27
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
El
món espiritual és molt ric en matisos i sempre queden coses per
dir. Quan sembla que ja està tot dit sobre el tema que estem
tractant, resulta que, un cop llegida la cançó que segueix, hom
s’adona que encara queden detalls per aclarir o matisar. Seguirem,
doncs, però sense intenció de copiar massa literalment el comentari
de san Joan de la Creu.
Allí
me dio su pecho,
allí
me enseñó ciencia muy sabrosa,
y
yo le di de hecho
a
mí, sin dejar cosa;
allí
le prometí de ser su esposa.
Per
poder gaudir a fons d’aquesta ciència
saborosa, cal
formar en el nostre interior un buit, una gran capacitat d’humilitat
i, així, preparar
una morada digna del Senyor. I
cal anar al fons del fons de la consciència fins a trobar-nos amb el
pur inconscient. Aquest inconscient que, segons Schelling, imprimeix
a les nostres accions lliures la seva identitat. Cal
anar a aquest fons que ens permeti viure “d’instint”, però, no
de l’instint animal, sinó de l’instint superior propi de l’Home
Nou. És tracta de viure “la nova innocència”.
En
aquest lloc, el creient pren plena consciència de l’amor i de la
bondat de Déu. Perquè, no és que Déu, ara, hagi canviat de
tàctica i es manifesti d’una manera diferent. Déu És
el que És, tant
avui, com ahir, com demà. Ell sempre és el mateix. Som nosaltres
els qui ens apropem a la seva presència o la defugim.
Aquest
contacte íntim amb Déu esdevé quan el creient en el seu esforç
per cercar i voler saber més i més, percep que, malgrat els seus
esforços, no toca fons i perd el domini que creia tenir de les coses
i de si mateix: ... vaig
haver d’aturar la meva exploració, perquè ja em faltava el camí
sota les meves petjades, i s’obria als meus peus un abisme sense
fons del qual, venint no sé d’on, sortia el doll que goso anomenar
la meva vida... Teilhard
de Chardin.
I
continua dient aquest gran mestre espiritual:
No arribem - en el camp de l’acció o en el del pensament - a
copsar les fontanes de la vida. Ens
rebem molt més que no pas ens fem.
A
Déu, diu sant Agustí, el trobem en
el més interior del més íntim de nosaltres. Interior intimo meo.
Alguns
textos ens poden ajudar a aprofundir aquests pensaments:
Escoltem
primer Fray Luis de León:
Aqueste
deleite que Dios en los suyos produce es llamado con nombre de
avenida y de río, como cuando el salmista decía que da de beber
Dios a los suyos un río de deleite grandísimo. Porque en decirlo
así, no solamente quiere decir que les dará Dios a los suyos grande
abundancia de gozo, sino también nos dice y declara que ni tiene
límite aqueste gozo, ni menos es gozo que hasta un cierto punto es
sabroso y, pasado dél, no lo es; ni es, como lo son los deleites que
vemos, agua encerrada en un vaso que tiene su hondo, y que, fuera de
aquellos términos con que se cerca, no hay agua, y que se agota y se
acaba bebiéndola, sino que es agua en río, que corre siempre, y que
no se agota bebida, y que, por más que se beba, siempre viene fresca
a la boca, sin poder jamás llegar a algún paso adonde no haya agua,
esto es, donde aquel dulzor no lo sea. De manera que, por ser Dios
infinito, y bien que sobrepuja sin comparación a todos los bienes,
se entiende que, en el alma que le posee, el deleite que hace es
entre todos los deleites el mayor deleite, y por razón de ser
nuestro último fin, se convence que jamás aqueste deleite da en
cara.
Escoltem
ara Teilhard de Chardin que, en un llenguatge més proper i que no
ens deslliga mai de la terra en la qual vivim, ens diu coses
semblants:
Ets
tu, Déu meu, qui per mi (i molt millor que el meu esperit no ho fa
amb la matèria que anima) vivifiques de la teva omnipresència les
miríades d’influències de les quals jo sóc a cada instant
l’objecte. En aquesta vida que brolla en mi, i en aquesta matèria
que em sosté, hi trobo quelcom millor que els teus dons: t’hi
trobo a tu mateix, a tu que em fas participar del teu Ésser i que em
vas esculpint.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada