4
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
La
frase bíblica que té present sant Joan de la Creu per donar sentit
a l’estrofa que segueix és la de la carta als romans que diu:
D’ençà
que el món va ser creat, el poder etern de Déu i la seva divinitat,
que són invisibles, s’han fet visibles a la intel·ligència a
través de les coses creades. Rom
1,20. Aquesta és l’estrofa:
¡Oh
bosques y espesuras
plantadas
por la mano del Amado,
oh
prados de verduras
de
flores esmaltado!,
decid
si por vosotros ha pasado.
Comença
dient que si en l’anterior estrofa és el coneixement de si mateix
el vehicle per arribar a Déu, en aquesta és el coneixement de la
naturalesa el que ens ha de permetre apropar-nos una mica més al
Creador. Aquesta estrofa és un primer contacte amb la naturalesa
seguit per altres que el sant especifica més endavant. En la
naturalesa hi sentim l’olor de l’Estimat.
Per
comentar aquest contacte espiritual amb la natura m’ha semblat que
pot ser interessant recordar alguns textos excepcionals de grans
mestres en la matèria.
El
filòsof americà Emerson ens vol despertar de la nostra
inconsciència quan diu: En
realitat, a pocs adults els és donat veure la naturalesa. La major
part de les persones no veu el sol. O, al menys, la seva visió no
passa de ser completament superficial. El sol il·lumina tan sols
l’ull de l’home, però brilla en la mirada i el cor del nen.
L’amant de la naturalesa és aquell els sentits del qual, interiors
i exteriors, encara es troben ajustats entre si; aquell que en la
seva maduresa ha conservat l’esperit de la infància. La seva
relació amb el cel i amb la terra es converteixen en part del seu
aliment quotidià.
Un
altre dels místics que va entendre el llenguatge diví de la natura
va ser Ernesto Cardenal. D’ell són aquestes paraules: Totes
les coses ens parlen de Déu, perquè totes les coses sospiren per
Déu: el cel estelat igual que les cigales, les immenses galàxies i
l’esquirol llistat que juga tot el dia amb tot allò que l’envolta
i tem tot allò que l’envolta i s’amaga de tot (i tot el que fa
és moviment inconscient envers Déu).
Per
la seva banda L. Boff dedica el seu llibre: Els
Sagraments de la Vida i la Vida dels Sagraments,
amb aquestes paraules: Dedico
aquest llibre a la muntanya que en tot temps visita la meva finestra.
A vegades el sol la calcina. Altres, l’ofega. Sovint rep l’assot
de la pluja. No és estrany que la boira la cenyeixi suaument. Mai no
l’he sentida queixar-se de la calor o del fred. Mai no ha cobrat
res per la seva majestuosa bellesa. Ni l’agraïment. Ella
simplement es dóna. Gratuïtament. Quan el sol l’acaricia no és
pas menys majestuosa que quan rep el batiment del vent. No es
preocupa que la contemplin. Ni s’enfada si la trepitgen. Ella és
com Déu: tot ho suporta; tot ho aguanta; tot ho accepta. Déu es
comporta com ella. Per això, la muntanya és un sagrament de Déu:
revela, recorda, mostra, remet. Perquè ella és així, li dedico,
agraït aquest llibret... Tots
aquests autors sembla que portin una alenada de sant Francesc
d’Assís.
Acabem
aquestes reflexions amb una pregària de Teilhard de Chardin extreta
del seu llibre: L’Himne
a l’Univers. És
aquesta:
Oh Crist Jesús, Vós porteu veritablement en la vostra benignitat i
en la vostra Humanitat tota la implacable grandesa del Món. – I és
per això, per aquesta inefable síntesi, realitzada en Vós, d’allò
que la nostra experiència i el nostre pensament no haurien mai gosat
reunir per adorar-les: L’Element i la Totalitat, la Unitat i la
Multitud, l’Esperit i la Matèria, l’Infinit i el Personal... Us
estimo com la Font, el Centre actiu i vivificant, el terme i la
Sortida del Món, àdhuc natural, i del seu esdevenir. Centre on tot
es troba, i que es distén sobre totes les coses per tornar-les a
Ell, us estimo per les prolongacions del vostre Cos i de la vostra
Ànima, dins tota la Creació, per la Gràcia, la Vida, la Matèria.
No
ens inviten aquestes reflexions a fer-nos, també nosaltres, la
pregunta del Càntic:
decid si por vosotros ha pasado?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada