5
NE
EL
NOU ÉSSER
Al
llarg de tota la vida de cada home, de totes les èpoques de
l'Església, de tots els períodes del Món, hi ha una sola Missa i
una sola Comunió. Teilhard
Teilhard
ens parla de coses espirituals amb categories espirituals. Això vol
dir que les seves paraules s'han d'entendre en sentit simbòlic.
D'altra manera no entendrem res o ho interpretarem malament. Aquest
era l'estil que feia servir sant Pau, com ell mateix ens ho recorda:
I aquest és el tema del nostre ensenyament, que no es basa en cap
pedagogia del saber, sinó en una pedagogia de l'Esperit, amb què
expressem, així, les coses de l'esperit amb categories d'esperit.
El
Crist va morir amb dolor una sola vegada. Pere i Pau reben tal dia i
a tal hora la Sagrada Eucaristia. Però aquests actes diversos són
únicament els punts, distintament centrals, en els quals es divideix
i es fixa per a la nostra experiència en el temps i l'espai la
continuïtat d'un gest únic.
En
el temps i en l'espai expressem amb formes externes el
contingut essencial de la fe que vivim i que està fora del
temps i de l'espai. Tot coneixement que deriva de la fe, només el
podem comprendre en el seu propi context, que és el de l'eternitat.
L'eternitat viscuda en el temps: “La tempiternitat”, com
l'anomenava Panikkar.
Si
baixem fins el fons, ens adonarem que, des dels orígens de la
preparació messiànica fins a la Parusia, passant per la
manifestació històrica de Jesús i les fases de creixença de la
seva Església, un sol esdeveniment s'està desenrotllant en el Món:
l'Encarnació, verificada en cada individu per l'Eucaristia.
El
meu acte d'amor és una prolongació de l'Amor etern de Déu per a
tots els homes. I com que aquest acte està fet amb responsabilitat i
llibertat es pot dir amb tota propietat que, al mateix temps que és
un acte d'amor de Déu, és també el meu acte personal.
De
nou és Panikkar qui ens ajuda a comprendre les coses de l’esperit
amb les seves reflexions. Escoltem-lo: Les relacions
intratrinitàries són relacions dinàmiques, en procés constant. I
és precisament en aquest dinamisme que nosaltres hem estat cridats a
participar. No ens podem limitar a ser uns mers espectadors. Aquí
rau el sentit de la unió eucarística. És evident que hi ha un sol
Fill, Jesucrist, però tot cristià està cridat a fer l'experiència,
a través de l'Eucaristia (no necessàriament de la comunió), de ser
plenament un mateix en la mesura que participa del misteri del Fill.
En
el moment de l'Eucaristia cada creient ha de sentir que el pa que
comparteix és el seu propi cos lliurat per amor als altres. El pa
del Crist i el pa del creient és el mateix pa que s'ha materialitzat
en infinits trossets de pa.
El
llenguatge espiritual ens obliga a superar les idees fixes que amb
els temps hem anat adquirint i que han deformat el sentit original de
les paraules evangèliques. Hem vist que Panikkar quan parla de
l'Eucaristia matisa: no necessàriament de la comunió. És a
dir, no necessàriament el fet material de menjar un tros de pa,
perquè la paraula: comunió, fa referència principalment a la unió
entre germans. Aquesta comunió fraterna és l'eucaristia real. La
missa celebra, doncs, la comunió entre germans que s’estimen
expressada a través de la matèria (el pa)... és a dir: fent-hi
participar el cosmos com un lloc sagrat (diví) de la nostra
experiència espiritual aquí a la terra.. La celebració del
sagrament desperta la memòria de la Realitat a la que estem invitats
a participar.
Totes
les comunions de la vida formen una sola Comunió. Totes les
comunions de tots els homes que viuen actualment formen una sola
Comunió. Totes les comunions de tots els homes, passats, presents i
futurs, formen una sola Comunió.
Una
vegada més veiem la importància del caràcter holístic de les
realitats espirituals. No es tracta d'anar sumant totes les comunions
perquè donin com a resultat una comunió total, sinó que la Comunió
de la humanitat amb Déu es manifesta en cada un dels homes i dones
que formen la comunitat de creients.
Hem
considerat mai la immensitat física de l'Home, i les seves
extraordinàries connexions amb l'Univers, a fi d'actualitzar en les
nostres ments allò que conté de formidable aquesta veritat
elemental?
Panikkar,
per la seva part, deia el següent: Mentre jo no contempli cada
tros de pura terra com el meu cos, no menyspreo només la terra, sinó
que menyspreo també el meu cos.
La
capa humana de la Terra està plenament i perpètuament sota l'influx
organitzador del Crist encarnat
Ara
bé, com es presenta el mateix Món humà en l'estructura de
l'Univers?... com una zona de transformació espiritual continua, en
la qual totes les realitats i totes les forces inferiors sense cap
excepció acaben per sublimar-se en sensacions, sentiments, idees i
potencialitats de conèixer i d'estimar.
Per
tant l'energia creadora permanent es manifesta no solament en més
quantitat d'entitats, sinó en més qualitat, la qual cosa vol
significar la vivència i la perfecció dels valors superiors dels
quals s'alimenta el foc de la vida. Aquests valors són la veritat,
l'amor i la bellesa. Fins i tot, en els éssers inferiors sembla que
es doni aquesta finalitat axiològica, no pragmàtica. Així ho
sembla dir Max Scheler quan diu: El principi d'utilitat –d'acord
amb el qual la planta existiria, en un sentit teleològic -objectiu,
per a l'animal i l'animal per a
l'home, com si la naturalesa tingués una aspiració finalística
a favor de l'home--, desmesuradament valorat... es mostra
totalment incapaç d'explicar les seves formes i els seus modes de
comportament... El sens fi de formes dels seus membres foliats, tota
la seva riquesa revela, fins i tot més clarament que la riquesa de
formes i colors en els animals, que en l'arrel ignota de la vida hi
ha un principi lúdic i exclusivament estètic.
Entorn
de la Terra, centre de les nostres perspectives, les ànimes
constitueixen, en certa manera, la superfície incandescent de la
Matèria submergida en Déu.
Des
del punt de vista dinàmic, biològic, és tan impossible de traçar
un límit a sota d'aquesta matèria, com ho és de traçar-lo entre
una planta i el medi en què viu.
Una
solidaritat afectiva -espiritual sense límits hauria de ser
l'atmosfera dins de la qual vivim i respirem. No podem menystenir res
ni ningú. Sant Pau observa que sabem prou bé que fins ara tot
l'univers creat gemega i sofreix dolors de part. I no solament ell,
també nosaltres, que posseïm l'Esperit com a primícies del que
vindrà, gemeguem dins nostre anhelant de ser plenament fills, quan
el nostre cos sigui redimit.
...
El que jo invoco, com qualsevol altre ésser, amb el crit de tota la
meva vida, i fins i tot amb tota la meva passió terrenal, és
quelcom ben diferent d’un home a qui estimar: és un Déu a qui
adorar.
És
el mateix Evangeli qui ens ensenya a tenir prioritats: Qui estima
el pare o la mare més que a mi, no és digne de mi. Qui estima el
fill o la filla més que a mi, no és digne de mi.
Qui
sap guardar aquest ordre és aquell qui estima més de veritat els
seus éssers més pròxims.
Adorar!
És a dir, perdre’s en l’insondable, submergir-se en
l’inexhaurible, deixar-se absorbir per la definida immensitat,
oferir-se al Foc i a la Transparència, anihilar-se conscientment i
voluntàriament a mesura que anem prenent més consciència de
nosaltres mateixos, donar-nos a fons a allò que no té fons!
Hauríem
de reconèixer –seria una cosa molt saludable-- que durant la major
part de la nostra vida som inconscients del que podem arribar a ser,
del que representa el Nou Ésser, l'Home Nou, el Crist... que espera,
en el fons del nostre cor, que el deixem lliure per actuar i fer de
nosaltres la nova creació de la qual ens parla sant Pau.
Com
més l’Home esdevindrà home, més sentirà la necessitat cada
vegada més explícita, més delicada, més exquisida d’adorar.
Aquest
interès per l'adoració no sols no minva en res l'amor als ésser
estimats, sinó que el purifica i l'enforteix. És l'ordre de la vida
que supera les nostres previsions, però que, un cop acceptat per la
fe, produeix dins nostre una pau immensa.
Els
acreixements del Medi Diví
El
Regne de Déu és dins de nosaltres mateixos.
Així
ho va dir Jesús mateix: El Regne de Déu no vindrà en un moment
previsible, ni tampoc podran dir: És aquí o és allà. El Regne de
Déu és enmig vostre.
a)
L'aparició del Medi Diví. El gust per l'ésser i la
diafanitat de Déu.
Bufa
l'oreig a la nit. Quan s'ha aixecat? D'on deu venir?
On
va? Ningú no ho sap. Tampoc ningú no pot forçar que vingui a
planar sobre ell, l'esperit, l'esguard, la llum de Déu.
El
moment és imprevisible, però quan es dóna ho fa dins l'ordre
natural creat per Déu. L'opinió antiga (i no tan antiga) de
declarar com intervenció sobrenatural a aquestes experiències que
no es poden dominar com es voldria, creiem que a més de ser avui dia
anacrònica, no és coherent. De fet, què vol dir: sobrenatural? És
que tot allò que és natural no és obra del mateix Déu? Posem per
exemple un fet que sol passar moltes vegades: Escoltem una paraula i,
al acte, ens obre nous horitzons de comprensió. Però, també ens
passa que escoltem una paraula i en el moment ens deixa tan freds con
abans, però, al cap d'un temps imprevisible, desperta en nosaltres
uns sentiments nous... I això forma part de la nostra vida “natural”
i no diem pas que sigui sobrenatural.
Un
bon dia, l'home pren consciència que s'ha tornat sensible a una
certa percepció del diví que pertot arreu s'estén. Pregunteu-li
quan va començar aquest estat sensible en el seu interior. No us ho
sabrà dir. Tot el que sap és que un esperit nou ha travessat la
seva vida.
En
la mesura que va creixent la fidelitat a nosaltres mateixos es va
despertant el nou ésser que tenim en el fons del nostre cor. El fet
que la nostra atenció estigui atreta per les coses exteriors fa que
ens passi desapercebut el moviment subtil de l'esperit. Quelcom
semblant exposa Bergson quan parla de l'atenció: ... quan ens
escoltem pensar ... sentim que podem adoptar dues postures diferents,
una de tensió i l'altra de relaxament, postures que es distingeixen
sobretot pel fet que el sentiment de l'esforç estigui present en una
i absent en l'altra. Amb altres paraules: exhaurim la nostra
energia vital en les coses exteriors i no ens en queda per a les
coses de l'esperit. Ara bé, si no deixem de caminar i de pujar la
muntanya de Déu, arriba un moment que apareixen a la nostra mirada
unes noves perspectives i uns nous colors de vida.
Allò
va començar per una ressonància peculiar... sensacions, sentiments,
pensaments, tots els elements de la vida psicològica s'encadenaven
l'un darrere l'altre.. La Unitat se'm comunicava, comunicant-me
alhora el do de copsar-la. Havia adquirit de debò un sentit fins
aleshores desconegut... L'ésser, des d'aquell instant , se m'havia
convertit, en certa manera, en quelcom tangible, saborós. Dominant
totes les formes en les quals se'm revestia, l'ésser mateix començà
a atraure'm i a embriagar-me.
Ja
no és el vestit, és el cos el que atreu per la seva bellesa i,
encara, més que el cos físic, és l'esperit, que dóna sentit al
cos, el que cada vegada va prenen més relleu en la consciència.
Llavors la voluntat si adhereix i provoca la identificació amb
l'Esperit. Així ho sembla dir sant Joan: Sabem que, quan Déu es
manifestarà , serem semblants a ell, perquè el veurem tal com és.
Si
se'ns permet de modificar una paraula sagrada, direm que el gran
misteri del cristianisme no és exactament l'aparició, sinó la
transparència de Déu en l'Univers. Sí, Senyor, no solament el raig
que frega, sinó el raig que penetra. No la vostra Epifania, Jesús,
sinó la vostra Diafania.
Aquí
Teilhard sembla que, pel gran poder que té la tradició, hagi caigut
en el contrasentit de llegir el text sagrat en sentit literal. Perquè
si es llegeix la paraula Epifania en sentit simbòlic, com creiem que
s'ha de llegir, indica no un raig que frega, com interpreta Teilhard,
si tampoc un raig que penetra, com ell prefereix, sinó un raig que
brolla de dins, que desvetlla la consciència i es deixa veure... De
totes maneres ens els paràgrafs següents sembla interpretar la
paraula diafania com un poder interior i com un do.
La
Diafania, de la qual cap poder del Món no pot impedir-nos
d'assaborir les alegries, perquè s'acompleix més endins que
qualsevol poder, tampoc cap poder del Món, per idèntica raó, no
pot forçar-ne l'aparició.
La
percepció de de l'omnipresència divina és essencialment una visió,
un gust, és a dir, una mena d'intuïció tocant a certes qualitats
superiors de les coses. Per tant, no podem obtenir-la en línia
directa per cap raonament, ni cap artifici humà. Com la vida, de la
qual sens dubte ella representa la més alta perfecció experimental,
aquesta percepció és un do.
Per
tant, la llum divina no ens ve de fora, sinó de dins. Això sembla
confirmar-ho les paraules de sant Agustí en les seves Confessions
quan diu: Vet aquí que Vós éreu dins de mi, i jo era fora de mi
mateix, i jo us cercava al defora... i Vós éreu dins de mi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada