13
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Tampoc
aquesta estrofa la interpretarem massa literalment, menys encara que
les altres, perquè sant Joan de la Creu ja comença a parlar dels
arrobamientos,
raptos y vuelos,
i amb això, nosaltres
no
hi entrem. Mirarem de quedar-nos en el moll del missatge. En
realitat, en aquell temps, el fet psicològic i el fet espiritual
estaven bastant mesclats. És cosa més pròpia de la mística
espanyola d’aleshores. Per alguna cosa serà que avui dia els
entesos en aquestes coses prefereixen la mística renana encapçalada
pel Mestre Eckhart a l’hora de buscar punts de referència quan
parlen de temes espirituals. Mirarem, com sempre, d’assumir la
visió de conjunt i els detalls els posarem, com altres vegades, més
de cara enfora, fora del claustre.
El
mateix sant Joan de la Creu en un indret de les seves obres reconeix
que els treballs dels qui es dediquen a l’apostolat es poden
comparar amb els sofriments interiors dels contemplatius.
Els
fenòmens extraordinaris poden tenir un fonament espiritual, però
les seves manifestacions són d’ordre psicològic, i a més, segons
el mateix místic de Fontiveros es donen, no en els perfectes, en el
quals tot això desapareix, sinó en els aprovechados,
és a dir, en els qui tot just estan a la meitat del camí.
Per
això mirarem de derivar el pensament espiritual, deslligant-lo dels
fenòmens extraordinaris, i passant-lo a la virtut. La virtut, la
veritat, la puresa de cor, estan al marge de totes aquestes
manifestacions i no les necessiten. La virtut és la que, en
realitat, ens uneix amb Déu.
¡Apártalos,
Amado,
que
voy de vuelo!
Espòs
-
Vuélvete, paloma,
que
el ciervo vulnerado
por
el otero asoma
al
aire de tu vuelo, y fresco toma.
Estem
en un punt en el qual el creient vol i dol, perquè voldria els
avantatges d’ordre espiritual, però sense les càrregues que
aquesta opció comporta. De fet el creient, en aquests indret del
camí, no té gaire consciència del que demana, ni del que li passa.
És exactament el que va dir Jesús a Jaume i Joan: no
sabeu què demaneu. Mc
10,38. Fa poc el creient demanava los
ojos deseados
i ara, que en té un tast, diu: apártalos...
És
com si digués: ho vull però no amb tants entrebancs; ho vull, però
sense deixar els meus interessos materials. A aquestes altures, el
món del creient és el món de la fantasia, més que el de la
realitat.
Es
diu que santa Gemma Galgani, per posar un exemple, que era molt
devota de meditar la Passió del Senyor -
cosa bastant freqüent en aquell temps -
demanava a Nostre Senyor que li enviés creus per poder així
imitar-lo.. Tant va insistir que el Senyor li va enviar una creu
bastant grossa. Llavor santa Gemma li va dir: aquesta no, Senyor, que
no puc. I nostre Senyor li va contestar: si poguessis, ja no seria
creu. Però, a part d’aquesta anècdota pròpia de l’hagiografia,
la Sagrada Escriptura ens nodreix de molts exemples semblants, encara
que cada context li dóna una característica especial. Recordem
l’experiència de Jeremies: M’has
adreçat la teva paraula, i tot el dia m’insulten i m’ultratgen.
Si em dic: - No hi pensaré més, no anunciaré la paraula en el seu
nom, llavors ella es torna dintre meu com un foc devorador tancat en
el meu cos: he provat d’apagar-lo i no he pogut. Jer
20, 8-9. És la lluita entre l’esperit i la carn posada de relleu
per sant Pau en la carta als gàlates.
Un
cop s’hi és ficat en aquest camp del Senyor, es troben sorpreses
inesperades degudes a la inexperiència. És el que li va passar a
Pere que va voler fer el valent davant dels seus companys quan va dir
a Jesús: Ni
que tots fallin, jo no fallaré pas. Mt
26,33.,
i
després, posat cara a cara amb les circumstàncies reals de la vida,
va sucumbir. Però, el Senyor no el va deixar. És el vuélvete
paloma dit
per l’Espòs
del
Càntic. El creient va darrere del Crist i Crist va darrere del
creient, ve a dir la segona part d’aquesta estrofa del Càntic. Déu
mai no deixa abandonat el creient. És el company de camí més
comprensiu que tenim. Déu no solament no desempara, sinó que és el
qui provoca aquest desig que, per falta de maduresa espiritual, no
s’acaba de tenir ben ordenat. El creient vol gaudir de l’esperit
sense unes limitacions temporals que, en el fons, si li provoquen
malestar, és per falta de domini de la situació.
Insistim:
la realitat de la virtut és massa feixuga per la debilitat de la
carn. Jaume Balmes en el seu llibre “El Criterio” posa l’exemple
de l’home bo i exemplar, que arribades unes circumstàncies
difícils de la vida que de sobte li toca viure, no té prou coratge
per mantenir-se ferm en el compliment del deure.
I
contemplada aquesta situació des de la veritat, constatem que és la
llum excessiva la que ens impedeix veure-hi, perquè no hi estem
avesats. Un esdeveniment actual que ens pot servir de referència
simbòlica són els miners de Xile sortint de la mina amb ulleres
fosques... Els ulls de l’esperit s’han d’anar acostumant a la
claror de la veritat. De fet, som
un poble que viu a les fosques (Is
9,1.),
i
si bé és veritat que estimem la llum, massa llum, de moment, no la
podem suportar. L’ànima no pot resistir l’impacte de les
primeres experiències “sobrenaturals”. Els israelites no podien
veure la cara de Moisès: Moisès
era servidor d’aquella Llei gravada en lletres sobre pedra, que
porta a la mort; i la seva cara resplendia de tal manera que els
israelites no podien mirar-lo de fit a fit per la glòria que
irradiava, tot i que era una glòria passatgera... 2
Cor 3,7.
El
cas més patètic és el de Saule quan
l’envoltà una llum fulgurant que venia del cel... per més que
obria els ulls, no veia res. Ac
9,3-8. El procés cap a la llum és llarg i requereix una dedicació
constant i una opció definitiva. Aquesta longanimitat i aquesta
convicció inamovible són les que ens fan falta i són la gran prova
que, sovint, no superem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada