
l’home aquí a la terra.
Però,
per a nosaltres, el text principal de referència és l’Evangeli i,
en concret, Jesús de Natzaret. I en aquests Llibres Sagrats no
falten al·lusions freqüents a aquest tema. Per començar veiem el
cas de Jesús, encara noiet, quan en el Temple va dir als seus pares:
No
sabíeu que jo he d’estar a casa del meu Pare?
Lc
2,49.
Però, també en altres passatges de l’Evangeli podem trobar
explicitada aquesta opció única per Déu, aquesta unitat essencial
de l’ésser humà. Així quan a casa de les germanes de Llàtzer,
Jesús va dir a Marta la frase coneguda: Una
sola cosa és necessària. Lc
10,42.
Nosaltres diem, sovint: tot és necessari. I això és veritat però,
una necessitat té caràcter absolut, les altres necessitats tenen
caràcter relatiu. Aquesta diferència és la que posa de relleu
aquell altre text de Mateu: Busqueu
primer el Regne de Déu i la seva justícia, i tot això us serà
donat de més a més. Mt
6,33.
L’estrofa
del Càntic que avui contemplem parla d’aquesta opció única per
Déu:
Apaga
mis enojos,
pues
que ninguno basta a deshacellos,
y
véante mis ojos,
pues
eres lumbre dellos,
y
sólo para ti quiero tenellos.
Dèiem
que aquesta unitat de pensament i de voluntat forma part essencial de
la naturalesa humana, de l’Home Nou. I aquest pensament únic no
pot quedar plenament satisfet si el seu objectiu no és Déu. Aquí
hauríem de tornar a repetir la famosa oració de sant Agustí: ens
vau fer per a vós i és inquiet el nostre cor fins que reposi en
vós.
Confessions.
Aquesta
unitat essencial és energia que està constantment intentant
desenvolupar-se en nosaltres. No solament en la vida religiosa, sinó
també en la vida que en diem humana, la de cada dia. Només cal
posar-hi esment i, si ho fem, veiem, per exemple,
la
persona que està ocupada en un afer, però el seu pensament està
lluny en un lloc, en una persona, una activitat que acapara el seu
pensament. O quan la mare que acaba d’infantar no deixa d’atendre
als seus clients, però el seu cor està on està el nen i el seu
pensament està en el mateix lloc i la té captivada dia i nit.
Aquesta unitat de pensament i de desig mai no deixa de ser una
característica que tendeix a manifestar-se en els moments forts de
la vida. Els enamorats ho tenen ben clar: fora d’ell o d’ella,
poca cosa més.
Però
tornant a la “vida interior”, i des d’un altre punt de vista,
veiem que aquesta voluntat d’opció única per Déu, no és pròpia
solament del creient que ja ha arribat al cim de la muntanya de Déu.
També la té el principiant que encara està a les beceroles de
l’esperit. És la mateixa voluntat, però aquest últim, no la viu
amb tanta coherència ni clarividència com el que ja ha assolit la
plenitud de l’esperit. No en té tanta consciència. I això fa que
els seus desigs esdevinguin, en general, anhels desviats de la
vertadera felicitat i els seus conceptes es formulin en veritats
aparents que enlluernen però no convencen.
Aquí
rau la tragèdia humana que deriva en tragèdia de les cultures i de
les religions. Tots defensem la justícia i el bé, però cadascú i
cada església, interpreta aquests valors segons la seva
capacitat,
és a dir, segons el nivell de consciència en el qual està o estan
situats i viuen, i també d’acord amb els interessos personals o de
grup. Aquesta diferència la veiem en la vida religiosa més propera
a nosaltres. Els grups innovadors de base (ja
no parlem dels altres)
diuen, proposen, esperen, exigeixen canvis i renovació. El mateix
diuen els que estan amunt en les altes esferes, però les mateixes
paraules i anhels tenen un sentit diferent en uns i en els altres. El
resultat és que no ens entenem. Finalment queda un grupet que ningú
no escolta i que són
la veu que clama en el desert. Aquests
viuen l’Evangeli, però, com Jesús, no tenen, en aquesta vida,
l’èxit assegurat.
Una
altra cosa encara. Hem de tenir present el següent: quan, per fi,
ens decidim a posar Déu per damunt de tot i com a primera
preocupació de la nostra vida, no inventem res, no fem res de nou.
Solament ens decidim a ser i a fer allò que hauríem de haver fet
sempre. Recordem aquella petita paràbola de Jesús: Quan
haureu fet tot allò que us ha estat manat, digueu: Som uns criats
inútils; hem fet tan sols el que havíem de fer. Lc
17,10.
Mirem
ara d’enquadrar tota aquesta teoria en derivacions més de cara
enfora, sense perdre l’enllaç entre dins i fora. I aquest enllaç
entre dins i fora és la intenció. Els mestres d’abans donaven
molta importància a la intenció, de tal manera que una de les coses
que feia el cristià quan es llevava era fer promesa de puresa
d’intenció que impliqués tots els actes del dia.
En
aquesta faceta de la vida interior escoltem les paraules sempre
assenyades de Romano Guardini: La
imatge de l’home d’avui és la imatge de l’home actiu, que va
decidit vers el món i aconsegueix els seus objectius. Aquest home
està ple d’intencions... (1)
Però, la major part dels que són així es queden en el domini del
que és superficial i passen de llarg davant d’allò que
és essencial,
l’únic
necessari...
El creient haurà
de viure plenament per al treball que faci sense segones
intencions... I,
en
qualsevol lloc on s’hagin de realitzar les relacions essencials del
jo i el tu hauran de tirar-se enrere les intencions... Des
d’aquest món de puresa d’intencions és
quan s’obre el camí a l’última autenticitat de l’home, és a
dir, a l’altruisme. Una de les més pregones paradoxes de la vida
és que l’home, quan més plenament arriba a ser ell mateix, menys
pensa en ell mateix. En la mesura en què l’home s’aparta de si
mateix amb l’altruisme, creix cap a dins del veritable jo. El camí
mitjançant el qual l’home prescindeix del fals jo i entra en el
veritable, és allò que els mestres de la vida interior anomenen el
despreniment. Llavors és quan l’home està senzillament aquí,
sense necessitat de fer-se violència. És poderós sense
esforçar-se. Tota veritable virtut, no solament travessa el ser humà
enter, sinó que puja i aconsegueix Déu, perquè el seu “lloc”
autèntic i original és la vida de Déu.
(1)
Per entendre això cal tenir clar que l’home unificat pot tenir
moltes intencions, però totes derivades de l’única intenció que
és fer en tot La
Voluntat del Pare del cel. Per
tant, en el fons només té una intenció. Aquest tal viu la
pluralitat en la unitat. En canvi, quan no hi ha aquesta unitat
interior, totes les altres intencions més aviat divideixen i
provoquen incoherències, i el resultat és l’home dividit d’avui
dia. Aquest home és el que denuncia Romano Guardini.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada