2
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Caminar
i créixer forma part essencial de la vida. Més ben dit, i tal com
diuen els mestres d’antany en
el camí de la virtut, no avançar és retrocedir.
Jesús
va dir: Jo
sóc el Camí. En
presentar-se com “el Camí”, ja ens vol dir Jesús que això és
un senyal del caràcter essencial propi dels seus deixebles. La fe
sempre ens demana anar
més endins. Lc
5,4.
Seguirem,
doncs, aquest camí, aquesta vegada, de la mà de sant Joan de la
Creu que en el seu “Càntic espiritual” descriu poèticament i
teològica aquest camí del creient que, decidit a no deixar-se
portar per l’accídia, ni a deixar-se seduir per una vida de formes
sense contingut, té la mirada del cor fita i en Aquell que és vida
de la seva vida.
Seguirem
el comentari amb molta llibertat sense deixar d’escoltar la veu
d’altres grans pensadors i mestres de l’esperit.
¿Adónde
te escondiste,
Amado,
y me dejaste con gemido?
Como
el ciervo huiste,
habiéndome
herido;
salí
tras ti clamando, y eras ido.
Alguna
cosa hi ha dins nostre que ens empeny a desitjar sempre més del que
tenim. És la presència de l’Etern que resideix en el nostre cor
(Jo
14,21-23).
És la veu del Déu
amagat que
és present, però que no es deixa aferrar. (Moisès).
Aquesta
presència esdevé energia espiritual Una
energia que cerca alliberar-se de la presó de la matèria que la vol
retenir i que desitja anar més enllà, fins i tot dels requeriments
del propi cos. (Bergson).
És
l’Home que supera l’home (Pascal).
Déu ha posat en el nostre cor un desig d’infinit.
L’enyor
d’aquest Déu amagat és el que ens fa exclamar amb sant Agustí:
Ens
vau fer per a vós i és inquiet el nostre cor fins que reposi en
vós.
Confessions,
1,1.
Preguem,
doncs, perquè a causa de la nostra estultícia no apaguem aquesta
veu. Seria el pitjor que ens podria passar. Per això, ens aconsella
el salmista: Tant
de bo que avui sentíssiu la seva veu. Slm
95.
Infeliç
qui no sent aquest enyor, ni aquesta passió ardent per Déu. Està
perdut! I malauradament, les veus que ens vénen del món no ens
ajuden en aquesta direcció. La falta de sentit de la qual parla V.
Frankl i que és la causa no solament de suïcidis de molts joves,
sinó de la gran apatia, indolència i passotisme per a les coses de
l’esperit, s’encomana massa fàcilment. El món esdevé com una
fusta corcada pels tèrmits. Pura aparença
Ben
al contrari, hem
d’estar desperts i vigilants amb els llums ben encesos.
Mt
25.
Ens
hi juguem la vida! Una i altra vegada ens adverteix Jesús i ens
crida: Si
algú té set,
que
vingui i que begui qui creu en mi. Del seu interior brollaran rius
d’aigua viva. Jo
7,37-38.
L’home creient és com una casa amb un finestra oberta a
l’infinit. La llum de les estrelles el captiva. No les pot tocar,
no estan al seu abast, però la seva llum li arriba i el sedueix.
N’hi ha que prefereixen tenir la finestra tancada i creure només
en allò que veuen i poden tocar amb les mans o amb el cap. Aquests
no són capaços d’esperança. En el fons, la fe és acceptar tenir
la finestra oberta i mirar, i deixar-se amarar de la llum del cel. I
aquesta mirada és la que ens fa semblants a Déu: Quan
Déu es manifesti, serem semblants a ell, perquè el veurem tal com
és.
1
Jo 3,2.
Una mirada que comporta estimar les coses gratuïtament, sense
buscar-ne un profit. Només mirar sense voler abastar, ni posseir,
deixant en llibertat el Misteri. I en aquesta llibertat i respecte es
troba la vera pau i possessió de Déu: Veure’t
és posseir-te. Agustí.
El respecte al misteri és el preàmbul de la fe. I la
fe és la substància d’allò que no és veu. Hebreus
11. El món està mancat d’aquesta actitud contemplativa que avui
és valorada com indispensable pels mestres de l’esperit.
Ara
bé, en el món de l’esperit, aquestes estrelles, on Déu hi resta
amagat, són els altres que podem veure i estimar, però dels qui no
en podem disposar, sinó que hem de respectar com imatge de Déu que
són. La vera amistat amb el món i amb els altres forma part del
Misteri de Déu i és l’energia que ens mou a créixer i estimar
sense defallir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada