12
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Arribem
a una estrofa que moltes vegades hem comentat i que presenta el tema
de la fe i la doctrina. Fe i doctrina són dos elements bàsics de la
vida espiritual. La relació i la valoració adequada entre aquests
dos elements és el punt fonamental de tota bona religió i és
cabdal per a una vida espiritual sana. Per això ens detindrem
especialment en aquest punt, encara que segurament no és aquest el
punt principal de la reflexió del sant carmelita.
Abans
de passar endavant fem una observació. Ja en aquesta estrofa (estem
tot just una mica més enllà del començament) declara el sant que
això que li passa al creient són coses que por
palabras no se puede explicar,
perquè són experiències que només comprèn el qui les viu. Només
l’experiència existencial ens obre al sentit dels símbols, diu
Jaspers.
Aquesta
advertència vol ser un toc d’atenció només.
En
aquesta estrofa el poeta fa dir el creient que ja que totes les
altres criatures a les quals ha demanat ajuda no l’han satisfet del
tot ni de bon tros, ve a l’encontre directe amb la fe: los
ojos deseados,
però una fe revestida de doctrina: los
semblantes plateados.
¡
Oh cristalina fuente,
si
en esos tus semblantes plateados
formases
de repente
los
ojos deseados
que
tengo en mis entrañas dibujados !
La
distinció entre doctrina i veritat (fe) és força patent en aquest
fragment del poema. Però, abans de continuar amb el comentari em
sembla adient recordar aquí el n. 170 del Nou Catecisme de
l’Església Catòlica, en el qual, citant unes paraules de sant
Tomàs, diu: No
creiem en les fórmules, sinó en les realitats que s’hi expressen
i que la fe ens permet de “tocar”. L’acte (de fe), del creient,
diu
sant Tomàs,
no s’atura en l’anunci, sinó en la realitat (anunciada). Però,
arribem a trobar aquestes realitats a través de les formulacions de
la fe, que ens permeten d’expressar-la i transmetre-la, de
celebrar-la en comunitat, d’assimilar-la i de viure’n cada dia
més. Sempre
m’ha semblat que sant Joan de la Creu, en aquesta estrofa, diu el
mateix que sant Tomàs, però en un llenguatge poètic.
Però,
volem destacar una cosa d’aquest versets. Primer que l’ànima no
en té prou amb los
semblantes plateados, amb
la doctrina. No la rebutja, però no en té prou. La doctrina és un
mitjà, no el fi. La segona cosa a considerar és que los
ojos deseados, que
són la fe, la veritat, no es troba fora, en els llibres, en les
estructures docents i litúrgiques. Es troba en mis
entrañas dibujados,
en el lloc més íntim de nosaltres mateixos. Ara bé en aquest lloc
només s’hi arriba a través de la llibertat. Només des de la
llibertat ens podem trobar amb la veritat. I ens hi trobem no per
posseir-la, però sí, per gaudir-ne. Si la doctrina requereix un
acte d’obediència a la llei, la veritat requereix un acte
d’obediència a si mateix. La primera obediència és important,
però no és res sense la segona. Més
aviat es torna lletra que mata.
2
Cor 3,6.
Malauradament
ens hem quedat en la primera obediència i, pitjor encara: hem
esclavitzat el poble en l’obediència a la llei, malgrat tota la
doctrina de sant Pau als Romans i als Gàlates: Gal 3; Rom 3 i 4.
fent-los,
així,
mereixedors
de l’infern, igual que nosaltres...
Mt 23,15. També és veritat que predicar la segona obediència com a
millor que la primera sense viure-la, esdevé una desgràcia pitjor
que la primera.
I
dèiem al principi que aquest tema de la distinció entre doctrina i
fe és la pedra de toc de la vera renovació eclesiàstica, perquè
encara avui no solament en el món de les altes esferes, la
preocupació de les quals és salvaguardar les tradicions (i
poso tradicions en minúscula, perquè no podríem dir el mateix de
la vera Tradició), sinó
també en els grups de base que es volen etiquetar d’innovadors, no
està gens clara la distinció entre fe i doctrina (i
en la doctrina hi incloem, seguint el lèxic del Catecisme, el món
de les celebracions, sagraments, normes... en definitiva tot allò
que podríem incloure en el món del símbol).
Confonem los semblantes plateados amb los ojos deseados. La força
del costum fa que ens hàgim quedat amb la doctrina i hàgim perdut
l’Evangeli. Hem posat en el mateix sac fe i doctrina. Cada dia ens
hauríem de preguntar, en començar la jornada, si allò que fem i
diem deriva de la fe o de la llei. Allò que en diem misses, credos,
sagraments... deriva de la fe o de la llei?
El
lèxic que es fa servir en el món de la religió evoca ressonàncies
que porten a crear actituds i pensaments que no reflecteixen la
manera de ser de Jesús. Ni la seva manera de ser ni d’actuar com
tampoc la dels primers apòstols.
No
filem prou fi. I en aquest sentit els grans pensadors ens guanyen en
delicadesa i clarividència espiritual. Hem escollit avui uns
pensaments de K. Jaspers. Cal llegir-los amb molta atenció i veurem
que en tots ells es posa de relleu la distinció entre l’expressió
doctrinal i el contingut essencial de la veritat,
posant l’accent en la necessitat d’una correcta expressió
lingüística. Escoltem-los (els
subratllats són nostres):
Resulta
fatal la primacia
de la terminologia o l’adhesió
a les paraules. Amb raó Fichte es va posar l’exigència de no
repetir mai les seves idees amb les mateixes paraules i intentar
desenvolupar el seu sistema amb una terminologia nova cada vegada.
Confuci
veia el fonament de la veritat en el nom (expressió) correcte. I el
camí de la reforma de les situacions malforjades el veia en el
restabliment del nom (expressió) correcte de les coses, els éssers
i les accions. Un parlar correcte és l’origen i l’expressió
d’una existència justa. En completa harmonia amb això Goethe va
escriure: Quan algú considera les paraules i les expressa com a
testimonis sagrats... i les vol canviar com a veritable equivalent en
el comerç espiritual, no ens podem estranyar que algú s’interessi
per la forma en què expressions habituals de les quals ningú no
s’escandalitza exerceixin una influència perjudicial, ofusquin el
judici, deformin el concepte i facin que disciplines senceres
segueixin una direcció equivocada.
No
s’han de confondre els camins de l’enteniment amb els continguts
de l’ésser humà.
En
el següent fragment Jaspers ve a dir que, malgrat tot, el llenguatge
simbòlic és necessari, però que no ens hi podem quedar lligats
perquè no és ell qui ens dóna la vida: Per
això a nosaltres, els homes, no ens queda sinó escoltar el
llenguatge dels símbols, entre ells el símbol Déu, com un
llenguatge ambigu. És cert: quan els símbols resulten inaudibles
(quan no hi són), tot al voltant nostre es torna obscur i desert.
Però quan (els tenim) i els escoltem, no trobem assossec. És
el misteri de Déu el que ens fa viure. Però ens enganyem quan volem
identificar el Misteri amb l’expressió doctrinal.
Ens
hem quedat enganxats enmig de la muntanya on hi ha la llei. La fe i
l’Evangeli estan dalt al cim. Des de baix o des del mig sentim
parlar de la fe, segurament també en parlem nosaltres de la fe,
però, viure de la fe com diu sant Pau que el
just viu de la fe
només es pot fer des de dalt, és a dir, estant dalt la muntanya.
Aquest
dos nivells de comprensió són els que marquen, per una banda, una
religió de masses que viu de la llei, i, per l’altra, una religió
de vida segons l’Esperit. És cert, alguna cosa ens arriba des de
dalt quan el vent és fort, però ens passa per sobre com l’aigua
damunt la roca.
Tot
plegat volem dir que la fe s’alimenta del Déu que no es veu, no de
les expressions materials que només serveixen de vehicles. Quan
posem la fe en les expressions doctrinals caiem en el mateix error
que sant Pau combatia i tirava en cara als gàlates amb paraules
bastant dures: Gàlates
insensats! Qui us ha pogut fascinar... Responeu-me ¿vau rebre
l’Esperit perquè havíeu complert les obres de la Llei, o perquè
vau acollir la predicació de la fe?... Gal
3,1-5.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada